سیستم عامل نو گوگل به زودی راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ هم نفس، زومیت نوشت: غول جستجوی اینترنت درحال ساخت سیستم عامل جدیدی به نام KataOS برای برنامه های کاربری مبتنی بر یادگیری ماشینی است.

سیستم عامل نو گوگل به زودی راه اندازی می گردد

گوگل می خواهد سیستم عامل تازهی برای برنامه هایی که الگوریتم های یادگیری ماشینی (ML) را اجرا می نمایند توسعه دهد که هدف اصلی آن امنیت و حریم خصوصی است و با فناوری های منبع باز کار می نماید.

اگر به پروژه استادیا نگاه کنیم، گوگل همواره روی فناوری های تجربی تازه کار می نماید، حتی اگر احتمال شکست آن ها به هردلیل وجود داشته باشد. تازهترین آزمایش این شرکت KataOS، یک سیستم عامل منبع باز و بسیار امن است.

KataOS، هسته اصلی پروژه Sparrow است که سیستم عامل تازه را با یک پلتفرم سخت افزاری ایمن، ترکیب می نماید تا بستر موردنیاز برای برنامه هایی که الگوریتم های یادگیری ماشینی را اجرا می نمایند، فراهم سازد.

گوگل می گوید KataOS تقریباً به طور کامل با Rust نوشته شده است؛ زبان برنامه نویسی ایمنی که با حذف کل کلاس های حاوی باگ های احتمالی ازجمله سرریز بافر (Buffer Overflow)، نقطه آغاز قدرتمندی برای افزایش امنیت نرم افزار فراهم می نماید.

به نوشته TechSpot، گوگل با همکاری Antmicro از seL4 به عنوان ریزهسته KataOS استفاده نموده است و بعلاوه فناوری sel4-sys را برای ایجاد هسته و سیستم تازه مبتنی بر Rust به کار گرفته است. sel4-sys، خود با زبان C توسعه داده شده است. پلتفرم سخت افزاری مورداستفاده در نسخه اولیه KataOS مجموعه دستورالعمل های Arm64 است، درحالی که پروژه نهایی باید براساس طرح سیلیکونی منبع باز openTitan مبتنی بر RISC-V اجرا گردد.

KataOS و پروژه Sparrow برای بهبود برنامه های کاربردی تعبیه شده در سایر برنامه ها و پلتفرم ها طراحی شده اند؛ جایی که امنیت معمولاً نه به عنوان یک سیستم کاملاً تازه، بلکه به عنوان یک ویژگی نرم افزاری درنظر گرفته می گردد که می توان آن را به سیستم های موجود افزود.گوگل اعلام نموده است که سیستم عامل تازه باید راهکاری ساده برای ساخت سیستم های ایمن ارائه دهد و از نظر ریاضی، از دسترسی غیرمجاز و مخرب به داده های شخصی جلوگیری می نماید.

پلتفرم KataOS به لطف مؤلفه های ایمن قابل تأیید و محافظت سخت افزاری از هسته، از حریم خصوصی کاربران محافظت می نماید. درواقع احتمال نفوذ به هسته این سیستم عامل منطقاً برای برنامه های سطح بالا غیرممکن خواهد بود. درحال حاضر مخزن عمومی رسمی پروژه Sparrow بیشتر کدهای اصلی KataOS را درخود جا داده است، اما امکان اجرای برنامه های شخص ثالث ساخته شده خارج از چارچوب CAmkES seL4 را ندارد.

KataOS سرمایه گذاری تازه گوگل در فضای سیستم عامل ها است. Fuchsia نیز سیستم عاملی است که گوگل آن را به طور آزمایشی ایجاد و درنهایت از آن در محصولاتی مثل نمایشگر هوشمند Nest Hub استفاده کرد و بنابراین امیدواریم KataOS نیز با پذیرش بیشتری از سوی جامعه کاربران روبرو گردد و مثل استادیا شاهد اضافه شدن آن به لیست پروژه های لغوشده این شرکت نباشیم.

برای آنالیز کدهای اولیه KataOS می توانید به صفحه گیت هاب این سیستم عامل مراجعه کنید.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "سیستم عامل نو گوگل به زودی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم عامل نو گوگل به زودی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید