برترین دیدنی های هرسین در کرمانشاه را اینجا ببینید

به گزارش وبلاگ هم نفس، آشنایی با هرسین چه قدر است؟ شاید اصلا این نام را نشنیده باشید؟ شاید هم آشنایی نسبی داشته و یا حتی خاطره سفر به آن را در فکر خود دارید. گروه اول برای شناخت با ما همراه بوده و اما گروه دوم می توانید برای کامل کردن اطلاعات و شناخت خود و یا مرور خاطره سفر با ما همراه باشید، در این مطلب به معرفی دیدنی های هرسین خواهیم پرداخت.

برترین دیدنی های هرسین در کرمانشاه را اینجا ببینید

هرسین شهر دیدنی کرمانشاه

هرسین یکی از شهرستان های استان تاریخی و زیبای کرمانشاه می باشد که دارای جاذبه های توریستی منحصر به فرد را از این استان به ارث برده است، به طوری که بسیاری از کوهها، دشتها، سراب و دریاچه ها با چشم اندازی زیبا و خاطره انگیز تن این سرزمین را پوشانده اند؛ تاریخچه آن به دوران ساسانی می رسد که از آثار دیدنی شاخص و جدا زیبای آن می توان به پلکان و حوض سنگی، ساعت آبی، و در نهایت سطح تراش خورده کوه بیستون اشاره نمود؛ کوه بیستون همان کوهی که بارها نام آن را در ترانه ها، و ادبیات شنیده ایم، اما این بار در این مطلب توریستی در رابطه با تاریخ و جغرافیا خواهید شنید. پس هرسین را دست کم نگیرید.

جغرافیای هرسین

محل قرارگیری این شهرستان در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی استان کرمانشاه، در راه جاده ارتباطی خرم آباد تا کرمانشاه می باشد، هرسین از جمله منطقه ها کوهستانی به شمار می رود که تابستان هایی گرم و زمستان هایی تقریبا سرد دارد.

معرفی 15 تا از دیدنی های هرسین کرمانشاه

سراب هرسین

در شهرستان هرسین و در سمت جنوب شرقی (فاصله 45 کیلومتری) استان کرمانشاه سراب هرسین در پایین کوه شیرز واقع شده است، تمامی تن سراب هرسین را درخت های جنگلی پوشانده که جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد آن متشکل از چشمه های پرآب، بلندی های کوهها و صخره ها، چشم انداز ای سرسبز و بکر، آب و هوایی دلچسب و خوش می باشد.

پیکره هرکول

در قسمت بالایی سراب هرسین بقایای تاریخی قابل توجه و مهمی مانند پیکره هرکول، عبادتگاه مادی، غار شکارچیان، نقوش برجسته داریوش و بعلاوه اشکانیان دیده می گردد.

کوه معروف بیستون

این کوه معروف و پرآوازه از قله های کوهستانی پرآو می باشد که در شهرستان هرسین در فاصله 30 کیلومتری کرمانشاه (شهر) قرار گرفته است. بر روی این کوه کتیبه ای در آن موقع به دستور داریوش بزرگ در آن موقع جای گرفت. خطوط نوشته شده بر روی آن بهره گرفته از خط های پارسی قدیمی، اکدی، ایلامی است.

در پایین کوه بیستون در منطقه ای 7 کیلومتری تکه سنگ های تراشیده شده ای وجود دارند که از آهک و به اشکال مربع و مستطیل ساخته و در سراسر این منطقه پخش شده اند. تکه سنگ های تراش خورده آهکی زیادی شبیه به آنها در سایر سازه های نیمه تمام دوران ساسانیان دیده می گردد؛ تا حال حاضر 427 نشانه بر روی این سنگها شناخته و آنالیز شده که مربوط به صاف کردن حساب حجاران می باشد و همین دلیل معین قدمت آن به وران ساسانی است،

پل خسرو هرسین

این پل که دارای طولی به مقدار 182.80 متر و 9 دهانه و 10 پایه است (3 عدد از پایه های آن دفن شده اند) بر روی رودخانه گاماسیاب واقع شده است؛ کف این رودخانه با استفاده از سنگفرشی به وسعت حدودا 50 متر پوشش داده شده است، بر روی این سنگفرش سنگ های حجاری شده ایجاد شده اند که مانند یک سکو از شسته شدن سطح رودخانه جلوگیری نموده و در نتیجه باعث تنظیم شدن مقدار سطح آب رودخانه می گردد.

این پل بخشی از سد بیستون محسوب می گردد که معماری احداث آن مانند پل والرین شوشتر (متعلق به دوران ساسانیان) می باشد؛ و اما در خصوص معبر و دهانه پل باید گفته گردد که اثری از آن باقی نمانده و در حال حاضر جهت رفت و آمد بومیان یک پل فلزی احداث شده است.

گور دخمه برناج هرسین

در فاصله 14 کیلومتری شمال غربی شهر باستانی بیستون، ابتدای آبادی برناج و تقریبا به مقدار 50 کیلومتر هرسین یکی از دیدنی های هرسین به نام گور دخمه برناج واقع شده که شامل یک سقف طاقی و مربع شکل با مقدار های 95 در 95 می باشد.

پل تاریخی چهر هرسین

در شهرستان هرسین، دهستان شیرز، در محدوده بیستون و در سمت شمال غربی روستای چهر پل تاریخی چهر واقع شده که بر روی رودخانه ای به نام گامسیاب قرار گرفته است. این پل دارای طولی به مقدار 60 سانتی متر و 5 دهانه و 6 چشمه طاق می باشد. پیکره آن سنگهای باستانی و بعلاوه سنگ قبرهای زیادی دیده می گردد که قدمت آنها به زمان اسلامی باز می گردد.

دژ و استحکامات سرماچ هرسین

در روستای سرماج قلعه ای به نام سرماج وجود دارد که بر روی سطح آن منازل مردمان آبادی بنا شده که در گذشته مرکز پایه گذار طایفه حسنویه بوده اما در حال حاضر تغییر کاربری داده است. از برج های اطراف سرماج بقایای از قسمت اعظمی از 1 برج دیده می گردد.

دیوار بلندی به درازای 37 متر و گودالی عمیق از دیگر بقایای این قلعه محسوب می گردد که اطراف آن را پوشش داده است و هدف از ایجاد دفاع از قلعه و حفظ امنیت، بعلاوه ذخیره آب در این زمان می باشد.

مقبره های صخره ای سکوند یا گور دخمه ای سکوند

گور دخمه های سکوند و یا سکاوند و یا اسحاق وند و در زبان محلی های آن منطقه فرهاد تاش نام یکی از آثار تاریخی و دیدنی هرسین است، این اثر در واقع 3 گور دخمه ای می باشد که در وسط کوه کنده کاری شده است. محل قرارگیری آن را می توان 25 کیلومتری جنوب غربی هرسین، تپه های سنگی شمال شرقی آبادی ده نو و در نزدیکی روستای اسحاق وند دانست.

این گورهای صخره ای که از نظر باستان شناس ها به عنوان قدیمی ترین مقبره های صخره ای در منطقه پارس شناخته شده اند، از آن رو به نام گور دخمه ای اسحاق وند نامگذاری شدند که در مجاورت روستایی به نام اسحاق وند قرار داشتند.

غار مرخِر یا غار مَرتاریک

در پایین کوه بیستون و در سمت شمال غربی مرخِر غار زیبایی به نام غار مرخِر و یا غار مرتاریک قرار گرفته است که در آن اثرهای قدمت داری همانند بقایای استخوان حیوانات، استخوان آدم، و وسایل ساخته شده از سنگ های گوناگون چِرت، ژاسب، کوارتزیت، آهکی و …. یافت گشت. تاریخچه این غار با استناد به آنالیز های باستان شناس ها به زمان پارینه سنگی میانی که در سال 1365 برای اولین بار صورت گرفت، می رسد.

غار مَردودر

محل قرارگیری این غار در پایین کوه بیستون و در سمت شمال شرقی غار شکارچیان می باشد، غار مردودر دارای 1585 متر بلندی از سطح دریا؛ بلندترین غار بیستون محسوب می گردد. این غار بعلاوه دارای 20 متر ژرفا و تقریبا 170 متر مربع وسعت سطح می باشد.

این غار شامل 2 دهانه است که دلیل نامگذاری آن به این نام نیز همین موضع می باشد. در سمت جنوب و جنوب غربی دهانه اصلی قرار گرفته است که به یک پرتگاه ختم می گردد. دهانه دوم در سمت شرقی و جنوب شرقی بر یک کوه راه که به مَر تاریک و مَر آفتاب ختم می گردد، واقع شده است. به دلیل قرار گرفتن در برابر عامل های گوناگون آب و هوایی از جمله بارش برف و باران، باد و …. سطح غار را یک لایه سنگریزه به قطر 3-5 سانتی متر پوشش داده است.

دخمه شمس آباد هرسین

از مکان های دیدنی و توریستپذیر کرمانشاه و شهرستان هرسین می توان به گور دخمه شمس آباد با ژرفای 75.1 متری و پهنای 2 متر اشاره نمود، این دخمه در فاصله 19 کیلومتری گوردخمه های سکاوند یا اسحاق وند واقع شده است.

کاروانسرای شاه عباسی هرسین

در نزدیکی و در قسمت جنوبی سراب هرسین، شاهد حضور بناهای نصفه کاره زمان ساسانیان و مهمانسرای ایلخانیان هستیم که در یکی از آثار دیدنی و توریستی شهرستان هرسین کرمانشاه محسوب می گردد.

چیا خزینه هرسین

در راستا ارتباطی کرمانشاه - هرسین یک تپه تاریخی و دارای قدمت به شکل مخروط وجود دارد که با نام دیگر تپه گنج دره نیز شناخته می گردد. در نزدیکی روستای قیسوند و بر بلندای 6 متری از سطح اراضی کنار خود واقع شده است. اولین آنالیز و تحقیقات اجرا شده در این منطقه به میانه های قرن بیستم میلادی می رسد. در طی این آنالیز ها پیروز به کشف و شناخت 5 طبقه ثابت و محکم گشتند که با استفاده از حرف های انگلیسی (a - b - c - d - e) علامتگذاری شده اند.

پارک ساسانی هرسین

این پارک شامل جذابیت ها و آثار تماشایی منحصر به فردی از دوران باستانی ساسانی می باشد که در تمامی سطح پارک یک رودخانه پرآب و زیبا روان است.

در این مطلب به معرفی دیدنی های هرسین از توابع استان کرمانشاه پرداختیم، در ادامه تعدادی از آثار دیدنی و توریست پذیر این منطقه را به دلیل صرفه جویی در وقت توضیح ندادیم، نام می بریم، از همراهی عزیزان قدردان هستیم.

  1. غار انار
  2. غار شهربانو
  3. کاروانسرای شیخ علیجان
  4. روستای چم سر
  5. شهر تاریخی چمچال
  6. امامزاده خلیل الله کوه بیستون
  7. کوههای گونی، کمر زرد، گله زرد
  8. کوههای شیرز، قلعه هجر، آبزا
  9. دره شیزر
  10. سراب پا تپه
  11. سراب برناج
  12. سراب چشمه سراب
  13. سراب بیستون
  14. سراب نجوبران
منبع: دیجیاتور

به "برترین دیدنی های هرسین در کرمانشاه را اینجا ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین دیدنی های هرسین در کرمانشاه را اینجا ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید