فاطمی امین: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو برای سال تازه صادر نشده است

به گزارش وبلاگ هم نفس، قیمت خودرو سال 1400 را با جهش خیره کننده ای پشت سر گذاشت؛ طوری که ارزش دنا در کارخانه به تنهایی رشد 70 درصدی داشت و این رقم برای محصولاتی مثل پژو 207 اتوماتیک چیزی حدود 20 درصد بود. هنوز تعطیلات نوروز 1401 به اتمام نرسیده بود که فرایند صعودی قیمت ها در بازار آزاد ادامه داشت و مثلاً ارزش پژو پارس با افزایش 15 میلیون تومانی به مرز 300 میلیون تومان رسید. بعضی از فعالان بازار اعتقاد دارند، مسائلی مثل افزایش حقوق نیروی کار، تورم و … می تواند به رشد قیمت خودرو در 1401 یاری کند.

فاطمی امین: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو برای سال تازه صادر نشده است

قیمت خودرو در کارخانه پارسال رشد چشمگیری داشت. دنا تیپ یک در این مدت رشد قیمت 83 میلیون تومانی را تجربه کرد و ارزش آن از 122 میلیون تومان به 205 میلیون تومان رسید. تیبا که آخرین روز های پارسال 178 میلیون تومان فروخته می شد، اول فروردین 113 میلیون تومان ارزش داشت و جهش قیمت 65 میلیون تومانی را به ثبت رساند. خریداران پژو 207 دنده ای در اسفندماه برای این خودرو 215 میلیون تومان یعنی چیزی حدود 63 میلیون تومان بیشتر از فروردین پرداخت کردند و کمترین رشد قیمت خودرو در کارخانه برای تیبا هاچ بک و ساینا رخ داد. دو خودرویی که در سال 1400 رشد قیمت 31 میلیون تومانی را به ثبت رساند و ارزش آنها به ترتیب به 126 و 123 میلیون تومان شد.

پراید وانت 58 میلیون تومان، پژو پارس 48 میلیون تومان، سمند LX تقریباً 43 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 39 میلیون تومان و کوییک و پژو 207 اتوماتیک 38 میلیون تومان در کارخانه گران شد. به این ترتیب قیمت انواع خودرو در کارخانه ظرف یک سال چیزی بین 20 تا 68 درصد افزایش پیدا کرد.

سید رضا فاطمی امین در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای سنگین و سواری برای امسال صادر شده است، گفت: وزارت صمت مجوزی برای افزایش قیمت خودرو در سال تازه صادر نکرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بعلاوه در پاسخ به این سؤال که آیا فراوری 1 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در سال تازه بر اساس دستور 8 ماده ای رئیس جمهور فراوری می گردد، گفت: بله این تعداد خودرو فراوری می گردد. فراوری 1 میلیون و 500 هزار خودرو در سال تازه محقق می گردد و توانایی و ظرفیت این اندازه فراوری وجود دارد.

قیمت خودرو تحت تأثیر افزایش نرخ مواد اولیه، دستمزد و تورم افزایش پیدا می نماید. طبق گفته های یکی از مدیران صنعت خودرو حدود 60 درصد از ارزش تمام شده محصولات داخلی وابسته به مواد اولیه است و این وسط بخشی هم به ماجرای حقوق و دستمزد ها ارتباط دارد. ایران خودرو، سایپا و دیگر شرکت های خودروسازی کشور از همین فروردین امسال باید چیزی حدود 57 درصد به حقوق و دستمزد کارگران خود اضافه نمایند. طبق آمار های غیررسمی نزدیک به 20 هزار نیروی کار در صنعت خودروسازی کشور فعالیت دارد و این موضوع می تواند در افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه مؤثر باشد.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ هم نفس بخوانید.

تازهترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار

به "فاطمی امین: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو برای سال تازه صادر نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاطمی امین: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو برای سال تازه صادر نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید