از بین بردن حس خجالت با 19 روش ساده و کاربردی

به گزارش وبلاگ هم نفس، کمرویی یا احساس خجالت، یکی از احساسات طبیعی اما ناخوشایندی است که همه ما آن را تجربه نموده ایم. این احساس علل مختلفی می تواند داشته باشد، اما خوشبختانه از بین بردن حس خجالت و درمان کمرویی، با روش های متعددی امکان پذیر است. اگر شما هم از حس خجالت یا کمرویی رنج می برید، با ما همراه باشید تا با این روش های درمان آن آشنا شوید.

از بین بردن حس خجالت با 19 روش ساده و کاربردی

روش های از بین بردن حس خجالت

1. علل حس خجالت خود را پیدا کنید

تعمق در ریشه و منشاء احساس خجالت می تواند به روشنی نشان دهد که شما واقعاً از چه چیزی خجالت می کشید. به طور مثال اگر حادثه ای در گذشته اتفاق افتاده است و باعث خجالت شما می گردد، بهتر است به جای فرار از فکر کردن به آن اتفاق، ریشه اصلی خجالت خود را پیدا نموده، بر آن غلبه کنید و برای همیشه این احساس را از بین ببرید. در واقع زمانی که یاد بگیرید چگونه اتفاقات گذشته را پردازش کنید، به احتمال زیاد خواهید توانست حس خجالت را از زندگی خود حذف کنید.

2. محرک ها را بشناسید

با تعیین کردن محرک هایی که موجب خجالت تان می شوند، می توانید از قبل خود را برای آن شرایط آماده کنید. بنابراین محرک های خود را پیدا کنید، برای غلبه بر آن ها تمرین کنید تا زمانی که در شرایط واقعی قرار گرفتید، احساس خجالت کمتری داشته باشید.

سخنرانی یا صحبت کردن در جمع یکی از این محرک ها می تواند باشد، البته گاهی این محرک فقط خاص بعضی افراد است. این نوع محرک های شخصی، مواردی هستند که آگاهانه یا به صورت ناخودآگاه فرد را به یاد حادثه ای بد می اندازند. به طور مثال افرادی که از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند، معمولاً از محیط اطراف خود استرس و اضطراب دریافت می نمایند.

عوامل خجالت خود را بنویسید

3. موقعیت های اجتماعی اظطراب آور را بنویسید

لیستی از موقعیت هایی که در آن دچار اضطراب و خجالت می شوید را بنویسید و نام آن را جعبه خجالت بگذارید. سعی کنید در خصوص چیزهای کوچک با غریبه ها حرف بزنید یا چند سؤال کوچک از آن ها بپرسید. به یاد داشته باشید هر چه بیشتر از حضور در اجتماع دوری کنید، مضطرب تر خواهید شد.

با اعتماد به نفس عمل کنید و همیشه به خود بگویید تو تمام چیزهایی که برای داشتن اعتماد به نفس ضروری است را داری. همچنین می توانید برای از بین بردن حس خجالت از حضور در جامعه، به اجبار در باشگاه یا کلاس های دلخواه شرکت کنید. با این کار و حضور در جامعه، به مرور احساس خجالت تان کمتر خواهد شد.

4. اطلاعات خود را افزایش دهید

فرض کنید باید آخر هفته در یک دورهمی شرکت کنید و به همین دلیل اضطراب زیادی دارید. می توانید قبل از مهمانی، کمی اطلاعات خود را در رابطه با بعضی موضوعات افزایش دهید. سعی کنید در خصوص موضوعاتی مانند ویدئویی که در فضای مجازی پخش شده است، یک مسئله سیاسی روز یا یک رویداد دنیای کمی تحقیق کنید و اطلاعاتی کلی به دست آورید. به این ترتیب هر زمانی که همراهان تان در مهمانی حرفی برای گفتن نداشته و سکوت کردند، شما می توانید از آن ها استفاده نموده و حرفی برای گفتن داشته باشید.

بنابراین سعی کنید همیشه اطلاعاتی کلی از رویدادهای دنیا داشته باشید. اگر در جمعی در رابطه با یک موضوع دنیای صحبت می نمایند و شما هیچ اطلاعاتی در رابطه با آن نداشته باشید، ضربه بدتری اعتماد به نفس تان خواهد خورد.

5. به تماس چشمی اهمیت دهید

داشتن توانایی برقراری ارتباط چشمی یکی از مهم ترین مهارت ها در روابط اجتماعی است. این نوع ارتباط، شما را صمیمی تر و با اعتماد به نفس بالا نشان خواهد داد. متاسفانه افرادی که خجالتی هستند یا از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می برند، به هیچ وجه نمی توانند ارتباط چشمی مؤثری برقرار نمایند.

تأثیر لبخند زدن در از بین بردن حس خجالت

6. لبخند بزنید

یکی از روش هایی که می تواند احساس بهتری در طرف مقابل ایجاد کند لبخند است. پس در برقراری ارتباط چشمی، لبخند را نباید فراموش کنید. ممکن است به دلیل خجالتی بودن، از ارتباط با دیگران اجتناب نموده و رفتاری سرد و بی روح داشته باشید، اما به یاد داشته باشید که با بخشیدن انرژی مثبت به دیگران، متقابلاً انرژی مثبت خودتان هم افزایش خواهد یافت. پس به اطرافیان یا افرادی که در حال مکالمه با آن ها هستید لبخند بزنید. این لبخند روز شما و اطرافیان تان را پرانرژی خواهد نمود.

به علاوه، لبخند زدن روشی عالی برای شناخت طرف مقابل و همچنین آغاز مکالمه است. با این کار نشان می دهید که صمیمانه خواهان برقراری ارتباط هستید. به علاوه طرف مقابل نیز با پاسخ به لبخند شما نشان خواهد داد که او نیز مایل به ارتباط متقابل است.

7. موفقیت های خود را ثبت کنید

یکی دیگر از روش های از بین بردن حس خجالت توجه به موفقیت هاست. زمانی که موفقیتی هر چند کوچک، در غلبه بر کمرویی به دست می آورید، آن را بنویسید. پس از گذشت مدتی که لیست تان کم کم طولانی تر شد، انگیزه برای مبارزه نیز بیشتر می گردد. در واقع با دیدن هر موفقیت و خواندن لیست، حتماً اشتیاق بیشتری برای از بین بردن احساس خجالت خود خواهید داشت.

در این راستا ممکن است گاهی ناامید شوید یا برای رسیدن به یک موفقیت زمان زیادی در راه باشید، اما به یاد داشته باشید هیچ چیز غیرممکن نیست و قدرت اراده می تواند همه موانع را کنار بزند. فقط شاید بعضی اهداف زمان بیشتری احتیاج داشته باشند.

به خود پاداش دهید

8. برای هر موفقیت به خود پاداش دهید

اگر هنوز در ابتدای راستا افزایش اعتماد به نفس هستید، حتماً برای موفقیت های خود، هر چقدر هم کوچک، پاداشی تهیه کنید. این کار برای تثبیت اعتماد به نفس ناشی از موفقیت، بسیار مفید است. همچنین می تواند به مغزتان آموزش دهد هر چالشی که پشت سر گذاشته و بر ترس های تان غلبه نموده اید، موفقیتی عظیم و قابل ستایش است.

این پاداش ها احتیاجی نیست که حتماً گران قیمت یا عجیب و غریب باشند. با یک دسر، کتاب، قهوه یا هر چیز مشابه دیگری می توانید موفقیت خود را جشن بگیرید.

9. به خود فرصت دهید

کمرویی یک شبه از بین نمی رود. نکته مهم این است که شما برای بهبود اوضاع کوشش می کنید، صرف نظر از هر سرعتی که دارید. حتی اگر زمان زیادی به طول می انجامد، اهمیتی ندارد. مهم این است که در حال پیشرفت هستید. پس اجازه ندهید سرعت پایین یا حتی شکست های احتمالی، ناامیدتان کند. بی وقفه و بدون ناامیدی به سمت هدف خود حرکت کنید.

10. احتیاجی نیست کمرویی خود را جار بزنید

هیچ وقت احتیاجی نیست حس خجالت خود را به هر کسی که می شناسید بگویید. کسانی که از قبل با شما آشنا هستند، این موضوع را می دانند. سایر افراد نیز ممکن است هیچ وقت متوجه آن نشوند. همیشه به یاد داشته باشید کمرویی شما به اندازه ای که خودتان تصور می کنید، آشکار نیست.

11. خیلی سخت نگیرید

اگر دیگران در خصوص کمرویی شما حرف می زنند و خجالتی بودن تان را به رخ می کشند، احتیاجی نیست مضطرب شوید. آرام باشید و با صراحت کامل وارد بحث شوید.

12. همه چیز را به پای خجالتی بودن نگذارید

اگر در مواقعی به خاطر دلخوری یا عصبانیت سرخ و مضطرب می شوید، آن را با احساس خجالت برابر ندانید. شاید فقط به این دلیل است که هر چیزی که موجب برانگیختگی احساسات تان می گردد، منجر به سرخ شدگی صورت تان هم گردد. این دلیل بر کمرویی نیست.

برچسب خجالتی بودن را نپذیرید

13. به خود برچسب نزیند

خود را به عنوان فردی کمرو و خجالتی معرفی نکنید. در برابر این ضعف تسلیم نشده و برچسب خجالتی را تا آخر عمر نپذیرید و برای از بین بردن حس خجالت خود به اندازه کافی کوشش کنید.

14. جلوی خرابکاری خود را بگیرید

گاهی اوقات ما بدترین دشمن خود هستیم. نباید اجازه دهید صدای منتقد درونی، شما را از بین ببرد. صدای درونی صدایی است که دائماً و به شدت فرد را مورد انتقاد یا حتی سرکوب قرار می دهد. به خصوص افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، آسیب بیشتری خواهند دید. این صدا و حرف هایش را تحلیل کنید تا بتوانید با آن مقابله کنید.

15. در انتخاب دوست دقت کنید

افراد خجالتی تمایل به داشتن دوستان کمتر و دوستی عمیق تری دارند. بنابراین در انتخاب دوستان یا حتی شریک زندگی تان دقت بیشتری به خرج دهید تا انتخاب اشتباهی نداشته باشید و آسیب نبینید.

16. از آدم های منفی فاصله بگیرید

همیشه افرادی وجود دارند که علاقه شدیدی به رفتار ظالمانه و طعنه آمیز دارند. همان هایی که هیچ اهمیتی به مراعات اطرافیان نمی دهند و برای شان مهم نیست چقدر طرف مقابل را صدمه می بیند. بیماری این افراد ارتباطی به شما ندارد و نباید به خاطر آن خود را بی ارزش بدانید. در عوض تا جایی که می توانید از آن ها فاصله بگیرید.

دائماً به یک اتفاق بد فکر نکنید

17. یک اتفاق بد نباید تمام روزتان را نابود کند

زمانی که کمرویی شما یک خرابکاری به بار آورده است، احتیاجی نیست که تمام روز را به آن فکر کنید، اما متاسفانه اغلب افراد خجالتی این کار را می نمایند. به اندازه ای به آن واقعه فکر می نمایند، که واقعاً آن را به یک افتضاح در ذهن خود تبدیل می نمایند. در حالی که شاید اصلاً برای کسی مهم نبوده و حتی کسی به آن واقعه دیگر فکر نمی کند.

18. به خود ایمان داشته باشید

افراد خجالتی معمولاً ترس شدیدی از پذیرفته نشدن یا رد شدن از جانب دیگران دارند. اما همیشه به خاطر داشته باشید که شما بیش از آن که خود تصور می کنید از نظر دیگران جذاب و دوست داشتنی هستید.

19. با ترس ها مقابله کنید

همیشه کارآمدترین روش از بین بردن ترس ها، روبه رو شدن با آن ها است. بنابراین به جای فرار، با ترس های خود مقابله کنید. به طور مثال اگر از حرف زدن با کسی خجالت می کشید، سعی کنید این کار را با تمرین روش های گفته شده و برنامه ریزی، حتماً انجام داده و خود را در آن شرایط قرار دهید.

حرف آخر

اجازه ندهید کمرویی و خجالت شما را از اهداف و آرزوهای تان باز دارد. از روش های ساده ای که معرفی کردیم، برای از بین بردن حس خجالت خود بهره ببرید. در نهایت نباید فراموش کنید نظرات و چالش های خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "از بین بردن حس خجالت با 19 روش ساده و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بین بردن حس خجالت با 19 روش ساده و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید