میوه لیچی و فواید آن

به گزارش وبلاگ هم نفس، لیچی یک میوه بسیار پر خاصیت است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، البته میوه لیچی فواید بسیار خوبی هم برای سلامتی دارد و شرایط نگهداری آن ها باید مناسب باشد.

میوه لیچی و فواید آن لیچی یکی از اعضای گونه لیتچی در خانواده فندق ها است و نام علمی آن لیتچی چیننسیس می باشد. این گیاه یک درخت بلند قامت با میوه های کوچک گوشتی است. ظاهر میوه صورتی - قرمز بوده و بافت خشن و غیر قابل خوراکی دارد. لایه داخلی با گوشته شیرینی پوشیده شده است که در بسیاری از دسرها خورده می شود.

ارزش غذایی لیچیلیچی سرشار از فواید است. ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی در این میوه حضور دارند. این مواد مغذی شامل ویتامین ، B6, B3، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز می شود. علاوه بر آن، لیچی منبع مهمی از فیبر، پروتئین و منبع خوبی از ترکیبات پروآنتوسیانیدین و پلی فنول است.

لیچی برای یاری به هضم غذااندازه قابل توجه فیبر در لیچی به حرکات روده و افزایش سلامتی گوارش ما یاری می نماید. این گیاه حرکات گوارشی و نرم روده را در دستگاه گوارش تسهیل می نماید. چنانچه بخش سلامت نمناک بارها اشاره نموده است فیبر بعلاوه حرکات دودی را در ماهیچه های روده کوچک بر می انگیزد و سرعت جذب غذا را افزایش می دهد. بعلاوه این گیاه شیره های معده و گوارشی را تحریک نموده و این موضوع باعث جذب مواد مغذی سالم می شود. لیچی می تواند یبوست و دیگر اختلالات گوارشی را کاهش دهد.

میوه لیچی برای ارتقای ایمنیوجود ویتامین ث در سرخالو، این گیاه را در استحکام ایمنی بدن بسیار برجسته نموده است. این ویتامین محلول در آب معدن آنتی اکسیدان هایی است که از بدن ما در مقابل میکروب ها و دیگر مسائل مرتبط با آن محافظت می نماید. لیچی ایمنی بدن را برای محافظت در مقابل بیماری های رایجی مانند سرفه، سرما خوردگی و آنفولانزا، ارتقا می دهد.

میوه لیچی موثر در مقابل سرطانترکیبات پلی فنولیک و پروآنتوسیانیدین موجود در لیچی حتی بیش از ویتامین ث در خنثی سازی رادیکال های آزاد و محافظت از بدن موثر تر هستند. آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها اثرات ضد سرطان دارند، به خصوص تاثیر ویژه ای بر سرطان سینه دارند.

خاصیت ضد ویروسی لیچیپروآنتوسیانیدین در لیچی خواص ضد ویروسی دارد. وجود اولیگونول و لیچیتانین؛ ترکیب خاص موجود در این گیاه، به جلوگیری از توسعه ویروس ها مانند ویروس هرپس یاری می نماید.

میوه لیچی برای بهبود گردش خونسرخالو به گردش خون مناسب در بدن ما یاری می نماید و بدینوسیله از خون رسانی به اندام ها و عملکرد آنها اطمینان حاصل می شود. مس ماده معدنی ضروری دیگری است که به اندازه زیادی در سرخالو وجود دارد و این عنصر قسمت مهمی از گلبول های قرمز خون را شکل می دهد. بنابراین محتوای مس در سرخالو می تواند گردش خون را بهبود داده و سطح اکسیژن را در اندام ها و سلول ها افزایش دهد.

میوه لیچی برای جلوگیری از کشیدگی رگ های خونیلیچی سرشار از پلی فنول بیوفلاونوییدی به نام روتین است. این ماده به استحکام رگ ها و کنترل کشیدگی غیر عادی رگ های خونی یاری می نماید. این خاصیت بعلاوه در درمان بیماری هایی همانند واریکوسل و بواسیر نیز مفید واقع می شود.

لیچی برای بهبود شناخت (قدرت تشخیص)گروهی از محققان اخیرا تاثیر محافظ اعصاب دانه های لیچی را عنوان داشته اند. مطالعات آنها بهبود قابل توجه عملکرد شناختی مغز و جلوگیری از ضایعات عصبی در موش ها ناشی از آلزایمر را بیان می دارد.

لیچی برای داشتن مغز سالملیچی به بهبود سلامتی مغز یاری می نماید. این گیاه حاوی ویتامین ب است که عملکرد مغز را بهبود می دهد. به سالم نگه داشتن سیستم عصبی یاری می نماید و در عین حال از اختلالات مغزی جلوگیری می نماید.

لیچی برای کنترل فشار خونسرخالو سطح پتاسیم - سدیم را متعادل می نماید و این موضوع برای تثبیت فشار خون مناسب بدن لازم است. در کنار این خاصیت، خواص گشاد کنندگی عروق در پتاسیم موجود در سرخالو قادر به مهار فشار خون در رگ ها است. سرخالو نشان داده است که کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.1

از علائم پیری جلوگیری می نمایدسن تان که بالا می رود، نخستین علائم پیری در پوست تان ظاهر می شوند. این میوه اگر به صورت موضعی به کاررود، می تواند بروز این علائم را به تعویق بیندازد.

به برطرف لکه ها یاری می نمایدلکه برای کسی که در پی داشتن پوستی بی عیب ونقص است، سم است. استفاده از آب لیچی می تواند به محو لکه ها یاری نموده و پوست را تمیزکند.

آفتاب سوختگی ها را کاهش می دهدقرارگرفتن طولانی مدت در آفتاب می تواند باعث قرمزی و تاول شود. آفتاب سوختگی می تواند باعث درد و خارش شود و گذاشتن لیچی و ویتامین E می تواند پوست ملتهب شما را تسکین دهد.

رشد مو را افزایش می دهداسترس یا آلودگی! عوامل بسیاری می توانند باعث آسیب موی تان شوند. لیچی ، اگر به صورت موضعی به کاررود، می تواند به افزایش رشد مو یاری کند.

سلامت قلبی عروقی را افزایش می دهدتحقیقات نشان می دهند که آنتی اکسیدان های موجود در لیچی می توانند به افزایش سلامت قلبی عروقی یاری کنند.

گوارش را بهبودمی بخشداگر اغلب دچار یبوست یا دیگر اختلالات مربوط به دستگاه گوارش هستید، برای بهبود گوارش خود، لیچی را امتحان کنید.

از آب مروارید جلوگیری می نمایدآب مروارید، یک اختلال بینایی است که به علت سایه افتادن بر عدسی چشم به وجودمی آید. چون آب مروارید، میلیون ها نفر را دچار نموده است، مطالعات زیادی بر روی آن اجرا شده است. یکی از مطالعات، چنین دریافت که لیچی می تواند به مهار آب مروارید یاری کند.

با آنفولانزا مبارزه می نمایدآنفولانزا به وسیله ویروس ها به وجودمی آید و یک بیماری مسری است. به علت برخی ویژگی ها، این ویروس ها دربرابر داروهای ضدویروسی، مقاوم می شوند و بنابراین احتیاج به ساخت داروهای تازه است. عصاره میوه لیچی برای مقابله با این ویروس ها موثر است.2

خاصیت لیچی برای یبوستچینی ها دریافتند که لیچی برای یاری به هضم و تسکین معضلات معده موثر است. Litchis دارای اندازه زیادی از آب است که دارای اثر آرام بخش روی معده است. آنها بعلاوه دارای اندازه قابل توجه فیبر هستند که به هضم یاری می نماید

خاصیت لیچی برای کم خونیLitchis نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی دارد.این میوه حاوی مقادیر ضروری مس است که شمارش RBC در خون را افزایش می دهد. همه ما می دانیم کم خونی ناشی از کاهش سطح هموگلوبین است .

مضرات لیچیLitchis دارای محتوای قند بالا است، به همین علت کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید آنها را کمتر استفاده کنند.

در برخی افراد ممکن است واکنش های حساسیتی ایجاد کنند.

Litchi بعلاوه مانع تعادل هورمونی در بدن است. بنابراین، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث خونریزی داخلی، تب یا بسیاری از مسائل دیگر شود.

خانم های باردار نباید از لیچی استفاده کنند زیرا ممکن است خونریزی و عفونت ایجاد کنند و به نوزادتان آسیب برسانند.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.bazdeh.org

3.www.saat24.news

منبع: راسخون

به "میوه لیچی و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه لیچی و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید