آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه و شروع سال تحصیلی تازه

به گزارش وبلاگ هم نفس، سال جاری آموزش و ایجاد آمادگی در بچه ها برای شروع سال تحصیلی نو و ورود به مدرسه می تواند کمی متفاوت باشد. هنوز تعیین نیست که آموزش های مجازی ادامه دارد و یا بچه ها باید آمادگی حضور در مدرسه را داشته باشند. با این حال والدین برای شروع سال تحصیلی نو چه به صورت آنلاین و مجازی و چه به صورت حضوری باید آمادگی داشته باشند. این آمادگی ها بعضی به صورت کلی بوده و بعضی مختص نوع حضور بچه ها در کلاس است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله خبرنگاران به موضوع آماده کردن کودک برای حضور در مدرسه پرداخته ایم.

آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه و شروع سال تحصیلی تازه

آمادگی برای آموزش حضوری بچه ها در مدرسه

از آنجایی که سال تحصیلی نو در حال شروع شدن است، والدین به طور کلی باید برای آموزش بچه ها و آماده کردن کودک برای حضور در مدرسه آمادگی داشته باشند به خصوص اگر بچه ها در مقطع پیش دبستانی باشند. این مرحله یک مرحله مهم برای فرزندان شما است. چنین مرحله ای اولین قدم برای دور شدن از خانه یا گذار به یک محیط تازه با دوستان نو است. هیجان ها و لذت ها و نگرانی های کودک با ورود به مدرسه تغییر می نماید. بعضی از بچه ها این تغییرات را بیشتر از دیگران می پذیرند و از آن لذت می برند. با این حال با تجربه ترین کودک هم در روزها و هفته های اول مدرسه نیاز به توجه بیشتری دارد.

بازدید از مدرسه قبل از اولین روز آموزش حضوری بچه ها

بهتر است قبل از شروع اولین روز آموزش حضوری بچه ها در مدرسه برای آماده کردن کودک جهت حضور او در مدرسه به همراه فرزندتان از کلاس درس تماشا کنید. بعضی مدارس زودتر از خانواده ها دعوت می نمایند که یک بازدید از کلاس درس داشته باشند. اما بهتر است خودتان با بچه ها از ساختمان، زمین بازی مدرسه و دیگر فضاها تماشا کنید. می توانید بچه ها را با معلم شان بیشتر آشنا کنید.

بیشتر بخوانید: 6 روش درمان استرس و اضطراب جدایی در بچه ها کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

کتاب های خوب در خصوص آموزش و مدرسه برای بچه ها بخوانید

بهتر است قبل از شروع آموزش و مدرسه بچه ها با محیط آن آشنا کنید. سعی کنید تا کتاب های خوب با محتوای مناسب در خصوص شروع مدرسه برای بچه ها بخوانید. ادبیات یک راه چاره عالی جهت آماده کردن کودک برای حضور در مدرسه و برقراری ارتباط با موضوعات ناشناخته است. این روش باعث می گردد تا ناراحتی و استرس بچه ها برای ورود به مدرسه کاهش پیدا کند.

صحبت با بچه ها در خصوص احساسات شان در خصوص مدرسه

برای راحت کردن فرایند پذیرش و ارتباط با مدرسه، بهتر است با بچه ها تان در خصوص احساسات شان از مدرسه صحبت کنید. از او بخواهید تا در خصوص احساسش نسبت به معلمان و کارهایی که قرار است در مدرسه انجام دهد صحبت کند. شما هم می توانید او را در این مصاحبه همراهی کنید. این کار تاثیر زیادی در کاهش اضطراب دارد.

نحوه آماده شدن کودک برای حضور مدرسه را با او تمرین کنید

بهتر است زمانی را به تمرین اختصاص دهید. به بچه ها نحوه آماده شدن هر روز صبح برای رفتن به مدرسه را آموزش دهید. این کار نیاز به زمان و تمرین دارد. وانمود کنید که روز اول مدرسه است و از مراحل مختلف حاضر شدن، غذا خوردن و بیرون رفتن را با او تمرین کنید. این کار باعث می گردد تا فرزندان تان تمام کارهایی را که باید انجام دهند، به خاطر بسپارند.

تمرین مهارت های خودسازی

برای آماده کردن کودک جهت حضور در مدرسه باید مهارت های شخصی و خودسازی مانند: لباس پوشیدن، شستن دست ها و تنهایی غذایی خوردن را به بچه ها تان آموزش دهید. چرا که وقتی از فرزند شما خواسته می گردد این کار را به تنهایی در مدرسه انجام دهد، باید اعتماد به نفس کاملی در این زمینه داشته باشد.

صحبت در خصوص اهمیت میان وعده ها برای یادگیری بهتر درس در مدرسه

بهتر است در خصوص اهمیت و فواید میان وعده ها با بچه ها خود صحبت کنید. این که چه وعده های غذایی می تواند به او یاری کند تا در مدرسه با انرژی بیشتر فعالیت کند. برای تهیه مواد اولیه میان وعده با هم خرید کنید. او را در تهیه و بسته بندی میان وعده غذایی مشارکت دهید.

خرید مدرسه بچه ها

بهتر است زمانی را برای خرید وسایل لازم مدرسه با کودک اختصاص دهید. او باید در فرایند انتخاب لباس و وسایل با والدین همراهی کند. یک مراسم خرید لباس، کوله پشتی و وسایل آموزش تدارک ببینید. لازم نیست تا این مراسم زیادی هزینه بر باشد. سعی کنید چیزهای کوچک نو معنا دار برای او خریداری کنید. چیزهایی که مفهوم شروع سال تحصیلی نو و بازگشت به مدرسه برای آموزش را برای او تداعی می نماید.

آماده کردن کودک برای یادگیری و آموزش مجازی بدون حضور در مدسه

سال تحصیلی نو ممکن است بی شباهت به سال گذشته نباشد. چرا که پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد و بسیاری از مدارس وارد فرایند آموزش مجازی برای بچه ها شده اند. اگر بچه ها به ناچار مجبور به ماندن در خانه و یادگیری مجازی و آنلاین شدند، بهتر است به بعضی نکات توجه جدی کنید. آموزش از راه دور بدون حضور کودک در مدرسه قطعا به توجه و آمادگی بیشتری نیاز دارد. این نوع آموزش با چالش های منحصر به فردی همراه است.

یک فضای آموزش اختصاصی برای بچه ها ایجاد کنید

بهتر است حالا که بچه ها در مدرسه حضور پیدا نمی نمایند، یک فضای اختصاصی درست مانند کلاس درس برای آموزش برایشان ایجاد کنید. درست مانند این که در کلاس درس حضور دارند. ایجاد چنین فضایی به بچه ها در یادگیری، کنجکاوی و خلاقیت بیشتر یاری می نماید. این فضا باید فاقد هر چیزی که باعث حواس پرتی می گردد، باشد. کودک باید بتواند تمرکز کند. اقلام مورد نیاز مانند اتوماتیک، مداد، پاک کن و کاغذ را در اختیار او قرار دهید. بعلاوه می توانید او را تشویق کنید تا فضای اختصاصی آموزشی خود را با چند پوستر و تزئینات آموزشی به شکل یک کلاس درس درآورد.

تهیه تجهیزات مناسب برای آموزش مجازی کودک

بهتر است از فناوری و تجهیزات مناسب در زمان آموزش مجازی برای بچه ها استفاده کرد. بی شک آن ها به بعضی فناوری ها نیاز دارند اما سعی کنید راحت ترین و روان ترین آن ها را برایشان فراهم کنید. از سالم بودن اینترنت و کامپیوتر مطمئن شوید. نرم افزارهای ویدیویی لازم را برای شان نصب کنید. سعی کنید یک جفت هدفون راحت در اختیارشان قرار دهید. این کار باعث کاهش سر و صداهای اضافی و تمرکز بیشتر بچه ها می گردد. از فاصله صفحه نمایش با چشم آن ها مطمئن شوید. جایگاه راحتی در اختیار شان قرار دهید. شرایط را آن قدر حمایتی و راحت نکنید که کودک از شدت راحتی خوابش ببرد.

بیشتر بخوانید: معایب و مزایای آموزش آنلاین برای بچه ها

یک برنامه ثابت مدرسه برای بچه ها داشته باشید

بهتر است حالا که بچه ها شما برای آموزش در مدرسه حاضر نمی شوند، بخشی از وظایف مدرسه را خودتان انجام دهید. آن ها باید یک برنامه ثابت برای آموزش داشته باشند. شاید وسوسه انگیز باشد که اجازه دهید صبح چند دقیقه بیشتر بخوابند. اما بهتر است این کار را انجام ندهید. مغز آن ها باید قبل از آموزش کاملا بیدار شده باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تبلت دانش آموزی

نکات ایمنی را در زمان آموزش و حضور آنلاین در نظر بگیرید

آموزش و یادگیری آنلاین و استفاده از اینترنت چالش های منحصر به فردی دارد. توصیه می کنیم که فعالیت های بچه ها تان را در حین یادگیری آنلاین تحت نظارت دقیق قرار دهید. آن ها را در ورود به پلتفرم آموزشی آنلاین و خروج از کلاس مجازی، تنظیم صدا و راه اندازی فیلم های آموزشی هدایت کنید. آن ها را تشویق کنید تا معلمان خود را از هر چیزی که ممکن است برای شان غیر عادی به نظر برسد، آگاه نمایند.

اهمیت تعامل بچه ها در دوران آموزش مجازی

یادگیری و آموزش مجازی یک تجربه نو برای بسیاری از معلمان، دانش آموزان و والدین است. در این راستا چالش های زیادی به علت بعضی از محدودیت های تکنولوژیکی وجود دارد. در عین حال بچه ها کمتر می توانند با معلمان و همکلاسی های خود تعامل داشته باشند. بهتر است آن ها را در راستای قرار دهید تا روابط شان با معلمان و همکلاسی ها را بیشتر کند. آن ها باید یاد بگیرند همچون دوران آموزش حضوری بتوانند با دیگر افراد ارتباط برقرار نمایند.

اهمیت تحرک و ورزش در دوران آموزش مجازی

ورزش مزایای زیادی برای بچه ها دارد. ورزش کردن به آموزش بهتر و یادگیری بیشتر یاری می نماید. فعالیت بدنی باعث تمرکز، تفکر و افزایش قدرت حل مسئله می گردد. بهتر است بعضی ورزش ها را با بچه ها تان انجام دهید. بچه ها در فرایند آموزش مجازی گاهی فعالیت های شان کمتر می گردد. بهتر است ورزش را هم در برنامه آموزشی آن ها قرار دهید. از سوی دیگر باید کاری کنید تا بچه ها در عین رعایت فاصله اجتماعی با همسالان خود ارتباط برقرار نمایند و به بیرون بروند. آن ها باید تعاملات حضوری داشته باشند. شما باید سعی کنید شرایط آموزش حضوری برای آن ها را مهیا کنید.

نکات تغذیه ای بچه ها در زمان آموزش مجازی بدون حضور در مدرسه

داشتن یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی به بچه ها یاری می نماید تا با شروع مدرسه، چه به صورت حضوری و چه مجازی راحت تر در فرایند یادگیری قرار بگیرند. شروع روز با صبحانه و میان وعده های غذایی مناسب تاثیر زیادی در یادگیری بهتر دارند.

شروع آموزش بچه ها با یک صبحانه متعادل

بهتر است شروع روز بچه ها برای آموزش چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری در مدرسه با یک صبحانه کامل و متعادل همراه باشد. آن ها باید صبحانه ای با کربوهیدارت های انرژی زا و فیبر بخورند. غذاهایی تهیه کنید که حاوی غلات باشند. افزودن مقداری پروتئین به چربی های سالم می تواند بسیار به ارزش غذایی صبحانه یاری کند. استفاده از ماست یونانی، آواکادو، تخم مرغ و کره آجیل بسیار توصیه می گردد.

انتخاب میان وعده هایی با پروتئین

برای بچه ها خوردن میان وعده هایی با طعم شیرین و یا شور بسیار مجذوب کننده است. اما بهتر است در دوران مدرسه و یا آموزش مجازی از میان وعده های بهتری برای آن ها بهره ببرید. پروتئین برای مغز سود بیشتری دارد. شما می توانید از پنیرهای رشته ای کم چرب، کره بادام زمینی، عسل، ارده، چند برش ساندویچ گوشت بوقلمون و یا یک مشت آجیل و تنقلات سالم مثل مغزهای تخمه به اسم میان وعده بهره ببرید. این میان وعده ها باعث افزایش عملکرد شناختی بچه ها می گردد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 3 میان وعده سالم برای دانش آموزان

ناهار کم چرب و سبز در دوران آموزش

ناهار فرصتی برای برطرف گرسنگی و دریافت مواد مغذی است. سعی کنید ناهار چرب به بچه ها ندهید. از سبزیجات بهره ببرید. شما می توانید ساندویچ های کوچک حاوی سبزیجات خرد شده و پنیر برای او درست کنید. تخم مرغ به صورت آب پز یا نیمرو، انواع سوپ، آبگوشت، انواع پلو با گوشت سفید و قرمز و بعلاوه غذاهای ساده مثل حمص هم یک پیشنهاد مجذوب کننده برای وعده غذایی ناهار است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حمص نخود به 2 روش

بچه ها را در زمان مدرسه و آموزش هیدراته نگه دارید

شکی نیست که آب برترین نوشیدنی است. از دادن نوشیدنی و آبمیوه های شیرین که منجر به مسائل دندان در بچه ها می گردد، خودداری کنید. اگر بچه ها شما آب را دوست ندارند، سعی کنید آن را با لیموی تازه، خیار و یا میوه ها و سبزیجات تازه طعم دار کنید. بهتر است در دوران مدرسه و یا حتی آموزش مجازی یک ظرف آب در اختیار کودک قرار دهید و نوشیدن آب در این زمان را در روال ساده برنامه روزانه او قرار دهید.

منابع: dailynews, unicef, helpwevegotkids

نوشته های مرتبط

چرا بچه ها و نوجوانان دروغ می گویند؟

7 روش موثر در برنامه ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه دار

فواید بازی با بچه ها خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

منبع: افق کوروش

به "آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه و شروع سال تحصیلی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه و شروع سال تحصیلی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید