آینده شغلی ات را خودت انتخاب کن

به گزارش وبلاگ هم نفس، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)، بسیاری از پدرها و مادرها، رویاهای محقق نشده خود را در آینده بچه ها شان جست وجو می نمایند. خیلی ها هم معتقدند که منظره زندگی بزرگسالی بچه ها شان را باید از دوران کودکی برایشان ترسیم کرد تا بچه، هدف داشته باشد.... به همین علت است که خیلی از پدرها و مادرها، شغل آینده بچه ها خود را معین و به آنها تحمیل می نمایند!

آینده شغلی ات را خودت انتخاب کن

این تحمیل می تواند مستقیم باشد: تو باید پزشک شوی... مهندس که بشوی باید خانه جدیدمان را خودت درست کنی... آرزو دارم تو هم مانند عمویت خلبان خوبی بشوی... .

یا غیر مستقیم: می بینی پزشک ها چقدر خوب پول درمی آورند...؟ همواره آرزو داشتم یک خلبان بشوم ولی نتوانستم... خوش به حال همسایه! پسرش توانست در آزمون وکالت قبول گردد... .

به خاطر همین صحبت ها و البته رویاپردازی های دوران کودکی، از هر دانش آموزی بپرسی که می خواهی چه کاره شوی؟ فورا شغل آینده اش را می گوید و اتفاقا بیشترشان هم می خواهند پزشک شوند (با معین تخصص) یا مهندس، معلم یا خلبان. به این ترتیب سال های کودکی و نوجوانی در رویای شغلی سپری می گردد که هیچ دورنمای تعیینی برای رسیدن به آن وجود ندارد. فراتر از دورنما، اساسا هیچ تضمینی وجود ندارد که آنچه با عنوان شغل آینده در فکر بچه ها مان بارگذاری می گردد، با مختصات فکری، فکری، جسمی و علایق فردی آنها در آینده همخوانی خواهد داشت یا خیر؛ علاوه بر این تعیین نیست که آیا شرایط لازم برای رسیدن به آن هدف، محقق خواهد شد؟

ای کاش والدین یاد بگیرند به جای اینکه مدام ایجاد رویا و آرزو در بچه ها خود نمایند و مدام به آنها بگویند تو هر چه را بخواهی با تلاش و تلاش به دست می آوری و به جای القا کردن شغل خلبان و پزشک و مهندس به بچه ها خود و با این عناوین صدا زدن آنها و به جای این سؤال که می خواهی در آینده چکاره شوی؟، از آنها بپرسند: می خواهی در بزرگسالی چه جور آدمی شوی و دوست داری چه کارهایی در زندگی ات انجام دهی تا خوبی و مهربانی ات را به دیگران نشان دهی؟

این سؤال به جای معین شغل کودک، باعث می گردد آنها ارزش های اخلاقی زیادی را از همان کودکی یاد بگیرند و در بزرگسالی وقتی حقوقدان یا سیاستمدار، پزشک، مهندس و... شدند به فکر انجام کارهای نادرست و از زیر کار در رفتن نباشند؛ بلکه در هر شغل و کاری که هستند بسیار مسئولیت پذیر، کوشا و تلاش گر باشند.

با معین شغل آینده کودک، معنای زندگی برایش ملموس نخواهد بود؛ بنابراین چقدر خوب است والدین به جای ساختن رویا از شغل آینده کودک، یک تصویر واقعی بسازند و به بچه ها خود آموزش دهند که آنها فقط و فقط می توانند مواردی را کنترل نمایند که تحت کنترل آنها باشد.

برای ساختن تصویر واقعی از شغل ها و حرفه های مختلف، کتاب ها به یاری والدین آمده اند. بچه ها با خواندن کتاب شغل های مختلف، محل کار، نوع کار، تخصص های موردنیاز برای هر شغل و... می آموزند. علاوه بر این، در روند مطالعه با استعدادهای خودشان هم آشنا می شوند که همین موضوع باعث می گردد از همان کودکی به صورت هدف دار به سمت شغلی که دوست دارند و در آن استعداد دارند، قدم بردارند.

یکی از این کتاب ها مجموعه کی چه کار می کنه؟ است که کتاب های مهتاب (واحد کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم) منتشر نموده است. در حال حاضر هفت جلد از این مجموعه با نام های پزشک، دندان پزشک، دامپزشک، کارگر ساختمانی، آتش نشان، کتابدار و معلم منتشر شده است. در این گزارش به صورت مختصر به معرفی سه عنوان کتاب از این مجموعه می پردازیم.

کی چه کار می کنه؟؛ آتش نشان

کتاب آتش نشان نوشته جینا بلیساریو با تصویرگری اِد مایر است. این کتاب را حسین فراهانی ترجمه نموده است.

بچه هایی که کنجکاو هستند و می خواهند بدانند کامیون های آتش نشانی چطور کار می نماید؟ یا درباره لباس های آتش نشانی یا شیلنگ ها و نردبان های آنها اطلاعات بدست آورند باید با این کتاب همراه شوند. بچه ها در این مسیر تنها نیستند و با جیمِ آتش نشان که در اداره آتش نشانی کار می نماید، این راه را طی می نمایند. جیم می داند چگونه به انواع مختلف موقعیت های اضطراری رسیدگی کند. جیم به گروهی از بچه ها نشان می دهد چگونه کارش را انجام می دهد.

کی چه کار می کنه؟؛ معلم

کتاب معلم نوشته بریجت هیوز با تصویرگری کایل پولینگ است. این کتاب را حسین فراهانی ترجمه نموده است.

قبل از خواندن این کتاب اول یک سؤال دارم: به نظر شما وایت بردها، کامپیوترها و برچسب ها و این ها چه چیزهای مشترکی دارند؟ باید بگویم همه آنها ابزارهایی هستند که خانم کرافورد در کارش استفاده می نماید. شاید بپرسید که خانم کرافورد کیست؟ بله. او معلم کلاس چهارم است. او گروهی از دانش آموزان را دعوت می نماید به کلاسش بروند. خانم کرافورد به آنها نشان می دهد با چه روش هایی به دانش آموزان یاری می نماید تا درس هایشان را یاد بگیرند.

کی چه کار می کنه؟؛ کتابدار

کتاب کتابدار هم نوشته جینا بلیساریو با تصویرگری اِد مایر است. این کتاب را نیز حسین فراهانی ترجمه نموده است.

اگر شما بخواهید درباره یک موضوعی تحقیق کنید یا حتی درباره آن بدانید، باید کجا بروید؟ مثلا کنجکاوید درباره دایناسورها بدانید یا درباره موسیقی یا آتشفشان ها. برخی از شماها اینترنت را پیشنهاد می کنید. شاید جست وجو در اینترنت پیشنهاد خوبی باشد؛ اما گاهی اوقات در برخی از سایت ها ممکن است اطلاعات غلط نوشته شده باشد! پس برترین و مطمئن ترین روش چیست؟

بله. برترین روش کتاب خواندن است. آقای فیلد کتابدار است. او می داند چگونه می توان درباره انواع چیزهای جالب اطلاعات به دست آورد. او به دانش آموزان کلاس خانم ریوز نشان می دهد چگونه از کتابخانه استفاده نمایند. بیایید ببینیم خود کتابدارها چه می گویند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آینده شغلی ات را خودت انتخاب کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده شغلی ات را خودت انتخاب کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید