نقد انیمیشن The Super Mario Bros. Movie

به گزارش وبلاگ هم نفس، تقریباً سی سال از زمان ساخت فیلمی بر اساس فرنچایز بسیار محبوب و دوست داشتنی ماریو از نینتندو یعنی فیلم لایو اکشن برادران سوپر ماریو محصول سال 1993 میلادی می گذرد و حالا این کمپانی ژاپنی در اقدامی تازه با استودیو ایلومینیشن همکاری نموده تا بتوانند انیمیشن برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie) را به روی پرده سینماها بیاورند.

نقد انیمیشن The Super Mario Bros. Movie

انیمیشن برادران سوپر ماریو ترکیبی از سبک انیمیشن سازی سه بعدی روشن و رنگارنگ ایلومینیشن با طراحی های دنیا ماریو از نینتندو و بعلاوه صداپیشگانی برجسته و بااستعداد است. این انیمیشن نه تنها نامه ای عاشقانه به هواداران بازی های نینتندو است بلکه چیزهای دیگری را نیز ارائه می دهد. این انیمیشن پر از ایستر اگ است که فاقد هر گونه محتوای واقعی هستند و همین نیز به ضرر داستان و شخصیت ها تمام شده است.

داستان انیمیشن The Super Mario Bros. Movie

در انیمیشن برادران سوپر ماریو ماریو با صداپیشگی کریس پرت و لوئیجی با صداپیشگی چارلی دی لوله کش هایی در شهر بروکلین هستند که سعی دارند تا این کسب وکار تازه خودشان را بر سر زبان ها بیندازند. زمانی که یک مشکل لوله کشی در مرکز شهر بروکلین به وجود می آید و تهدیدی بزرگ محسوب می گردد، ماریو به سرعت وارد عمل می گردد و برادر کوچک ترش را نیز با خود می برد.

با این حال، آن ها متوجه یک لوله سبز مرموز می شوند که آن ها را به دنیایی عجیب و غریبی می برد. این دو برادر در داخل این لوله از یکدیگر جدا می شوند؛ ماریو به قلمرو ماشروم می رود و در آنجا با تود با صداپیشگی کیگان مایکل کی آشنا می گردد و از پرنسس پیچ با صداپیشگی آنیا تیلور جوی و دانکی کونگ با صداپیشگی ست روگن یاری می گیرد. در همین حین نیز لوئیجی در چنگ باوزر با صداپیشگی جک بلک واقع شده است، کسی که مصمم به تسخیر دنیا است.

سرعت داستانی نامتقارن انیمیشن

انیمیشن برادران سوپر ماریو به کارگردانی آرون هورواث و مایکل جلنیک است و فیلم نامه آن را نیز متیو فوگل قلم زده است. اندکی طول می کشد که داستان فیلم به جریان در بیاید و در ابتدا سعی دارد تا ماریو و لوئیجی را به عنوان لوله کش های اهل بروکلین معرفی کند، رابطه شان را با خانواده هایشان به تصویر بکشد و روی رابطه بین آن ها متمرکز گردد. با وجود اینکه مدت زمانی صرف پرداختن به این کاراکترها می گردد اما این انیمیشن نتوانسته به خوبی این شخصیت ها را معرفی کند. با این حال، زمانی که داستان به قلمروی ماشروم می رود، سرعت بسیار زیادی به خود می گیرد که دیگر زمانی برای شناخت بیشتر کاراکترها باقی نمی ماند، چه برسد به آنکه این کاراکترها توسعه یا رشد پیدا نمایند.

صداپیشگی درخشان بازیگران

جک بلک توانسته صداپیشگی درخشان و برجسته ای در نقش باوزر داشته باشد، شخصیتی که در بین دیگر کاراکترها بسیار جالب توجه تر است. شاید این به خاطر آن است که نویسنده و کارگردان برداشتی تازه و جالب از این شخصیت ارائه کردند که در عین تازگی به بازی ها وفادار به جای مانده است. در هر صورت، صداپیشگی جک بلک سبب شده تا این شخصیت شرور به یکی از جنبه های مهم انیمیشن تبدیل گردد.

جدای از جک بلک، چارلی دی نیز در نقش لوئیجی عالی است و ست روگن نیز توانسته در نقش دانکی کونگ واقعاً سرگرم نماینده باشد. آنا تیلور جوی و کیگان مایکل کی نیز به خوبی از پس نقش های خود برآمده اند. کریس پرت نیز که انتخاب او برای صداپیشگی شخصیت ماریو بحث برانگیز بود، نتوانسته اجرای درخشانی داشته باشد تا همچنان این سؤال که چرا او برای این نقش انتخاب شده در فکر ما وجود داشته باشد. او صداپیشگی خوبی دارد اما آن قدر قوی نیست که درخشان و مجذوب کننده باشد.

ایستر اگ ها و پیغام های پنهان انیمیشن برادران سوپر ماریو

انیمیشن برادران سوپر ماریو پر از ارجاعات و ایستر اگ هایی به بازی ها است که حتی هواداران سرسخت این فرنچایز نیز نمی توانند همه آن ها را به موقع تشخیص بدهند. در هر صورت، این همه چیزی است که این انیمیشن ارائه می نماید. داستان به نوبه خودش نه قانع نماینده و نه قوی است و تنها وسیله ای برای بردن ماریو از یک ماجراجویی به ماجراجویی بعدی است. شخصیت ها توسعه پیدا نکردند و جالب نیستند و هیچ موضوع جالب و مجذوب کنندهی دیگری فارغ از این پیغام وجود ندارد که بزرگترین نقطه قوت ماریو، تسلیم نشدن وی است. همه این موارد باعث شدند تا بعضی از بخش های انیمیشن برادران سوپر ماریو خسته نماینده باشند و این در حالی است که تمام چیزی که فیلم واقعاً ارائه می دهد، حس نوستالژی نینتندو است.

سخن پایانی درباره انیمیشن برادران سوپر ماریو

به همین علت نیز انیمیشن برادران سوپر ماریو برای هواداران سرسخت نینتندو یا کسانی که دوست دارند یادی از گذشته و انجام بازی های ماریو در کودکی بنمایند، بسیار عالی و مجذوب کننده باشد. اما کسانی که زیاد به ماریو علاقه ندارند، می توانند از کنار این فیلم عبور نمایند. با اینکه انیمیشن برادران سوپر ماریو درون خودش شوخی هایی دارد که بدون شک برای مخاطبان بزرگسالش بوده و سرعت داستانی اش آن قدری است که توجه ها را به خودش جلب کند اما لزوماً یک فیلم قوی یا عالی نیست که حتماً باید به تماشای آن نشست. انیمیشن برادران سوپر ماریو یک اثر سرگرم نماینده، بامزه و شیرین با حس نوستالژی نینتندو است و در نهایت نیز اثری عمدتاً لذت بخش است، حتی با وجود اینکه داستان و محتوای درست و حسابی ندارد.

امتیاز منتقد: 3 از 5

منبع: فوت و فن / screenrant.com

به "نقد انیمیشن The Super Mario Bros. Movie" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد انیمیشن The Super Mario Bros. Movie"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید