ناسا با یک ترفند هوشمندانه مشکل فضاپیمای لوسی را از راه دور رفع کرد

به گزارش وبلاگ هم نفس، تیم ویژه ای که از سوی ناسا مسئولیت برطرف مشکل فضاپیمای لوسی را برعهده داشت، خاتمه با یک ترفند هوشمندانه پیروز شد آرایه خورشیدی را باز و کاوشگر را برای ادامه مأموریت آماده کند.

ناسا با یک ترفند هوشمندانه مشکل فضاپیمای لوسی را از راه دور رفع کرد

سال گذشته بود که ناسا کاوشگر لوسی را که برای کاوش سیارک های تروجان در نزدیکی نقاط لاگرانژی مشتری طراحی شده است، به فضا پرتاب کرد.

با این حال، تنها 12 ساعت پس از پرتاب، مسئله ای پیش آمد و یکی از آرایه های خورشیدی بزرگ فضاپیما که برای فراوری انرژی الکتریکی از نور خورشید در فاصله بسیار دورتر از آن طراحی شده است، به طور کامل باز نشد و امکان محکم کردن آن وجود نداشت.

اکنون، طبق اعلام ناسا تیم متخصصان مأموریت، با استفاده از چندین ترفند هوشمندانه، توانسته است مشکل را به مقدار کافی برای ادامه مأموریت رفع کند.

در حقیقت ساعاتی پس از شناسایی این مشکل، ناسا یک تیم ویژه آنالیز ناهنجاری را با اعضایی از مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی، مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا و سازنده فضاپیما یعنی نورثروپ گرامن را گرد هم آورد. اما چون هیچ دوربینی برای آرایه های خورشیدی این فضاپیما وجود ندارد، این تیم ویژه ناچار شد راه دیگری را برای یافتن مشکل پیدا کند.

برای این منظور، پیشران های فضاپیما را برای مقدار گیری هر گونه ارتعاش غیرعادی روشن کردند و یک مدل سازی دقیق از مجموعه موتور آرایه خورشیدی معیوب برای مشخص مقدار صلبیت آن انجام دادند. با این ترفند آن ها در نهایت دریافتند که یک طناب طراحی شده برای باز کردن آرایه، احتمالا روی قرقره آن گیر نموده است.

بدین ترتیب این تیم به سرعت دو راه چاره بالقوه را مطرح نمود. یکی این بود که از آرایه همانطور که هست استفاده گردد، زیرا هنوز 90 درصد توان مورد انتظار را فراوری می نماید. روش دیگر این بود که با استفاده از موتور راه اندازی پشتیبان استقرار آرایه و بعلاوه موتور اصلی، بند را محکم تر بکشند و به آن اجازه دهند تا بیشتر بپیچد و سازوکار قفل را درگیر کند.

اما از سویی هر دو موتور برای کار هم زمان طراحی نشده اند، بنابراین تیم عیب یابی، عملیات را برای آزمایش نتایج احتمالی و اثرات احتمالی، روی زمین مدل سازی کرد. پس از ماه ها شبیه سازی، آن ها تصمیم گرفتند که گزینه دو موتوره را روی فضاپیمای لوسی پیش ببرند. بدین ترتیب هر دو موتور اصلی و پشتیبان استقرار آرایه های خورشیدی را هفت بار به طور هم زمان فعال کردند و خاتمه پیروز به باز کردن و کشش بیشتر آرایه شدند.

ناسا درباره این پیروزیت گفت: متأسفانه، طناب به مقدار کافی کشیده نشد تا آرایه قفل گردد، اما اکنون تحت کشش بسیار بیشتری واقع شده است و به مقدار کافی پایدار است تا فضاپیما بتواند هدف های مأموریت را برآورده کند.

به گفته آژانس فضایی آمریکا، فضاپیما اکنون آماده است و می تواند تا گام برنامه ریزی شده بعدی خود را تکمیل کند و در اکتبر 2022 (مهر 1401) با استفاده از گرانش زمین سرعت خود را افزایش دهد. این کاوشگر قرار است در سال 2025 به اولین هدف سیارکی خود برسد.

عکس کاور: شرایط آرایه های خورشیدی فضاپیمای لوسی پس از اجرای فرمان استقرار

Credit: NASAs Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ

به "ناسا با یک ترفند هوشمندانه مشکل فضاپیمای لوسی را از راه دور رفع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا با یک ترفند هوشمندانه مشکل فضاپیمای لوسی را از راه دور رفع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید