5 پرسش کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های سفر

به گزارش وبلاگ هم نفس، 5 پرسش کلیدی و مهم و پاسخ آن ها از زبان استاد دانشگاه در رشته روانشناسی و خانمی با تجربه سفر به 29 کشور دنیا می تواند به شما یاری کند تا از سفر های کم هزینه خود نهایت لذت را تجربه کنید

5 پرسش کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های سفر

جیمی کورتز از 29 کشور دنیا و 45 استان از 50 استان آمریکا تماشا نموده است. او سراسر آسیای جنوب شرقی را با کوله گردی گشته و در ویتنام موتورسواری نموده است. او لذت خوردن غذاهای اسپانیایی مانند پینتوکسس را در سباستین اسپانیا تجربه نموده است. کورتز همه این سفرها را بر اساس یک بودجه محدود و معین انجام داده است. او در کتاب تازه خود که با عنوان مسافر راضی که در ژوئیه 2017 منتشر شد، می گوید:

سفر شامل هزینه های پنهان زیادی است و مردم بسیاری به واسطه مخارج سفر شما گذران زندگی می نمایند.

نبود یک برنامه ریزی اقتصادی درست منجر به بروز مسائل زیادی می گردد، جیمی می گوید:

شما ممکن است طی سفر بیش از حد هزینه کنید و بعد از آن پشیمان شوید یا کم خرج کنید و تفریحات و تماشای های بسیاری را از دست بدهید.

کورتز به درستی و انجام پذیری توصیه هایش اطمینان دارد. او که استاد روانشناسی دانشگاه جیمز مدیسون و پژوهشگر در زمینه روش های افزایش شادی در زندگی روزمره، تعطیلات و مسافرت ها است، معتقد است برای ایجاد احساس راضیی طی سفر بدون مخارج بالا باید مسائل روانشناسی انسانی مانند فرایند تصمیم گیری، سازگاری با شرایط و قدرت تحقق بخشیدن به برنامه ها در نظر گرفته گردد.

جیمی نتایج تحقیقات خود را در قالب 5 سوال منتشر نموده است. با پرسیدن این سوال ها می توانید اطمینان پیدا کنید که در تعطیلات بعدیتان به ازای حداقل بودجه موجود حداکثر تفریحات ممکن را خواهید داشت.

1. در میان اتفاقات و مواردی که در سفر با آن ها برخورد می کنم، با چه چیزهایی سازگار خواهم شد؟ کدام موارد پس از چند روز احساس راضیی سفر را مختل می نماید؟

کورتز میگوید:

معمولا افراد تمایل دارند که به شرایط و محیط اطراف شان عادت نمایند و زندگی در سفر نیز از این قاعده مستثنا نیست.

برای حفظ تازگی و تازه بودن اتفاقات در سفر او توصیه می نماید از اقامت طولانی مدت در یک مکان ثابت اجتناب کنید، زیرا ممکن است دچار احساس یکنواختی شوید. او می گوید:

عامل کلیدی احساس تازگی است و این خود شما هستید که با برنامه ریزی این احساس را به سفرتان اضافه می کنید. قبل از شروع سفر مطمئن شوید که در هر روز حداقل یک چیز تازه یا متفاوت خواهید دید.

2. آیا انتخاب راه مقرون به صرفه تر در ادامه هزینه های زمانی و فشار روحی برای من به همراه دارد؟ اگر چنین است آیا این سبک و سنگین کردن به صرفه است؟

گاهی اوقات گزینه گران تر در بلند مدت موجب صرفه جویی در پول و استرس شما می گردد. برای مثال ممکن است در یک توقف 6 ساعته بین دو پرواز، پولی که صرف سرگرم کردن خود می کنید، بیشتر از هزینه پرواز مستقیم تا مقصدتان باشد. یا هنگامی که یک هتل مقرون به صرفه تر در حومه شهر انتخاب می کنید، مجبور به پرداخت هزینه های حمل و نقل تا مرکز شهر هستید.

3. برای چه مواردی قبل از سفر می توانم پیش پرداخت داشته باشم؟

تا جایی که ممکن است امکانات مورد احتیاج خود در طول سفر را به صورت آنلاین رزرو کنید یا از قبل برای بازدیدهایی مانند موزه های خاص و نمایشگاه ها که تصمیم قطعی برای تماشا آن ها گرفته اید، بلیت تهیه کنید. به این ترتیب شما می توانید برای مواردی که می خواهید، برای آن ها پول صرف کنید، از قبل فکر کنید و در لحظه تصمیم نگیرید.

4. چه اجناسی به عنان سوغات در شهر مقصد به فروش می رسد؟

کورتز میگوید:

درباره چیزهایی که می خواهید در طول سفر خریداری کنید، پیش از آنکه در موقعیت یا الان یا هیچ وقت و فشار زیاد قرار بگیرید، فکر کنید. در خانه و پیش از شروع سفر، هنگامی که هنوز در جو فروشگاه های پرسر و صدا و گزینه های بی انتها قرار نگرفته اید، برترین فرصت برای تصمیم گیری درباره این است کدام سوغات در ازای قیمت معین شده شان ارزشمند و چه هدایایی برای دوستان و خانواده مناسب تر هستند. وقتی در موقعیت قرار گرفتید، از خود بپرسید آیا این کالا به خاطره خاص یا عواطف منحصربه فردی در طول سفر مربوط می گردد؟ وقتی به خانه برمی گشت، احتمالا تی شرتی از کافه ای که هرشب به آن می رفتید، بیشتر برای شما ارزشمند است تا مگنتی که از فرودگاه خریده اید.

5. چگونه ترتیب برنامه هایم را در طول جهت سفر تنظیم کنم؟

برای فهمیدن اینکه چه زمانی چه کاری را انجام دهید، از مفاهیم رایج روان شناختی بهره ببرید. کورتز استفاده از دو قانون لنگرگاه و انتها قله را پیشنهاد میدهد.

قانون لنگرگاه عموما زمانی که شما بیش از یک مقصد دارید، به کار می رود. به این ترتیب که با اقامت در گران ترین مقصد خود در ابتدای سفر به مرور قیمت ها کاهش می یابند و شما احساس رضایت بیشتری می کنید، به علاوه برای مقاصد مقرون به صرفه تر سفرتان به مقدار کافی پول ذخیره می کنید.

طبق گفته های کورتز، قانون قله-انتها به وسیله محققی به نام دانیل کانمن (Daniel Kahneman)، برنده جایزه نوبل ابداع شده است. بر اساس آنالیز های کانمن حافظه ما تحت تاثیر قله های عاطفی (برترین و بدترین لحظات گذشته) و بعلاوه نحوه انتها یافتن یک تجربه است. او متوجه شد که نحوه انتها یک تجربه مهم ترین عامل رضایت درونی افراد است. پس آخرین شب سفرتان را به برترین نحو ممکن برنامه ریزی کنید. کورتز می نویسد:

یکی از مهم ترین توصیه ها برای ایجاد احساس شادی این است که پیش از خرید کالاهای مادی در پی خرید تجربه های ارزشمند دیگران باشید.

بنابراین اگر در حال برنامه ریزی برای یک سفر هستید، نکاتی که به صورت خلاصه از کتاب وی در این مقاله آورده شد، می تواند به شما یاری کند تا یک شروع فوق العاده برای سفرتان در پیش رو داشته باشید.

منبع: کجارو / businessinsider

به "5 پرسش کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 پرسش کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید