چطور در عکاسی عواطف و احساسات را بهتر منتقل کنیم؟

به گزارش وبلاگ هم نفس، برترین عکس ها معمولاً احساسات را به خوبی منتقل می نمایند. اما چطور باید احساسات را در قالب عکس نشان داد؟ چطور یک عکس پراحساس و عاطفه بگیریم؟ چگونه احساسات را به عکس های خود اضافه کنیم تا مطمئن شویم روی مخاطب تأثیرگذار هستند و بینندگان بتوانند با هنرمان ارتباط برقرار نمایند؟ چه چیزی در ثبت عکس های احساسی تأثیر دارد؟

چطور در عکاسی عواطف و احساسات را بهتر منتقل کنیم؟

این نکته را باید در نظر داشت که همه بینندگان در پاسخ به عکس های یکسان، احساسات یکسانی را تجربه نمی نمایند؛ بنابراین، کوشش نکنید که احساس خاصی را به تمام مخاطبان خود منتقل کنید. در عوض، سعی کنید از این نکات در کنار احساسات شخصی خود بهره ببرید تا عکس پراحساس موردنظر را ثبت کنید.

1. خلق وخوی خودتان را قبل از عکاسی شناسایی کنید

شرایط عاطفی و روحی عکاس (که خود شما باشید!) بیشترین تأثیر را بر کیفیت احساسی عکس های شما دارد.

بنابراین، هر وقت که با دوربین خود بیرون می روید، قبل از گرفتن یک عکس، یا حتی قبل از فکر کردن درباره سوژه عکاسی، از خودتان بپرسید که امروز چه احساسی دارم؟ سپس اجازه دهید این احساسات شما را در انتخاب سوژه راهنمایی کند و سپس آن را به سمت عکاسی راهنمایی کنید.

به هرحال واقعاً سخت و شاید حتی غیرممکن است که عکسی را بگیرید که خودتان آن حس را ندارید. اگر خیلی شاد باشید، طبعاً پیدا کردن سوژه های غمگینانه برای شما ممکن نیست. اگر در محل انباشت زباله های شهر باشید، پیدا کردن سوژه ای برای خلق یک تصویر الهام بخش و یا نشاط آور ممکن آسان نخواهد بود؛ بنابراین، با شناسایی احساسات خود آغاز کنید و در پی ترکیب هایی باشید که با آن احساسات همسو باشد.

درعین حال، اغلب ارزش دارد که احساسات خود را به طور دوره ای در طول عکاسی خود آنالیز کنید. بسته به چشم انداز، نور، برخوردهای تصادفی، یک تماس تلفنی و غیره، احساسات شما ممکن است تغییر کند و شاید بهتر باشد سوژه عکاسی را هم تغییر دهید. منطقی نیست؟

بعضی اوقات هم ممکن است خیلی خسته باشید و حوصله کاری نداشته باشید. وقتی به عکس های قدیمی خود نگاه می کنید احتمالاً متوجه بعضی تصاویر خواهید شد که با بی حوصلگی و کم توجهی ثبت شده اند. در چنین روزهایی بهتر است هیچ کاری نکنید. دوربین رو کنار بگذارید و فیلمی دیدن کنید و یا اینکه کار خلاقانه دیگری انجام دهید. خودتان را ملزم به ثبت یک عکس پراحساس نکنید؛ چرا که نتیجه کار به احتمال قوی مناسب نخواهد بود! نگران نباشید، بی حوصلگی و کسالت شما به زودی از بین خواهد رفت و خیلی زود دوباره برای عکاسی هیجان زده خواهید شد!

2. عکس را ساده کنید (از لنز تله فوتو بهره ببرید)

در صحنه های عریض، گسترده و آغاز، احساسات عموماً گم می شوند. بله، احساسات ممکن است وجود داشته باشند، ولی دیدنگر به سختی متوجه آن خواهد شد. یعنی ممکن است درک تصویر شما از نقطه نظر احساسی سخت باشد.

اگر قصد ثبت تصاویری احساسی را دارید، عکس را ساده کنید. بعضی عناصر را از قاب عکس خود حذف کنید. چشم اندازی را انتخاب کنید که تنها یک نقطه مورد نظر شما را برجسته کند، نه کل صحنه را.

یک راه آسان برای ساده کردن تصویر، استفاده از فاصله کانونی و یا برش عکس است. هرچه لنز شما بزرگ نمایی بیشتری داشته باشد، جزئیات کمتری در عکس قرار می دهید. این روش می تواند راه حلی عالی برای تاکید بیشتر بر بعضی سوژه ها باشد؛ بنابراین، به جای عکاسی از زوایای باز، توصیه می کنیم از لنزهای 70-200 میلی متری بهره ببرید.

همان طور که گفته شد، راه حل دیگر برای ساده کردن تصاویر، برش جزئیات اضافی است. مراقب باشید این کار را بیش از حد انجام ندهید که ترکیب و کادربندی عکس غیرطبیعی گردد. فقط سعی کنید عناصر مزاحم را از تصویر حذف کنید.

در سرانجام هم اینکه از پاهای خود برای زوم کردن بهره ببرید! با حرکت به سمت جلو و نزدیک تر شدن به سوژه، افراد، اشیاء، ویژگی های طبیعی و عناصر مزاحم را حذف کنید و عکسی ساده تر ثبت کنید.

3. برای ثبت عکس پراحساس، روی چهره ها تمرکز کنید

چهره ها پر از احساسات هستند. چشم ها دریچه ای به روح هستند و اغلب خشم، شادی، غم، عشق و خیلی از احساسات دیگر را به خوبی نشان می دهند.

علاوه بر این، چهره افراد می تواند احساسات آن ها را به وسیله عناصر صورت، مانند چشم های پف نموده، اشک ها، چین وچروک ها و غیره منتقل کند؛ بنابراین، اگر می خواهید احساسات واقعی سوژه شما در عکس بدرخشد، لنز خود را معطوف به صورت او کنید.

برای احتیاط بیشتر این نکته را هم در خاطر داشته باشید که برای عکاسی عجله نکنید. از گرفتن عکس های یواشکی و بدون جلب توجه فرد اجتناب کنید. به خصوص اگر آن ها در حالات احساسی خاصی هستند. بهتر است محترمانه رفتار کنید. در صورت امکان از آن ها اجازه بخواهید. به خصوص اگر آن شخص را نمی شناسید. اگر هم عکسی را بدون جلب توجه فرد گرفتید، حتماً با او در میان بگذارید و رضایت او را جلب کنید.

به هرحال اگر پرتره های احساسی درجه یک می خواهید ، حتماً به نورپردازی فکر کنید. درباره الگوهای نورپردازی و نحوه تأثیر آن ها بر بیننده بیاموزید. چراکه با تغییر موقعیت نور نسبت به سوژه، به آسانی می توانید احساسات مختلفی را منتقل کنید.

آخرین توصیه: سوژه های خود را به سمت بروز احساساتی خاص تشویق نکنید. اگر ناراحت هستند، یک عکس غمگینانه بگیرید. اگر شادمان هستند، عکسی بگیرید که شادی آ ن ها را نشان دهد. البته خوب است که با برنامه و احساسات خاصی وارد صحنه عکاسی شوید، اما این برنامه ها و تصمیمات باید انعطاف پذیر باشند.

4. دوربین را کنار گذاشته و فقط دیدن کنید

گاهی اوقات ضروری است که دوربین را کنار گذاشته و فقط صحنه را دیدن کنید. خیلی از افراد ممکن است با این ایده مخالف باشند. اما به هرحال این بخش مهمی از عکاسی است. به خصوص عکاسی مملو از احساسات!

کنار گذاشتن دوربین به شما فرصت می دهد تا اطرافتان را دیدن کنید. اطراف را نگاه کنید و ببینید که چه چیزی توجه شما را جلب می نماید. از خودتان بپرسید که به چه چیزی علاقه دارم؟ چه چیزی مرا جذب می نماید؟ چه چیزی می خواهم ثبت کنم؟ چه چیزی در خصوص این صحنه و عکس برای من مهم است؟

فکر کردن به این سؤالات شاید فقط یک یا دو دقیقه زمان بگیرد. اما به شما یاری می نماید ترکیب های تازه با احساسات مختلفی را شناسایی کنید. به علاوه ممکن است ایده های شما در خصوص یک صحنه و موضوع خاص را شفاف تر و یا کامل تر نموده و راه پیشرفت را به شما نشان دهد.

به عنوان مثال، در حین سفر و عکاسی اگر تمام تمرکزتان روی دریچه لنز دوربین باشد، از محیط اصلی اطراف غافل خواهید شد. اگر دوربین را کنار گذاشته و اطراف را به خوبی درک کنید، روی احساسات شخصی شما هم اثرگذار خواهد بود و همین احساسات می تواند بر شرایط عکاسی شما تأثیر بگذارد (توصیه شماره 1 را مجدد مطالعه کنید).

بعضی اوقات تنها کافی است چند دقیقه دوربین را کنار گذاشته و به اطراف متمرکز باشید. بعضی وقت های دیگر باید زمان بیشتری را برای این کار صرف کنید و شاید چند ساعت آماده عکاسی نباشید. در واقع همه چیز به احساسات شما بستگی دارد. هیچ اجباری وجود ندارد. ولی یک استراحت کوچک. خیلی اوقات می تواند اثرات چشمگیری داشته باشد.

5. باز هم به همان صحنه برشد

صحنه ها و سوژه ها در روزهای مختلف، متفاوت به نظر می رسند. احساسات شما هم روز به روز متفاوت هستند! پس بهتر نیست که از این واقعیت به نفع خودتان بهره ببرید؟

اگر از سوژه ای عکاسی می کنید که امکان بازگشت مجدد به آن وجود دارد، حتماً این کار را انجام دهید. خیابان یا ساحل یا اتاق شخص در روزهای مختلف احساسات مختلفی خواهند داشت. به خصوص اگر در حال عکاسی از فضای باز هستید، آب وهوا تأثیر بسیار زیادی بر احساسات عکس خواهند داشت.

مطمئن شوید که با فکری باز به سمت سوژه بازمی شد. انتظار احساساتی خاص را نداشته باشید. وگرنه ممکن است ناامید شوید. در عوض، فکر خود را از هر احساسی خالی کنید و وانمود کنید که برای اولین مرتبه است که این سوژه/مکان را می بینید.

نکته حرفه ای: سعی کنید هر مرتبه که با صحنه برخورد می کنید، رویکرد خود را تغییر دهید. دوربینی متفاوت به همراه داشته باشید، از لنز متفاوتی بهره ببرید، با سه پایه عکس بگیرید، نوردهی را تغییر دهید و غیره. از هر چیزی که به ثبت عکس پراحساس تازه یاری می نماید، بهره ببرید!

اگر به مقدار کافی از یک سوژه و یا صحنه عکس بگیرید، شاید حتی بتوانید یک سری عکس از آن سوژه بسازید و گذر زمان را نشان دهید. این مجموعه ها را می توانید در یک کتاب و یا مقاله منتشر کنید.

ثبت عکس پراحساس: جمع بندی

انتقال احساسات یک راه مطمئن برای ثبت تصاویری قوی است که بیننده با آن ها انتقال برقرار می نماید. نکاتی که در این مقاله بیان کردیم را به خاطر بسپارید. چراکه گزیده ای از تجربیات عکاس هایی پیروز است. به شرایط احساسی و عاطفی خود فکر کنید و سپس برای ثبت عکس های احساسی اقدام کنید.

شما چه توصیه ای برای ثبت عکس های احساسی دارید؟ آیا نمونه هایی از عکس پراحساس دارید؟ نظراتتان و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: digital-photography-school

منبع: دیجیکالا مگ

به "چطور در عکاسی عواطف و احساسات را بهتر منتقل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در عکاسی عواطف و احساسات را بهتر منتقل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید