عراق، واکنش ها به درخواست حلبوسی برای انحلال مجلس، نخست وزیر یا رئیس جمهور صلاحیت این کار را ندارند

به گزارش وبلاگ هم نفس، رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق عراق تاکید نمود نخست وزیر و رئیس جمهور فقط حق درخواست انحلال مجلس را دارند و خود صلاحیت و اختیاری در این زمینه ندارند.

عراق، واکنش ها به درخواست حلبوسی برای انحلال مجلس، نخست وزیر یا رئیس جمهور صلاحیت این کار را ندارند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ هم نفس، نوری المالکی به درخواست محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق برای انحلال این نهاد قانونگذاری واکنش نشان داد.

نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون روز شنبه تاکید نمود انحلال مجلس مبتنی بر دو مرحله است، اول طرفهایی که حق درخواست انحلال را دارند و دوم طرفی که تصمیم انحلال در دست آن است.

المالکی در توئیتی نوشت نخست وزیر و رئیس جمهور فقط حق درخواست انحلال را دارند نه تصمیم انحلال و یک سوم نمایندگان مجلس هم فقط حق درخواست انحلال را دارند، در هر دو حالت، انحلال مجلس در صورتی امکان دارد که اکثریت مطلق نمایندگان به انحلال مجلس رای بدهند.

نماینده مجلس عراق: انحلال مجلس در صلاحیت و اختیارات نخست وزیر یا رئیس جمهور نیست

وجیه عباس عضو کمیسیون حقوقی مجلس عراق تاکید نمود قانون انتخابات جدید کامل و کار تدوین آن سرانجام یافته و فقط مانده است برای رئیس جمهور ارسال گردد تا آن را تایید کند.وی اضافه نمود مشکل موجود در حال حاضر در قانون انتخابات نیست، بلکه مشکل در ثبت نام رای دهندگان است که تا کنون رخ نداده است.نماینده مجلس عراق گفت : بر اساس قانون اساسی، انحلال مجلس در اختیار و صلاحیت رئیس جمهور یا نخست وزیر است. وی بر ضرورت تصویب قانون دادگاه فدرال تاکید نمود و گفت این فرایند به چند ماه احتیاج دارد.وجیه عباس گفت انتخابات آینده، فرصت واقعی برای ملت عراق است تا نمایندگان خود را انتخاب نمایند.

این در حالی است که محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق امروز شنبه اول آگوست خواهان برگزاری نشست فوق العاده و علنی و با حضور سران قوا و گروههای سیاسی به منظور انحلال مجلس و گام برداشتن در راستا برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود.

حلبوسی در توئیتی اضافه نمود دولتهای پیاپی برنامه دولتی و شیوه وزارتی خود را اجرا نکردند که این وضع به ادامه اعتراضات مردمی به سبب کمبود خدمات و شرایط نابسامان معیشتی منجر شده است.

از سوی دیگر حسن سالم از نمایندگان مجلس عراق از فراکسیون صادقون تاکید نمود در صورتی که تعدیل قانون اساسی که منجر به تغییر نظام از مجلسی به ریاستی نگردد، برگزاری انتخابات هیچ ارزشی ندارد.

سالم در بیانیه ای که پایگاه خبری المعلومه منتشر کرد، گفت : برگزاری انتخابات زودهنگام ارزشی ندارد اگر قانون اساسی به گونه ای تعدیل نگردد که نظام سیاسی از نظام مجلسی به ریاستی تغییر یابد و نیز کمیساریای انتخاباتی مستقل به دور از سلطه طلبی و سهم خواهی احزاب شکل نگیرد و قانون دادگاه فدرال تصویب نگردد.

نماینده مجلس عراق همچنین از کمیته تعدیل قانون اساسی خواست نسبت به تسریع در تعدیل بند مربوط به تعداد اعضای مجلس برای کاهش آنها به 100 نماینده اقدام کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عراق، واکنش ها به درخواست حلبوسی برای انحلال مجلس، نخست وزیر یا رئیس جمهور صلاحیت این کار را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، واکنش ها به درخواست حلبوسی برای انحلال مجلس، نخست وزیر یا رئیس جمهور صلاحیت این کار را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید