بررسی کوپه اسپورت کلاسیک شیروکو
به گزارش وبلاگ هم نفس، نامش شیروکو یا سیروکو است، خودرویی دورگه با فرمی نزدیک به محصولات ناچ بک (مثل پراید 141 یا زانتیا) که البته دو در، سبک و ارزان ساخته شده بود تا بتواند طیفی وسیع از خریداران را به سمت خود جذب کند. این خودرو که تنها در سه نسل آن هم طی حدود 45 سال ساخته شده، در نسل اول به تعداد اندکی وارد ایران شد و همان ابتدای کار قافیه را به محصولاتی نظیر ب.ام.و 2002، لانچیا بتا و آلفا رومئو جولیا واگذار کرد. شیروکو (Scirocco) که نام خود را از گونه ای جریان بادی مدیترانه ای گرفته، نخستین بار با ایده خلاقانه جورجتو جیاجیارو مهندس مشهور ایتالیایی استودیو طراحی ایتال دیزاین متولد شد. سپس با تایید هیات مدیره در فاصله قیمتی میان گلف و پاسات رده بندی و در نمایشگاه بین المللی ژنو 1973 به بازدیدکنندگان معرفی شد. با استقبالی که در خلال این نمایشگاه از این خودرو به عمل آمد، فولکس واگن سریعا دست به کار شد و در میانه سال 1974 شیروکو را در یک طیف وسیع قیمتی به بازار فرستاد. به لطف تعبیه پنج موتور و دو گیربکس مختلف، شیروکو در اروپا فروش خوبی را از سر گذراند. قدرت موتورهای این فولکس دو در که از یک نسخه 1100سی سی شروع می شد و در نسخه 2000سی سی به اوج می رسید بین 50 تا 110 اسب در نوسان بود. این توان هم در تلاقی با دو نوع گیربکس دستی و اتومات چهار و سه سرعته و وزنی که به یک تن می رسد، به شیروکو نیروی کافی برای جولان دادن در حد و حدود خود می دهد.
در این تصویر هم که یک نسخه 1355 از شیروکو با انبوهی از قطعات تزئینی و سپر و باله غیراستاندارد قابل مشاهده است، اصالت خودرو به کل زیر سوال رفته. موردی که نه تنها به افزایش قیمت یا کارایی خودرو منجر نمی شود که مستقیما موجب افت قیمت و نزول سطح اصالت آن شده و کمتر کسی را راضی به خرید می کند.
منبع: دیوار