قیمت ها در بازار املاک طی 20 سال 330 برابر شد!

به گزارش وبلاگ هم نفس، مالیات بر درآمد سرمایه یکی از طرح های مهمی است که در آینده یکی از قوانین مهم مالیاتی کشور خواهد بود. مالیات بر درآمد سرمایه هم اکنون در 142 کشور دنیا درحال اجرا است هر چند، به خودی خود تنها راه حل حل مشکل تورم نیست، اما می تواند با کنترل تقاضا های شدید سفته بازانه از عطش معاملات بکاهد. جامعه هدف این طرح در حال حاضر کمتر از 5 درصد از مردم هستند و بخش زیادی یعنی بیش از 95 درصد از خانوار ها مشمول این مالیات نمی شوند.

قیمت ها در بازار املاک طی 20 سال 330 برابر شد!

به گزارش تسنیم، این مالیات برای مقابله با سوداگری است و به ضرر افراد سوداگر است که در بازار های 4 گانه در پی سفته بازی و دلالی هستند و شامل حدود 1 تا 2 درصد افراد جامعه می گردد، بنابراین کنترل سوداگری مهمترین دستاورد این نوع مالیات است و افزایش هزینه فعالیت های غیرمولد همانند سفته بازی و سوداگری در بازار املاک، ارز، سکه و ... به نحوی که مزیت خود را از دست دهند، از اهداف وضع مالیات بر درآمد سرمایه است.

تصویب این قانون جنبه تنظیم گری و تغییر رفتار دارد و اینکه گفته می گردد دولت از تورم مالیات دریافت می نماید اشتباه است.

هدف طرح درآمد بر سرمایه درآمدزایی نیست بلکه هدف این است که دارایی ها و ثروت کشور در حوزه های سوداگرایانه مورد استفاده قرار نگیرد و به سمت بخش های فراوریی راهنمایی گردد.

مالیات درآمد بر سرمایه برای فعالیت های سوداگرانه هزینه ایجاد می نماید و موجب انتقال سرمایه ها از حوزه فعالیت های سوداگرانه به حوزه فراوری خواهد شد که بیشترین یاری به رشد فراوری و پیشرفت مالی است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها در بازار ملک از سال 1379 تا 1399 شاخص قیمت مصرف کننده (که مبنای محاسبه تورم است) 28 برابر شده، اما در همین بازه شاخص هر متر زیربنای مسکونی در تهران 330 برابر شده و نشان دهنده اختلاف بالاتر از تورم بوده است و نشان می دهد سوداگری در این بخش بیش از تورم رشد نموده است.

یکی از راه های ایجاد ثبات، حذف درخواست های سوداگری است که باعث تلاطم بازار های مختلف می گردد و باید از همین ابزار استفاده کنیم، بنابراین قانون مالیات بر درآمد سرمایه درکنار سایر قوانین مالیاتی اثرات تنظیمی، عدالتی دارد.

منبع: فرارو

به "قیمت ها در بازار املاک طی 20 سال 330 برابر شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت ها در بازار املاک طی 20 سال 330 برابر شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید