15 اصل برای مدیریت فروشگاه به بهترین شکل ممکن

به گزارش وبلاگ هم نفس، مدیریت فروشگاه در یک نگاه ممکن است برای همه ما کاری ساده و بی دردسر به نظر برسد، اما باید گفت مدیریت پیروز فروشگاه کار راحتی نیست و نیازمند رعایت اصول و مبانی بسیاری است. فارغ از بزرگی و کوچکی فروشگاه و آنلاین و غیرآنلاین بودن آن رعایت چند نکته کلیدی برای مدیریت مؤثر ضرورت دارد. در ادامه می توانید چند مورد از این نکات را مطالعه کنید.

15 اصل برای مدیریت فروشگاه به بهترین شکل ممکن

نکات کلیدی برای مدیریت فروشگاه

1. سیاست های فروشگاه

نظارت بر سیاست های فروشگاه و مدیریت مؤثر آن ها شاید اولین و مهمترین مرحله در داشتن فروشگاهی پرسود باشد. شما باید در انتخاب شریک تجاری خود دقت زیادی داشته باشید. بروز اختلافات بین شما و شریک تجاری، مسائل بسکمک ایجاد می کند.

همچنین انتخاب محصولاتی که باید از طریق فروشگاه شما به دست مردم برسند نیز یکی از مهم ترین مسائل است. سعی کنید محصولات باکیفیت و شناخته شده به مردم ارائه دهید. به خصوص در انتخاب محصولاتی مانند مواد غذایی و شوینده ، حتماً به کیفیت، تاریخ مصرف، قیمت مناسب کالا و… دقت کنید.

اولویت بندی امور

2. اولویت بندی

مدیر پیروز و ماهر کسی است که بتواند تمام امور فروشگاه را اولویت بندی کند. اموری مانند رسیدگی به اجناس سفارش داده شده، رسیدگی به امور انبار، پرداخت حقوق فروشنده گان، نظارت بر امور بازاریابی، کنترل دخل و خرج، برنامه ریزی برای امور فروشگاه و… همگی نیاز به مدیری دارند که بتواند با اولویت بندی و هدف گذاری هوشمندانه، تمام آن ها به بهترین شکل انجام دهد.

3. انتخاب نیروی کار

یک مدیر به خصوص در فروشگاه های بزرگ به تنهایی نمی تواند تمام مسئولیت های فروشگاه را به عهده بگیرد. بنابراین تشکیل تیم فروش و کارمندانی برای بخش های صندوق، انبار و… از ضروری ترین امور است. در واقع نیروی کار فروشگاه مسئولیت انجام برنامه های شما را به عهده دارد. پس اگر می خواهید هدف گذاری ها و برنامه هایی که برای بهبود فروش، افزایش رضایت مشتری، افزایش سود و… به بهترین شکل انجام شود، در انتخاب نیروی کار بیشتر دقت کنید.

4. حفظ نیروی کار

مطالعات نشان می دهد نیروی کار هر سازمان یا تشکیلاتی، قبل از نیاز اقتصادی، نیاز به انگیزه دارد. این یعنی تأمین نیازهای روحی افراد و حفظ احترام آن ها در محیط کار، بر مسائل اقتصادی اولیت دارد. بنابراین شما به عنوان یک مدیر توانمند، باید بتوانید انگیزه نیروی کار خود را افزایش دهید و همچنین رابطه ای مؤثر برقرار کنید تا عزت و احترام دوطرفه بین مدیر و کارمند حفظ شود. در این صورت آن ها می توانند با انگیزه و انرژی هر چه بیشتر وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند.

5. شناخت مشتری

شناخت نیازهای مشتری به شما در مدیریت هر چه بهتر فروشگاه کمک می کند. باید در رابطه به موقعیت مکانی فروشگاه خود و اینکه مردم آن منطقه چه چیزهایی نیاز دارند، اطالاعات کافی کسب کنید. در این صورت می توانید نیاز درصد قابل توجهی از مشتری های خود را تأمین کرده و فروشگاه هی پررونق تر داشته باشید.

بازاریابی و فروش اینترنتی

6. بازاریابی

بازاریابی یکی از ملزومات غیرقابل انکار در مدیریت فروشگاه برای برای افزایش فروش محصولات و خدمات است. در تعریف بازاریابی می توان گفت بازاریابی یعنی معرفی کالا به افراد بیشتر با هدف فروش بیشتر. اگر شما هم قصد افزایش فروش کالای فروشگاه خود را دارید، از بازاریابی غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: اصول و راهکارهای پیروزیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی

7. بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در دنیای گسترده امروز نقش مهمی در افزایش فروش دارد. از روش های متعدد بازاریابی استفاده کنید و فروشگاه خود را به طیف گسترده تری از افراد معرفی کنید. می توانید با ایجاد صفحه های اختصاصی در شبکه های اجتماعی یا ایجاد یک وب سایت بازاریابی دیجیتال را شروع کنید.

اگر مدیریت یک فروشگاه آنلاین را به عهده دارید، بازارایابی دیجیتالی بسیار ضروری تر از دیگر انواع بازاریابی است. فعالیت های بازاریابی خود را با تولید محتوا در وب سایت، کانال های اختصاصی در اینستاگرام، تلگرام و… انجام داده و فروشگاه خود را بیش از پیش به مشتریان معرفی کنید.

8. خرید هوشمندانه

بر اساس تحقیقات اغلب مدیران فروشگاه ها اجناس مورد علاقه خود را تهیه کرده و معمولاً توجهی به بازار ندارند، اما اینکار اشتباه است. باید بازار رقابتی را در نظر بگیرید و در مورد اجناسی که فروش بیشتری دارند تحقیق کنید. در بازار رقابتی دنیای امروز باید بر نیازها و ترجیح مشتری متمرکز بود.

9. نظارت بر درآمد فروشگاه

یکی دیگر از وظایف یک مدیر هوشمند، نظارت بر میزان درآمد، سود و ضرر فروشگاه است. سعی کنید محاسبات سود و درآمد فروشگاه را به صورت روزانه انجام دهید. باید حواستان به ضررهای احتاقتصادی باشد. با این کار می توانید در راستای سود بلند و کوتاه مدت فروشگاه به راحتی برنامه ریزی کنید.

اگر فروشگاهی بزرگ دارید و نمی توانید شخصاً به صورت روزانه دخل و خرج آن را بررسی کنید، حتماً از نرم افزارهای مخصوص حسابرسی فروشگاه استفاده کنید.

10. مشاوره و راهنمایی

در صورتی که دارای فروشگاهی بزرگ و زنجیره ای هستید، در کنار هر کدام از غرفه ها فردی را به عنوان مشاور قرار دهید تا ویژگی ها، مزیت ها و معایب کالا را برای مشتری توضیح داده و یک تجربه خرید خوب برای آنها رقم بزنند. به طور مثال مشتری در هنگام خرید یک تیشرت اگر راهنمایی های خوبی از فروشنده دریافت کند، خاطره ای خوب از فروشگاه شما در ذهن او باقی خواهد ماند.

اگر فروشگاهی کوچک و جمع و جور دارید، انجام این کار را خودتان به عهده بگیرید و با یک راهنمایی خوب، مشتریان تان را به مشتری وفادار تبدیل کنید.

تأثیر رنگ و طراحی مناسب

11. روانشناسی رنگ ها

در روش های مدیریت مدرن فروشگاه باید به مسائلی مانند تأثیرگذاری روانی بر مشتری هم توجه کرد. یکی از کانال های مهم برای این منظور، استفاده از رنگ ها و اصول روانشناسی رنگ است. هر کدام از رنگ ها از لحاظ روانشناختی تأثیر منحصر به فردی بر افراد دارند. می توانید از این ویژگی برای جلب توجه مشتری و زیباتر شدن فروشگاه خود استفاده کنید. بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که احساس امنیت و آرامش القا کنند. در این حالت مشتری با ورود به فروشگاه احساس بهتری داشته و برای خرید مصمم تر خواهد بود.

12. نحوه چینش کالا

یکی دیگر از جنبه های مدیریت مناسب، توجه به محوه چینش کلاست. نظم و قابل رؤیت بودن کالاهای موجود در فروشگاه تأثیر زیادی در میزان جلب توجه مشتری دارد. به طور مثال اگر کالایی که همواره مورد نیاز مردم است و فروش روازنه زیادی دارد در جایی دور از دید مشتریان بچینید، مسلماً فروش آن کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید، قرار دادن وسایل هم گروه در کنار هم علاوه بر جلب رضایت مشتری، فروش آن ها را بالاتر می برد. به طور مثال می توانید انواع بیسکوییت، شکلات و کیک ها را کنار هم در یک قفسه بچینید. یا حتی در کنار لوازم آرایشی، انواع پَدهای بهداشتی، لاک و… قرار دهید. این نکته برای مدیریت فروشگاه بزرگ یا کوچک، با هر نوع کالا بسیار مفید است.

13. مدیریت عوامل خارج از فروشگاه

وظایف مدیریتی فروشگاه محدود به اموری مانند حسابرسی به دخل و خرج، امور کارکنان، تهیه کالا و… نیست. یک مدیر باید از عهده اموری مانند رسیدگی به امور اقتصادیاتی، بیمه، بهداشت، مسائل قانونی، امنیتی و… نیز به خوبی برآید. همچنین پاسخ گویی و پیگیری شکایات و نقدها مشتریان هم یکی از کارهای چالش زا و مهم است.

14. مقابله با مسائل

رکود و مسائل اقتصادی موجود مسلماً بر فروشگاه ها هم تأثیر می گذارد. به خصوص فروشگاه های کوچکتر که آسیب پذیرتر هستند. برای مقابله با چنین شرایطی چه می توان کرد؟ شما به عنوان مدیر فروشگاه برای مقابله با چنین مسائلی باید سعی کنید نقدینگی فروشگاه را حفظ کنید، بیش از نیاز بازار خرید نکنید، از روش های نوین فروش مانند فروش آنلاین، ارسال رایگان کالا و… استفاده کنید و سایر امور که می توانید نسبت به نوع فروشگاه و کالایی که می فروشید، به کار بگیرید.

کسب درس و تجربه، حتی از شکست ها

15. کسب تجربه و یادگیری

اگر در ابتدای راه هستید و به تازگی فروشگاه خود را راه اندازی کرده اید، سعی کنید از قدیمی ترهای بازار یاد بگیرید و از تجربه آن ها بیاموزید. در صورت لزوم از آن ها کمک بخواهید و هیچ وقت اجازه ندهید غرور مانع تان شود. ما هیچ وقت آنقدر بزرگ نیستیم که نیاز به کمک و راهنمایی بزرگترهای خود نداشته باشیم.

اما اگر به هر دلیلی اشتباه کردید، تصور نکنید دنیا به انتها رسیده است! از اشتباه تان هم درس بگیرید و آن ها راه پله ای برای رسیدن به پیروزیت های بیشتر در نظر بگیرید.

به علاوه، برای آموزش و یادگیری هم وقت بگذراید. آیا فروشگاهی بزرگ و زنجیره ای دارید؟ یا فروشگاهی کوچک و خرده فروشی؟ یا حتی فروشگاهی آنلاین؟ هیچ فرقی نمی کند. در هر صورت باید آموزش های لازم را ببینید تا بتوانید مدیریتی پیروز داشته و راه های پیشرفت خود و فروشگاه را هموار کنید. آموزش های مختلفی در رابطه با شیوه های مؤثر و کارآمد در مدیریت فروشگاه در سطح اینترنت، حضوری و… وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

سخن انتهای

همانطور که گفتیم مدیریت یک فروشگاه به خصوص در دنیای رقابتی و مملو از مسائل امروزی کار چندان ساده ای نیست، اما با استفاده از روش هایی که در این مطلب معرفی کردیم می توانید عملکرد خود را به عنوان یک مدیر (نه فقط یک فروشنده) بهبود بخشید. نکات بیشتری در مطلب مهارت های مدیریتی کارآمد، برای مدیر خوب بودن وجود دارد که می توانید از آن برای مدیریت هر چه بهتر استفاده کنید.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم تا به حال فکر می کردید مدیریت فروشگاه های امروزی کار ساده ای است؟ آیا تجربه ای از مدیریت در فروشگاه دارید؟ به نظر شما روش دیگری برای بهبود تکنیک های مدیریتی در فروشگاه ها وجود دارد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "15 اصل برای مدیریت فروشگاه به بهترین شکل ممکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اصل برای مدیریت فروشگاه به بهترین شکل ممکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید