این ها هواپیماهای نو خطوط هوایی آمریکا هستند، عکس
به گزارش وبلاگ هم نفس، گزارش ها حاکی از آن است که دو تیم صنعت هوافضای ایالات متحده قراردادهایی با ناسا برای مطالعه فناوری طراحی هواپیماهای پرسرعت با قابلیت سرعت 2 ماخ پلاس، تحت برنامه وسایل نقلیه هوایی پیشرفته آژانس تحقیقاتی دریافت کردند.
تینا مزدکی- این تیم ها به رهبری بوئینگ و نورثروپ گرامن، مسئول توسعه نقشه های راه فناوری هستند که عناصر کلیدی از جمله بدنه هواپیما، نیرو، نیروی محرکه، مدیریت حرارتی و مواد کامپوزیتی را پوشش می دهند که می توانند با سرعت بالا کار نمایند.
پرسه زدن جانوری با چشمان شیطانی در اعماق تاریکی/ عکس
اتفاقی عجیب و غریب؛ تولد اولین زرافه بدون خال دنیا/ عکس
ناسا میخواهد از نتایج مطالعات، از جمله طرحهای مفهومی، برای تدوین یک استراتژی با سرعت بالا استفاده کند که به شکاف بالقوه بازار در حال ظهور بین هواپیماهای مافوق صوت تجاری و چند منظوره مافوق صوت بپردازد. Low Boom Flight پروژه ای بود که ناسا در آن قصد داشت راکتی به نام X-59 را طراحی و فراوری کند. این سازمان می خواست با X-59 نشان بدهد که بدون ایجاد صدای مهیب، می توان سریع تر از صوت حرکت کرد.
کوشش فعلی فناوری فراصوت ناسا بر محدوده کروز 1.4 تا 1.9 ماخ و راکت Low Boom FlightX-59 متمرکز شده است، در حالی که برنامه فناوری فراصوت آژانس در حال ارزیابی این فناوری برای هواپیما با حداکثر سرعت 5 ماخ و شرایط کروز در 8 تا 9 ماخ است.
تیم بوئینگ شامل توسعه دهنده هواپیماهای مافوق صوت Exosonic، GE Aerospace، Georgia Tech Aerospace Designs Laboratory و Rolls-Royce North America است. تیم نورثروپ گرامن شامل تحقیقات و مشاوره Blue Ridge، توسعه دهنده هواپیمای مافوق صوت Boom Supersonic و Rolls-Royce در آمریکای شمالی است.
این برنامه در پی مطالعات بازار با سرعت بالا به وسیله Deloitte/SpaceWorks و SAIC/Bryce Space and Technology راه اندازی شد که تقاضا برای هواپیماهایی با سرعت 2-4 ماخ را پوشش می داد که در بردهای 4000-4500 نانومتر پرواز می نمایند. مطالعه به رهبری SAIC بر روی مفهومی 3 ماخ متمرکز بود که می توانست تا 50 مسافر را در 300 مسیر حمل کند، در حالی که مطالعه Deloitte یک طرح 2-4 ماخ با میزان 20-50 مسافر را پوشش می داد که می توانست تنها در 90 مسیر کار کند.
این مطالعات نشان داد که بسیاری از موانع کلیدی، برای پروازهای تجاری با سرعت فراصوت و مشابه آن هستند، اما تفاوت های قابل توجه، ناشی از تغییرات در عدد ماخ و شرایط پرواز است. فشار برای مطالعات مفهومی در خصوص این هواپیما در محدوده 2 تا 5 ماخ ناشی از بازخورد صنعت از یک کارگاه هواپیماهای تجاری پرسرعت ناسا است که در ژوئن 2022 برگزار گردید. با آغاز کار نورثروپ در فوریه و بوئینگ در ماه ژوئن قراردادهای این مطالعات در دسامبر 2022 بی سر و صدا منعقد شدند.
آژانس می گوید: پس از تکمیل مرحله تعامل با صنعت، ناسا و شرکای صنعتی و دانشگاهی آن تصمیم خواهند گرفت که آیا تحقیقات را با سرمایه گذاری خود ادامه دهند یا خیر.
منبع: aviationweek
منبع: خبرآنلاین