9 نکته مهم درباره چای

به گزارش وبلاگ هم نفس، نکات مهمی که دانستن آنها درباره چای ضروری بوده و مورد سوال بسیاری از افراد است، به صورت خلاصه به توضیح زیر است: 1. مصرف روزانه 6 قاشق چای خوری چای خشک که معادل حدود 12 لیوان چای است کاملا بی ضرر است.

9 نکته مهم درباره چای

9 نکته مهم درباره چای

نکات مهمی که دانستن آنها درباره چای ضروری بوده و مورد سوال بسیاری از افراد است، به صورت خلاصه به توضیح زیر است:

1. مصرف روزانه 6 قاشق چای خوری چای خشک که معادل حدود 12 لیوان چای است کاملا بی ضرر است.

2. زنان باردار در مصرف چای باید تعادل را رعایت نمایند. مقدار کافئین مصرفی در زنان باردار بهتر است کمتر از 300 میلی گرم (معادل با 3 تا 5 لیوان چای) باشد.

3. زنان شیرده باید توجه نمایند که مصرف کافئین (چای یا قهوه) بیش از میزان باعث اختلال در خواب بچه ها شیرخوار آنها می گردد.

4. نوشیدن چای، به خصوص در حجم زیاد و به شکلی غلیظ بلافاصله پس از غذا، می تواند مانع جذب آهن غذا به وسیله روده گردد. این موضوع نتیجه ترکیب تانن های چای با املاح فلزی بوده که به صورت ترکیب عظیم و سنگین و غیرقابل جذب در آمده و دفع می گردند.

5. چای تازه دم دارای حداکثر مقدار کافئین است که در این صورت خاصیت برطرف خستگی آن زیاد است ولی هر چه چای کهنه تر می گردد، مقدار کافئین آن کم می گردد. این مساله به این صورت است که در دقایق اول حداکثر مقدار کافئین چای در آب جوش حل شده و در مراحل بعدی این کافئین آزاد شده با تانن ها ترکیب می شوند و از دور خارج می شوند بنابراین چای مانده یا کهنه دارای حداقل کافئین است.

6. از آنجا که گیاه چای سیاه و چای سبز یکی است و فقط در فراوری آنها تفاوت وجود دارد، لذا مواد و خواص این 2 نوع چای در بسیاری از موارد مشابه است و در چند مورد با هم تفاوت دارند.

7. امروزه از چای در تهیه شامپوها (به علت داشتن ترکیبات تاننی قابض که باعث سفت شدن پوست سر می شوند) استفاده می نمایند. بعلاوه چای خشک داروی خوبی به اسم ضداسهال است و می توان برای کنترل برخی از اسهال ها به مدت 3 روز و هر روز 7 تا 10 گرم چای خشک را پودر نموده و مصرف کرد.

8. رنگ، طعم و بوی چای به مراحل تخمیر و عمل آوردن آن بستگی دارد. ولی برای بازاریابی بهتر و رقابت به برخی چای ها عطر و رنگ مصنوعی اضافه می گردد تا ظاهری زیبا و معطر داشته باشند. چای فراوری داخل (ایرانی) عاری از رنگ و اسانس مصنوعی است.

9. این که گفته می گردد چای برای افرادی که مشکل قلب دارند مضر است، صحیح نیست بلکه این افراد نباید در مصرف چای زیاده روی نمایند. چون کافئین موجود در چای که ماده اصلی آن است، ماده محرک است و مصرف بیش از میزان آن باعث تحریکات زیادی در این گونه افراد می گردد لذا مصرف چای کم رنگ و در حد تعادل برای افراد با مسائل قلبی ضرری ندارد و حتی ممکن است به آنها یاری کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "9 نکته مهم درباره چای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته مهم درباره چای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید