بهادری جهرمی: لایحه اصلاح حقوق گمرکی به مجلس رفت نه اصلاح قانون ارز ترجیحی

به گزارش وبلاگ هم نفس، سخنگوی دولت گفت: دولت پیشنهاد داده است حقوق گمرکی که 4 درصد اخذ می گردد ضریبش از 4 درصد موقتا در سال به یک درصد تبدیل گردد.

بهادری جهرمی: لایحه اصلاح حقوق گمرکی به مجلس رفت نه اصلاح قانون ارز ترجیحی

به گزارش ایلنا، علی بهادری جهرمی، درباره اصلاح لایحه ارز 4 هزار و 200 تومانی که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: مجلس در قانون بودجه سال جاری و البته چند سال قبل پیش بینی نموده بود عوارض ورودی و حقوق گمرکی مبنای محاسبه اش با ارز 4 هزار و 200 تومانی، همان نرخ ETS یا ارز نمایی گردد یعنی نرخ واگذاری دولتی دیگر غیرواقعی نباشد که این اجرا نمی شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما سال جاری در قانون بودجه این امر پیش بینی شد و دولت هم مکلف بود این کار را انجام دهد، اما عوارض تورمی هم برای کالا های وارداتی دارد و هم بسیاری از کالا های فراوری داخل که واردات مواد اولیه دارند، که این امر افزایش قیمت مواد اولیه را به همراه دارد. دولت پیشنهاد اصلاح لایحه حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد را تقدیم مجلس ننموده است که بگوید آن نرخ ETS اجرایی نگردد، خیر، دولت یک پیشنهادی ارائه داه است که ابعاد تورمی آن را کاهش دهد.

وی ادامه داد: محتوای اصلاح حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد چیست؟ حقوق گمرکی 4 درصد اخذ می شد دولت این پیشنهاد را داده است که ضریبش از 4 درصد موقتا در سال به یک درصد تبدیل گردد. یعنی به جای این که عوارض ورودی 4 درصد باشد ضریبش یک گردد، هنگامی که اینگونه گردد طبیعتا شاهد کاهش افزایش قیمت ها به نرخ ETS خواهیم بود.

بهادری جهرمی تاکید نمود: در رسانه ها این سوءبرداشت شده بود که دولت لایحه داده است که اصل قانون اصلاح گردد، خیر؛ دولت لایحه مکملی را با عنوان اصلاح حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد داده است، برای این که آثار تورمی آن قانون را تعدیل کند.

وی اضافه کرد: اصلاح حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد پیش از این تقریبا 2 ماه پیش تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که دارای 2 بند بود یک بندش اصلاح لایحه عوارض گمرکی از 4 درصد به یک درصد بود و دیگری تخصیص سهمیه قیر رایگان بود که از منظر آن بندی که در بودجه به آن اضافه شده بود، دارای ایراد بود. هر دو لایحه را به صورت تجمیعی باهم تقدیم مجلس کردیم که متاسفانه مجلس با دو فوریت لایحه مخالفت کرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: بعضی از نمایندگان محترم مجلس به وزرا اعلام نموده بودند که به صورت تکفیکی موافق بودیم، اما به علت تجمیعی که دولت انجام داد، نظرات مخالفان بیشتر شد. از همین رو دولت تصویب کرد به صورت مجزا و با قید دو فوریت حدود 2 هفته پیش مجددا این لوایح را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند که ما منتظر اعلام وصول و اظهارنظر نمایندگان در این خصوص هستیم.

وی تاکید نمود: دولت دو لایحه اصلاح حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد و مشخص تکلیف نحوه تامین منابع قیر رایگان را به صورت تکفیک شده به مجلس ارسال نموده است.

منبع: فرارو

به "بهادری جهرمی: لایحه اصلاح حقوق گمرکی به مجلس رفت نه اصلاح قانون ارز ترجیحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهادری جهرمی: لایحه اصلاح حقوق گمرکی به مجلس رفت نه اصلاح قانون ارز ترجیحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید