عشق های کرونا زده

به گزارش وبلاگ هم نفس، خبرنگاران/اردبیل با یک نگاه نه یک دل بلکه صد دل عاشق شده و دل به دل هم می دهند؛ رابطه عاشقانه برقرار می کنند و سعی می کنند با کند و کاو در روحیات همدیگر و نگاه شان به واقعیت زندگی که گاهی یک ماه تا چندین سال طول می کشد تصمیم به ازدواج بگیرند.

عشق های کرونا زده

چه آشنایی شان با خواستگاری و اطلاع خانواده ها باشد و چه پنهانی و دیدارهای مخفیانه انجام شده باشد، در صورت پذیرش همدیگر با همه ویژگی های یکسان و متفاوتشان، تصمیم به همدم شدن با هم زیر یک سقف می گیرند و می خواهند که پیمان نکاح ببندند و زندگی رویایی شان را با هم بسازند اما همه اینها روی خوش و آسان ماجرای ازدواج است.

در پس آن و پشت پرده چالشها خود را نشان داده و سنگی می شود جلوی پای جوانان برای ازدواج؛ از موانع فرهنگی گرفته تا مادی و حالا هم که کرونا هم نفس می گیرد و هم ترس پسرها را برای جلوی پا گذاشتن و دخترها برای قبول آنان و فراهم کردن زمینه آشنایی بیشتر باعث شده است.

مسائل پسرها و دخترها از انتخاب دختر مورد علاقه شان و یا پسر مورد علاقه شان و ملاک و معیارهایی که دیگر مانند دوره ده شصتی ها نیست تا گران شدن ازدواج که سدی شده در مقابل پای ازدواج و حالا هم که کرونا شدن شده بلای جان همه از پیر تا جوان؛ کرونایی که همه کارها را بیشتر کساد کرده و هم سبب شده بیکاری بیشتر جوانان را و بی پول شدنشان برای خواستگاری.

آمار هم از فرایند کاهشی ازدواج از سال های 90 تا به امروز بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران می گوید و حالا هم که پیش بینی شده با آمدن کرونا این آمار برای نیمه دوم سال هر چه بیشتر کاهش یابد.

به گزارش سایت تحلیلی بهار، محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با توجه به شیوع ویروس کرونا آمار ازدواج در سرانجام سال 98 تا به امروز را رو به کاهش دانست و اظهار کرده: با توجه به منع تجمعات برای پیشگیری از گسترش کرونا امکان برگزاری مراسم ازدواج وجود ندارد، به همین دلیل تعداد زیادی از جوانانی که تصمیم به آغاز زندگی داشتند، فعلا نه تنها تصمیم خود را به حالت تعویق در آورده اند، در عین حال نمی توانند تاریخ جدیدی را هم برای این منظور معین کنند تا به طور رسمی وارد زندگی شوند.

وی اضافه کرد: این در حالی ست که اگر همین جوانان مدتی بعد بخواهند مجددا اقدام به آغاز زندگی مشترک کنند، به دلیل مسائل مالی و تورم ممکن است دیگر امکان انجام آن را نداشته باشند.

تجرد قطعی در میان دختران استان اردبیل بالاست

جوانان جامعه استان اردبیل نیز تافته جدا بافته نیستند و بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل تجرد قطعی دختران در استان اردبیل به ویژه در بین زنان روستایی بالا رفته و در سال های اخیر آمار ازدواج در این استان به تناسب ساختار جمعیتی کاهش یافته به طوری که از رقم 13 هزار ثبت ازدواج در سال 95 هم اکنون این تعداد به 11 هزار نفر رسیده، به طوری که این استان هر سال یک هزار مورد کاهش ثبت ازدواج را شاهد است.

فریبرز دهقان، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل به تجرد قطعی زنان و مردان بالای 50 سال و همچنین بی همسری به دنبال وقوع طلاق و فوت همسر از عوامل تأثیرگذار در کاهش زاد و ولد گفت و گفت: تجرد قطعی در استان اردبیل به ویژه در بین زنان روستایی بالاست.

به گفته دهقان بررسی ها نشان می دهد که جامعه آماری ازدواج رو به کاهش است؛ بی شک این فرایند یکی از دلایل جدی کاهش ازدواج در استان است و بی شک کاهش ازدواج نیز در تغییر آمار طلاق مؤثر است.

وی با اشاره به تأثیر مهاجرت های گسترده در میزان ازدواج، اظهار کرد: در مقایسه سال های 75 تا 95، سالانه 10 هزار نفر از جمعیت روستایی اردبیل کاسته شده است؛ به عنوان مثال تجرد قطعی در استان اردبیل 3 درصد اما در شهرستان خلخال به دلیل اینکه پسران این شهرستان در سن ازدواج در جستجوی کار به شهرهای بزرگ رفته اند 6.5 درصد است.

دهقان ادامه داد: دختران روستایی از لحاظ مالی به پدر و برادرشان وابسته هستند و در آینده با فقر روبرو می شوند، طبیعتا باید برای توانمندی سازی این افراد فکری کرد.

به گزارش وبلاگ هم نفس، تجرد قطعی به معنای ازدواج نکردن فرد است؛ در مفاهیم جامعه شناسی تجرد قطعی افرادی را در برمی گیرد که هرگز ازدواج نکرده و امیدی هم به ازدواج نداشته باشند.

با تاخیر در ازدواج زنان شانس ازدواج شان را از دست می دهند

جمعیت شناسان در خصوص عواقب تاخیر در ازدواج می گویند، تاخیر در ازدواج قدرت انتخاب افراد را کاهش داده است، چون افراد در سنین جوانی دایره انتخابشان گسترده تر است و می توانند با مردان تحصیل کرده تر و با موقعیت های مناسب ازدواج کنند و با افزایش سن زنان تعداد مردان مجرد کاهش می یابد.

به گفته آنها در تمامی گروه های سنی به دلیل تاخیر در ازدواج سن مجردی افزایش پیدا می کند و این تاخیر باعث می شود زنان شانس ازدواج شان را از دست بدهند. در تعریف ازدواج مردان همیشه با زنان 5 تا 10 سال کوچکتر از خود ازدواج می کنند، بنابراین تعداد افراد مجرد در سنین بالای 35 سالگی اندک است.

ازدواج در سنین بالا مسائل بسیاری به همراه دارد. شاید این افراد فرصت باروری را از دست بدهند. از سوی دیگر هرچقدر افراد سن شان افزایش یابد، افکارشان کلیشه ای شده و فرد مجبور است با تفکرات طرف مقابل بسازد.

اگر تمامی مردان ایران ازدواج کنند فقط یک سوم زنان شانس ازدواج دارند

شهلا کاظمی پور جمعیت شناس در باره شانس ازدواج دختران می گوید، بر اساس آمارهای رسمی اگر تمامی مردان ازدواج کنند فقط یک سوم زنان شانس ازدواج دارند. دو سوم زنان نیز شانس ازدواج را از دست می دهند، مگر اینکه با مردان مطلقه یا همسر فوت شده ازدواج کنند. با این تفاسیر باز هم احتمال تجرد دختران وجود دارد.

وقفه در ازدواج فقط برای دهه شصتی ها بروز کرده و برای نسل های بعد کاهش می یابد

وی تاکید کرد: باید از هرگونه وقفه در ازدواج صرف نظر کرد و در سنین پائین تر ازدواج کنند تا به این شکل سختگیری ها کاهش یابد. دختران از سخت گیری های بی مورد صرف نظر کنند. باید دانست این مشکل فقط برای دهه شصتی ها بروز کرده و برای نسل های بعد کاهش می یابد.

شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس، درباره شرایط دختران در سنین تجرد قطعی گفت: بر اساس تعاریف جمعیت شناسی میزان تجرد در گروه های سنی مختلف بررسی می شود. در زنان گروه سنی 15-19 ساله 78 درصد مجرد هستند. همچنین در گروه سنی 20- 24 ساله هم 42 درصد مجرد، در گروه سنی 25-29 ساله میزان مجردها 30 درصد است. در تمامی گروه های سنی به دلیل تاخیر در ازدواج سن مجردی افزایش پیدا می کند و این تاخیر باعث می شود زنان شانس ازدواج شان را از دست بدهند.

چرا ترویج ازدواج آسان به یک چالش فرهنگی تبدیل شده است؟

محمد سیمزاری، مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل در گفت وگو با وبلاگ هم نفس اظهار کرد: موضوع ترویج ازدواج آسان یک مسئله و چالش فرهنگی است زیرا عرف ما و سنت هایی که داریم و جزو لاینفک فرهنگ ما شده است نیاز به پالایش دارد، چشم هم چشمی های موجود، تقسیم وظایفی که معلوم نیست منشاء آنها کدام تاریخ یا کدام آموزه دینی یا ملی است، اکنون به مسائل بزرگ در راه ازدواج تبدیل شده اند.

بعضی فکر می کنند ازدواج نوعی از دست دادن آزادی است

سیمزاری یکی از موانع بزرگ و غیر قابل انکار ازدواج، شرایط مالی کشور و یکی دیگر از آنها را عوامل شرایط اشتغال دانست و شرح داد: بعضی ها شرایط لازم را دارند اما از ناحیه باور و اعتقاد می لنگند، ازدواج را نصف ایمان نمی دانند و فکر می کنند ازدواج نوعی از دست دادن آزادی است ولی در هر حال مشکل ازدواج را به دو بخش مسائل فرهنگی و مسائل مادی می توان تقسیم بندی کرد.

بسیاری از مسائل جوانان در عدم ازدواج، مسائل مالی است

وی ادامه داد: اینکه کسی بگوید مسائل مالی در توفیق یا عدم موفقیت زندگی مشترک بی تاثیر است، اشتباه می کند چرا که با کمال تاسف بسیاری از مسائل جوانان ما هم در عدم پرداختن به موضوع ازدواج و هم در حفظ بنیان خانواده، مسائل مالی است.

لازم است قبل از ازدواج شناخت در شرایط واقعی اتفاق بیفتد

بهنام نیرومند، مشاور و رواشناس در گفت وگو با وبلاگ هم نفس اظهار کرد: اغلب جوانان ما بعد از ازدواج برای خانواده خود مرز معین نمی کنند و همین نبودن مرز باعث می شود دیگران بتوانند دخالت های بی مورد در روابط بین زوجین داشته باشند.

وی ادامه داد: در جامعه ما جای آموزش کیفی در بحث ازدواج خالی است و به طوری که لازم است قبل از ازدواج شناخت در شرایط واقعی اتفاق بیفتد تا هزینه های زیاد همچون افسردگی، فرایند طولانی طلاق، فشارهای اجتماعی تحمیل شده از جامعه و...که بعد از ازدواج فرد به فرد تحمیل می شود کاسته شود.

وی با اشاره به رواج پدیده ازدواج سپید درجامعه گفت: با وجود اینکه موضوع ازدواج سپید در جامعه ما به عنوان ارزش پذیرفته نمی شود ولی این مسئله یک رفتار سازگارانه است که جامعه به ما تحمیل می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عشق های کرونا زده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشق های کرونا زده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید