همه چیز راجع به گردن درد

به گزارش وبلاگ هم نفس، گردن درد بیماری وخیمی است که باعث می گردد نتوانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید. این بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی شما در گردن می گردد و بعلاوه منبع درد در شانه، بازو یا دست است.

همه چیز راجع به گردن درد

گردن درد

گردن شما از مهره هایی تشکیل شده که از جمجمه تا بالا تنه ادامه دارد. دیسک های گردنی فشار های وارد شده به این قسمت را می گیرد. استخوان ها، رباط ها و عضلات گردن از موقعیت سر حمایت نموده و حرکت دادن سر را برای فرد ممکن می نماید. هر گونه ناهنجاری، التهاب یا آسیب دیدگی به ناحیه گردن ممکن است باعث گردن درد یا گرفتگی آن گردد.

بسیاری از مردم گهگاه دچار گردن درد یا گرفتگی آن می شوند. در بسیاری از موارد این گردن درد ها به دلیل شرایط بد نشستن و ایستادن بوده و گاهی اوقات نیز مربوط به افتادن یا آسیب ناشی از ورزش های سنگین یا ضربه به گردن است.

در بیشتر موارد درد در ناحیه گردن نشان از مشکل حاد و به خصوصی نبوده و به مرور زمان بعد از گذشت چند روز بهبود خواهد یافت. اما در بعضی از موارد گردن درد نشانه ای از یک آسیب جدی یا بیماری است که احتیاج به مراقبت فوری پزشک دارد.

اگر شما هم گردن دردی دارید که بعد از گذشت چند هفته همچنان ادامه داشت یا وخیم شده و با علائم دیگری همراه است. بهتر است سریعاً برای تشخیص و مراقبت های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.1

دلیل گردن درد

گردن یکی از اعضای منعطف بدن است که دامنه حرکتی وسیعی دارد و وزن سر را نیز تحمل می نماید بنابراین این عضو در معرض آسیب ها و بیماری های زیادی قرار گرفته است که موچب درد می شوند از جمله:
کشیدگی عضلات گردن
استفاده بیش از حد از گردن در حرکات تکراری و مداوم،مانند اینکه ساعت ها جلوی کامپیوتر خود خم شده باشید، مطالعه در رختخواب می تواند باعث کشیدگی عضلات گردن و دیسک گردن می گردد.
تحلیل رفتن و فرسایش مفاصل گردن
دقیقا مانند سایر مفاصل در بدن ، مفاصل گردن نیز با بالا رفتن سن کم کم فرسایش می یابند . آرتروز مفاصل باعث می گردد که غضروف بین مفصلی تحلیل برود. سپس بدن آغاز به تشکیل زائده های استخوانی در اطراف مهره ها می نماید که این زوائد استخوانی حرکت مفصل را تحت تاثیر قرار می دهند و موجب درد می شوند.
فشار به ریشه های عصبی موجود در گردن
بیرون زدگی دیسک یا تشکیل خارهای استخوانی در اطراف مهره های گردنی می تواند باعث فشار به شاخه های عصبی در گردن گردد.

آسیب ها و تصادفاتتصادفات رانندگی و خصوصا تصادفاتی که در آن ماشین ها از عقب و جلو با هم برخورد شدید می نمایند معمولا باعث آسیب شلاقی گردن و کشیدگی و پارگی لیگامنت های گردن می گردد. آسیب شلاقی گردن زمانی ایجاد می گردد که سر با سرعت زیاد و به طور ناگهانی به عقب یا جلو پرتاب گردد و باعث آسیب به بافت های نرم گردن گردد.

ابتلا به بعضی بیماری ها
بیماری هایی مانند روماتیسم ، مننژیت یا سرطان می توانند باعث درد گردن شوند.2

علائم گردن درد

درد و گرفتگی
درد و گرفتگی از شایع ترین علائم درد گردن می باشند، که با ایجاد درد وگرفتگی، درمان درد گردن باید آغاز گردد.شما ممکن است در وسط هر یک از دو طرف گردن خود احساس درد کنید که ممکن است موجب درد شانه ها، کتف ها و یا قسمت بالایی سینه نیز انتشار پیدا کند.

اگر شما دچار سر درد های تنشی می شوید، درد از پشت سر شما منتشر شده و بعضا در پشت چشم ها یا در گوش ها و یا درد شانه راست نیز احساس می گردد.

حرکت کردن برای شما دردناک بوده و ممکن است ماهیچه های شما سفت شده باشند، به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت ثابت نشسته بوده اید. بعلاوه ممکن است متوجه شوید که گردن شما به مقدار قبل نمی چرخد.

اگر گرفتگی گردن شما خیلی زود آغاز شده و هر دو شانه شما نیز گرفته اند، این می تواند نشانه ای از یک عارضه به نام پلی میالژی رماتیکا (PMR) باشد. شما باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید چرا که این عارضه به درمان گرفتگی عضلات گردن سریع و بی درنگ احتیاج دارد.

بی حسی یا احساس خارش
اگر در درون بازو ها تا انگشتان خود دچار بی حسی و احساس خارش شده اید، ممکن است این امر در اثر پینچ شدن (تحت فشار قرار گرفتن) یک ریشه عصبی ایجاد شده باشد.3

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی علائم و گردن درد بیشتر از یک هفته به قوت خود باقی بوده و هیچ بهبودی برای فرد حاصل نشد، بهتر است با پزشک مراجعه کنید.

این علائم شامل موارد زیر می گردد:

گردن درد بدون هیچ علامت ظاهری

توده یا غده در گردن

تب

سردرد

غدد متورم شده

حالت تهوع

استفراغ

مشکل تنفس یا بلعیدن غذا

ضعف

بی حسی

احساس مور مور شدن

دردی که دست ها و پاها را درگیر می نماید

ناتوانی در تکان دادن دست ها و بازوها

ناتوانی در رساندن چانه به قفسه سینه

اختلال عملکرد مثانه یا روده

در صورتی که دچار تصادف شده یا از مکانی افتاده اید که باعث بروز گردن درد شده است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.1

تشخیصبیشتر مسائل مربوط به گردن پس از یک معاینه ساده تشخیص داده شده و درمان می شوند. احتمال این که به آزمایشات بیشتر پزشکی احتیاج داشته باشید پایین است. از عکس برداری با اشعه ایکس نیز به منظور رد کردن احتمال بعضی از علل ایجاد گردن درد، مانند اسپوندیلیت انکیلوزان و یا عفونت استفاده می گردد.

اگر درد گردن شامل علائم زیر باشد، باید به متخصص مراجعه گردد :

درد بسیار شدید باشد.

درد به درون دست ها انتشار پیدا کند.

فرد دچار سرگیجه گردد.

ممکن است متخصص به شما توصیه کند که آزمایش خون و یا اسکن ان آر آی (MRI) انجام بدهید. اسکن ام آر آی تنها در شرایطی انجام می گردد که پزشک به پینچ شدن یک عصب شک داشته باشد.3

درمان گردن درد

با توجه به نتایج به دست آمده از معاینه و آزمایشات پزشک شما را به متخصص مرتبط ارجاع خواهد داد. درمان شما نیز با توجه به دلیل بروز آن یکی از موارد زیر خواهد بود:

گرما یا سرما تراپی

ورزش، حرکت کششی و فیزیو تراپی

داروهای ضد درد و مسکن

تزریقت کرتیکواستروئیدی

شل نماینده های عضلانی

کشش گردن

آنتی بیوتیک در صورت ابتلای فرد به عفونت

درمان های پزشکی و تحت مراقبت قرار گرفتن در صورت حمله قلبی یا مننژیت

عمل جراحی در موارد نادری که مورد احتیاج باشد

طب سوزنی

درمان کایروپراکتیک (ماساژ و جابه جا کردن مهره های ستون فقرات)

ماساژ

تحریک عصب الکتریکی به وسیله پوست (TENS)

در صورتی که هرکدام از این درمان های جایگزین را برای درمان خود انتخاب می کنید حتماً به سراغ شخص متخصص و حرفه ای بروید.2

درمان های خانگی گردن درد

اگر دچار گردن درد یا گرفتگی در ناحیه گردن شده اید می توانید برای کم کردن درد از راهکارهای زیر بهره ببرید:

قرار دادن یخ بر روی محل درد در روزهای ابتدایی . بعد از گذشت چند روز از پد های گرم نماینده ، کمپرس گرم یا دوش آب گرم گرفتن بهره ببرید.

از مسکن های بدون احتیاج به نسخه مثل ایبوپروفن یا استامینوفن بهره ببرید.

چند روزی ورزش سنگین یا بلند کردن وزنه های سنگین را کنار بگذارید زیرا انجام دادن این کارها باعث شدت گرفتن علائم خواهد شد.

کارهای روزمره خود را نیز به آرامی انجام دهید.

هر روز گردن تان را ورزش دهید. کشش های آرام به طرفین و بالا و پایین می تواند کارساز باشد.

فرم بدنی مناسبی داشته باشید.

از نگه داشتن موبایل یا گوشی در بین شانه و گردن بدون دست بپرهیزید.

برای مدت طولانی در یک شرایط بدنی باقی نمانده و از نشستن یا ایستادن های طولانی مدت با یک حالت بدنی بپرهیزید.

از ماساژ های آرام یاری بگیرید.

برای خوابیدن از بالشت های گردنی مخصوص بهره ببرید.

بدون تأیید پزشک از گردنبند های ارتوپدی استفاده نکنید. زیرا در صورتی که استفاده از آن ها به درستی انجام نگردد، ممکن است علائم بیماری تان شدید تر گردد.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.doctoryazdani.ir

3.www.aptclinic.ir

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به گردن درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به گردن درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید