سرطان هایی که تشخیص آن ها سخت است

به گزارش وبلاگ هم نفس، بسیاری از سرطان ها زودتر از زمان شکل گیری علائم، تشخیص داده می شوند، اما متاسفانه تشخیص بعضی از سرطان ها سخت است و باید مراقب این نوع سرطان ها باشیم.

سرطان هایی که تشخیص آن ها سخت است

سرطان کلمه وحشتناکی است هیچ آدمی آمادگی شنیدن این کلمه از زبان پزشک خود را ندارد؛ اما سرطان هم مانند تمام بیماری ها اگر زود تشخیص داده گردد قابل درمان است.

سرطان رشد غیرقابل کنترل سلول ها در بدن است، با رشد غیرعادی سلول ها در بدن، توده هایی به نام تومور تشکیل می گردد. گرچه سرطان کلمه ترسناکی است که هیچ شخصی دوست ندارد آن را از زبان پزشک خود بشنود، اما با تشخیص زود هنگام آن می توان شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی سالم را افزایش داد.

بسیاری از سرطان ها زودتر از زمان شکل گیری علائم، تشخیص داده می شوند، اما متاسفانه تشخیص بعضی از سرطان ها سخت است و باید مراقب این نوع سرطان ها باشیم.

به گفته انجمن سرطان، حدود هفت درصد از کل مرگ های ناشی از سرطان به علت سرطان لوزالمعده است بنابراین می توان گفت که استراتژی های غربالگری سرطان اهمیت زیادی دارد و خبر امیدوارنماینده این است که فناوری های نوی، مانند آزمایش خون مولکولی و سایر رویکرد های نو که می تواند کوشش های اولیه برای تشخیص این نوع تومور های بدون سابقه را توسعه دهد وجود دارد.

علت سختی تشخیص سرطان لوزالمعده داخلی بودن آن است، زیرا در ابتدا بدون درد است و عموماً علائمی ندارد اگرچه استثناتی وجود دارد و این است که در صورت نزدیک شدن به مجرای صفراوی رخ می دهد و منجر به انسداد و زردی در دوره بیماری می گردد.

درمان آن عمل جراحی است و در افرادی که سرطان آن ها بعدا تشخیص داده می گردد تا حد زیادی بر اساس شیمی درمانی صورت می گیرد و حدبیشتر به طور موقت تسکین می یابد.

تشخیص سرطان کلیه سخت است، زیرا بیماران معمولاً تحت آزمایش قرار نمی گیرند مگر اینکه علائم چیزی را نشان دهند که اغلب شامل کمردرد، خستگی مزمن، کاهش وزن بدون علت و خون در ادرار است و از آنجا که کلیه ها در اعماق بدن قرار دارند، تومور های کوچک کلیه را نمی توان در طول یک معاینه فیزیکی سالانه مشاهده یا احساس کرد علاوه بر این، هیچ آزمایش غربالگری برای سرطان کلیه در افرادی که در معرض خطر نیستند، وجود ندارد.

بیمارانی که دارای شرایط ارثی خاصی هستند که باعث رشد تومور و سرطان می شوند، مانند سندرم فون هیپل-لینداو، HPRC و سندرم Birt-Hogg-Dubé بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند. پزشکان ممکن است توصیه نمایند که این بیماران به طور منظم آزمایشات تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا (MRI) را برای آنالیز تومور های کلیه انجام دهند.

سه چهارم سرطان های ریه پس از توسعه تشخیص داده می شوند و اغلب این بیماران علامت ندارند تا زمانی که سرطان به میزان ای برسد که علائم سرطان ریه مانند سرفه، ذات الریه و تنگی نفس را ایجاد کند و به وسیله جریان خون و سیستم لنفاوی راه خود را باز نموده باشد.

سرطان ریه سلول غیر کوچک شایع ترین نوع سرطان ریه و تشخیص آن در مراحل اولیه سخت است، زیرا سرطان ریه در مراحل اولیه اغلب بدون علامت و با اشعه ایکس قفسه سینه تشخیص داده نمی گردد. توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و سی تی اسکن می توانند در تشخیص سرطان ریه مفید باشند بعلاوه پزشک ممکن است سلول های سرطانی را از ترشحات ریه، مایع در اطراف ریه ها یا به وسیله بیوپسی تشخیص دهد که معمولاً در مراحل بعدی اتفاق می افتد.

در صورتی که این بیماری دیر تشخیص داده گردد آمار مرگ ومیر را بالا می برد، بنابراین افرادی که سابقه طولانی استعمال سیگار دارند ممکن است بخواهند با پزشک در خصوص غربالگری سی تی برای یاری به تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه صحبت نمایند.

در حالی که سرطان تخمدان تنها 3 درصد از سرطان ها را در بین زنان به خود اختصاص داده است پنجمین سرطان کشنده بشمار می رود و بیشتر از سایر سرطان های دستگاه تناسلی زنان باعث مرگ می گردد.

طبق گزارشات تخمین زده می گردد که 21750 زن تنها در امسال مبتلا به سرطان تخمدان می شوند و تقریباً 13940 نفر از این زنان بر اثر آن خواهند مرد مانند سایر سرطانها، هرچه زودتر تشخیص داده گردد، نتیجه بهتری دارد، اما فقط حدود 20 درصد از سرطان های تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده می گردد و این عمدتاً به علت میزان و انبساط حفره شکمی است و اینکه هیچ علامتی از سرطان تخمدان در مراحل اولیه وجود ندارد و اغلب در مراحل سه یا چهار تشخیص داده می گردد.

تومور بافت های بدن مانند چربی، ماهیچه، بافت های عمیق پوست، استخوان یا غضروف علائم اولیه را ایجاد نمی نمایند در حالی که این یک نوع بسیار نادر از سرطان در بزرگسالان و تنها حدود 1 درصد از کل سرطان هاسارکوم هستند، اما در بچه ها بسیار شایع است و حدود 15 تا 20 درصد از تمام سرطان های بچه ها را به خود اختصاص می دهد، تومور های سارکوم می توانند قبل از هرگونه علائم بسیار بزرگ شوند بعلاوه علامتی ندارند که بتوان آن ها را تشخیص داد و عموماً غیرمعمول هستند.

بیوپسی تنها ابزار تشخیصی و درمان آن به طور کلی جراحی است، زیرا بیشتر درمان های سیستمیک موجود در حال حاضر چندان موثر نیستند.

سرطان های مغزی و تومور های نخاعی اغلب به علت علائم و نشانه هایی که ممکن است فرد به آن مبتلا باشد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می گردد. اگر توموری در قشر حرکتی ایجاد گردد، به عنوان مثال (ناحیه ای از مغز که در کنترل حرکت ارادی نقش دارد) نقص قابل توجهی مانند ضعف در بازو یا پا ایجاد می نماید.

با این حال، این تومور ها اغلب ممکن است در منطقه ها مجاور ایجاد شوند که در آن ها علائم مبهمی مانند گرفتگی دست در انجام کار های ظریف حرکتی یا مشکلاتی در گفتار ایجاد می گردد.

بعلاوه بیماران ممکن است تغییرات بسیار ظریفی در شخصیت خود نشان دهند که فقط به وسیله نزدیکترین اعضای خانواده آن ها قابل مشاهده است.

یکی دیگر از موانع بزرگ در راه تشخیص این است که یکی از شایع ترین علائم تومور مغزی سردرد است و اغلب به وسیله بیماران و حتی بعضی پزشکان مراقبت های اولیه نادیده گرفته می گردد. تا به امروز، هیچ غربالگری برای سرطان مغز به جزام آر ای یا سی تی اسکن دردسترس نیست.

از آنجا که سرطان کبد هیچ علائمی در مراحل اولیه ندارد تشخیص آن سخت است. اگر تومور کوچک باشد، تشخیص آن در معاینه فیزیکی بسیار سخت خواهد بود، زیرا بیشتر اعضای بدن به وسیله قفسه سینه راست پوشانده می گردد. زمانی که کبد بزرگ است تومور به احتمال زیاد در سراسر اندام توسعه یافته و به طور کامل با جراحی برداشته می گردد، اما کبد سالم باقی بماند.

در حالی که هیچ آزمایش غربالگری سرطان برای سرطان کبد به طور گسترده توصیه نمی گردد، اما در صورت داشتن سابقه خانوادگی یا ویروس پاپیلومای انسانی پزشک ممکن است آزمایش را توصیه کند. بسیاری از بیماران الکلی پس از ابتلا به سیروز طولانی مدت یا بیماری کبدی دچار سرطان کبد می شوند.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید

به "سرطان هایی که تشخیص آن ها سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان هایی که تشخیص آن ها سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید