ثبت هشت ژئوپارک نو در یونسکو

به گزارش وبلاگ هم نفس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ثبت هشت ژئوپارک تازه در یونسکو صورت گرفته است.

ثبت هشت ژئوپارک نو در یونسکو

علیرضا امری کاظمی، ارزیاب بین المللی ژئوپارک های یونسکو خبر داد: هشت ژئوپارک از کشورهای سوئد، لوکزامبورگ، رومانی، یونان، آلمان، فنلاند و برزیل (دو ژئوپارک) به خانواده ژئوپارک های جهانی یونسکو اضافه شدند. به این ترتیب، تعداد ژئوپارک های جهانی یونسکو به 177 ژئوپارک از 46 کشور رسید.

به گفته او، این ژئوپارک ها سال گذشته مورد ارزیابی میدانی قرار گرفته بودند و پس از تأیید از طریق شورای عالی ژئوپارک های یونسکو نهایتاً با تایید شورای اجرایی به عنوان اعضای نو پذیرفته شدند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم همچنین درباره شرایط دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس که تأیید اولیه دفتر یونسکو را گرفته اند، گفت: این دو پرونده در انتظار ارزیابی میدانی هستند که در بهار و تابستان امسال انجام خواهد شد.

امری کاظمی درباره مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ها توضیح داد: ارسال پرونده، تأیید اولیه دفتر یونسکو، ارزیابی میدانی، رأی گیری و تأیید در شورای عالی ژئوپارک های یونسکو، پذیرش و تنفیذ حکم در شورای اجرایی یونسکو مراحلی است که برای پذیرش ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک های جهانی یونسکو لازم است، طی شود.

قشم درحال حاضر تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب می شود که از سال 1385 به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو درآمد. ژئوپارک قشم سال 1391 به دلیل ناتوانی در انجام معیارهای ثبت جهانی، کارت قرمز گرفت و از این شبکه خارج شد. در سال 1396 پس از رفع معایب و اصلاح مدیریت، دوباره در شبکه ژئوپارک های یونسکو پذیرفته شد و اکنون با 2063 کیلومتر مربع یکی از باسابقه ترین ژئوپارک های غرب آسیا و خاورمیانه شناخته می شود. ایران هم اکنون دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس را در نوبت بررسی دارد.

منبع: همگردی

به "ثبت هشت ژئوپارک نو در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت هشت ژئوپارک نو در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید