چشم انتظار سقفی کوتاه اما مطمئن

به گزارش وبلاگ هم نفس، مردمان ساکن در بافت فرسوده استان کردستان همچنان چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان و سقفی کوتاه اما مطمئن برای ادامه زندگی خود هستند.

چشم انتظار سقفی کوتاه اما مطمئن

به گزارش وبلاگ هم نفس به نقل از تسنیم، نخستین دغدغه ها بعد از زلزله های مهیب در کشورمان، نگرانی درباره محلات تنگ و باریک با خانه های گلی و سست که چهار ستون آنها لرزان و ناایمن است، بود؛ خانه هایی که هنوز هم با کوچک ترین قهر زمین به لرزه در می آیند و ممکن است فاجعه ای به بار آورده و هزاران نفر مردم جان خود را از دست دهند.

وجود بافت های فرسوده و ناکارآمد را باید به عنوان یکی از معضلات جدی و مهم بسکمک از شهرها و به مثابه زخمی بر سیمای شهری دانست که نوسازی آن نیازمند صرف هزینه های گزاف و قابل توجهی است؛

شهفرایندان ساکن در بافت های فرسوده در دریافت خدمات شهری دچار مشکل و تنگنا هستند چراکه اجرای طرح های زیرساختی موردنیاز در این مناطق توسط دستگاه های اجرایی، خدمات رسان و شهرداری ها با محدودیت ها و موانع زیادی روبروست؛ به طوری که 50 درصد جمعیت شهفرایندان سنندجی در بافت فرسوده زندگی می کنند و از نادیده دریافت حقشان نیز گله مندند؛ این مردمان نه توانایی ساخت خانه های خود را داشته و نه توان بازپرداخت وام های مدنظر با درصد بالا را دارند.

  • وعده های مسئولان برای نوسازی بافت فرسوده در کردستان اجرایی نمی شود

منصوری یکی از شهفرایندان سنندجی در سنندج می گوید: خودم و خانواده ام در محله قدیمی آغه زمان در یک منزل مسکونی بسیار فرسوده، دارای بافت نامناسب، بدون هیچ گونه امکانات و خدمات اولیه و به روز زندگی می کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط سختی زندگی خود را سپری می کنند، افزود: تاکنون چندین بار مسئولان استانی وعده پرداخت وام 80 میلیون تومانی بازسازی به هر طبقه منزل مسکونی را داده اند اما سؤال اینجاست آیا در این شرایط گرانی، تورم و اقتصاد نامناسب با 80 میلیون وام می توان یک منزل را تخریب و دوباره بازسازی کرد!؟

شهفرایند سنندجی با ذکر این که وعده های مسئولان برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده به خوبی اجرایی نمی شود، گفت: مردم این محلات با مسائل حمل و نقل و تردد روبرو اند، حتی در مواقع ضروری یا هرگونه اتفاقی آمبولانس و آتش نشانی نمی توانند وارد این کوچه ها شوند و این شرایط غیرقابل قبول است.

  • خانه هایمان در برابر زلزله و هرنوع حوادثی هیچ مقاومتی ندارد

شیخی، یکی دیگر از شهفرایندان سنندجی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با ابراز گله مندی از مسئولان گفت: برخی تصمیمات از جمله خرید منزل از طریق سازمان های متولی، اصلاً برای ما به صرف نیست چراکه با قیمتی که بیان کرده، نمی توان منزل دیگری خریداری کرد و این به ضرر مردم است.

وی افزود: نوسازی و ساماندهی بافت فرسوده نیازمند همکاری و کمک های دولت است تا ساکنین بافت های فرسوده بتوانند قدمی بردارند در غیر این صورت کسی توان اقتصادی برای بازسازی منازل خود ندارد، این در حالی ست که خانه های این محلات بسیار ضعیف و در برابر زلزله و هرنوع حوادث دیگری هیچ مقاومتی ندارد.

  • 50 درصد مردم سنندج در بافت فرسوده زندگی می کنند

کیومرث حبیبی، از کارشناسان شهرسازی استان کردستان درباره شرایط بافت های فرسوده می گوید: براساس یکی از معیارهای شورای عالی شهرسازی و معماری سال 84، سه معیار اصلی تحت عنوان نفوذناپذیری به منظور عرض معابر کم و ناپایداری در مصالح ساختمانی به عنوان بافت فرسوده قلمداد می شود.

وی با عنوان این که کمتر از 15 تا 16 درصد شهر سنندج جزو بافت فرسوده به شمار می فرایند، افزود: تمرکز دانه بندی این بافت ها آنچنان ریز و سخت است که 50 درصد جمعیت یعنی بیش از 200 هزار نفر در این بافت ها زندگی می کنند.

کارشناس شهرسازی به مسائل زندگی در بافت های فرسوده استان کردستان اشاره کرد و گفت: مردمان این محلات با کمبود تأسیسات و خدمات لازم، کمبود زیرساخت های شهری و مهم تر از آنها در بحث مسائل ترافیکی و دسترسی نیز با مشکل روبرو اند اما این معضلات در بافت های جدید شهری کم تر مشاهده می شود.

به گفته وی خوشبختانه از نظر طرح و برنامه مسائلی وجود ندارد، اما در حوزه اجرایی از جمله در بحث تخصصی، نبود اعتبار و مسائل بازپرداخت وام ها مانند سود زیاد و مبلغ کم، مسائل متعددی وجود دارد.

حبیبی با اشاره به سیاست های چند سال اخیر وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها در خصوص ضرورت ساماندهی بافت فرسوده اظهار کرد: امیدواریم مردم بتوانند از اعتبارات و وام های موجود استفاده و شاهد نوسازی این بافت ها در دوره 10 تا 15 ساله آینده باشیم.

  • ساماندهی بافت های فرسوده در 23 محله کردستان

مصطفی رضایی، رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان درباره شرایط بافت های فرسوده در کردستان می گوید: سکونتگاه های غیرسمی نایسر، محله تاریخی آغه زمان سنندج و بافتی با پیشینه روستایی مانند قراردیان، بافت ناکارآمد شهری مانند زندان، سوله و پادگان ها و بافت میانی که حاصل توسعه دهه 40 به بعد است، جزو بافت های فرسوده ناکارآمد شهری هستند.

وی با بیان اینکه زندگی مردم در پنج پهنه اصلی، یک نوع نابرابری شهری و اقتصادی است، گفت: 75 درصد جمعیت شهری سنندج در نصف مساحت این شهر زندگی و 25 درصد دیگر هم در نیمی دیگر از آن زندگی می کنند، یعنی یعنی پراکندگی و تراکم جمعیتی در این شهر متعادل نیست.

رضایی نبود خدمات زیر بنایی، رو بنایی و فقر اقتصادی و اجتماعی را دلیل زندگی بیشتر مردم در بافت های فرسوده دانست و گفت: براساس قانون و برنامه محله محوری 23 محله در 8 شهر سطح استان برای ارتقای شاخص ها و امکانات انتخاب شده اند.

وی با بیان اینکه اکنون در 23 محله 8 شهر استان اقدامات بهسازی اجرا شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون 46 میلیارد تومان بودجه در قالب 52 پروژه برای محلات تقتقان، نایسر، فرجه و محلات تاریخی آغه زمان و سرتپوله در شهر سنندج، تازآباد سقز، شهرک امام خمینی و قلعه قروه، محله کمربندی مریوان، بافت مرکزی کامیاران تصویب شده است.

رئیس ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان خاطر نشان کرد: سال گذشته نیز با هماهنگی تمام دستگاه های اجرایی استان حدود 46 میلیارد تومان اعتبار به این بافت ها تزریق شد که معادل 11 درصد اعتبارات کل کشور بوده و اگر تا چند سال دیگر تداوم داشته باشد، بخشی از مسائل حاشیه شهرها و بافت های تاریخی برطرف می شود.

  • طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر سنندج

روناک بابایی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری سنندج نیز در این باره می گوید: یکی از سیاست های شهرداری حضور مشاور، طرح مطالعاتی و بررسی بافت های فرسوده است که تا آخر آبان ماه سال جاری بخش های مطالعاتی آن به خاتمه می رسد.

وی افزود: احیای تراکم در این بافت ها نیز در حال بررسی است اما به دلیل محدوده میراث فرهنگی، تراکم خاصی به آنها تعلق نمی گیرد و تنها تا حد دو طبقه و پیلوت به این بافت ها مجوز داده می شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سنندج گفت: عملاً بافت های فرسوده در محلات قدیمی حاوی تعداد خانه هایی ست که جزو میراث فرهنگی بوده و یک طرح پر بازدید برای شهفرایندان خواهد بود.

به گفته بابایی، کسانی که در بافت فرسوده زندگی می کنند چنانچه درخواست تخریب، نوسازی و یا ساخت و سازی داشته باشند می توانند به شهرداری های مربوطه مراجعه کنند.

با وجود اینکه استان کردستان، جزو استان های پایلوت برای ساماندهی بافت های فرسوده است اما هنوز برخی از ساکنان آن اطلاعی از این طرح ها ندارند و آنهایی که نیز مطلعند از فرایند اجرا و تسهیلات رضایت ندارند.

فرسودگی بنایی تنها معضلی نیست که در بافت های ناکارآمد شهری به چشم می خورد چراکه این محلات از ضعف فرهنگی و اجتماعی هم رنج برده و اگر فرایند مهاجرت از بافت های فرسوده به ویژه درسنندج به همین روال ادامه داشته باشد، هسته مرکزی این شهر تا چند سال آینده خالی از سکنه خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چشم انتظار سقفی کوتاه اما مطمئن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انتظار سقفی کوتاه اما مطمئن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید