آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد

به گزارش وبلاگ هم نفس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور دستیابی به اهداف علمی و اجرایی، با کوشش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، نخستین آزمون ملی سنجش هوش با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران - استنفورد - بینه (ISB5) در سطح کشور استاندارد شد.

آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد

دکتر علی عسگری مدرس دانشگاه و مجری این طرح پژوهشی گفت: با اجرای این طرح می توان ابعاد و حیطه های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین 2 تا 90 سالگی به شیوه ای معتبر و دقیق موردسنجش و اندازه گیری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و گسترده ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری های شناختی؛ شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی ها و ناتوانی ها شناختی و آسیب های مغزی است؛ گفت: توسعه و استاندارد ساختن ابزارها و آزمون هایی که بتواند ابعاد و حیطه های مختلف ویژگی های شناختی به ویژه هوش را با دقت و به صورت معتبر اندازه گیری کند؛ یکی از ضروری ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

عسگری گفت: آزمون هوشی ایران - استنفورد - بینه که در این طرح پژوهشی مورد آنالیز و اجرا قرار گرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی های شناختی است که برای کل کشور بومی سازی و استاندارد شده است.

وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، اعلام نمود: شناسایی به هنگام توانایی های مختلف شناختی افراد به منظور هدایت مناسب آنان به زمینه های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی های اولیه و زیربنایی شناختی به ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و خاتمه ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر بچه ها دچار مسائل ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش ازجمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.

وی اضافه نمود: تشخیص ناتوانی ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی های بالینی و عصب روان شناختی و همچنین ارزشیابی های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه آموزش و مداخله های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان شناختی از دیگر هدف های تحقیقاتی در این طرح بوده است.

مجری این طرح پژوهشی یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی 2 تا 90 سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه بندی استان ها بر پایه ویژگی های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم 2000 نفر انتخاب و داده ها بر اساس روش های پیشرفته روان سنجی تحلیل شده است.

وی گفت: خروجی اصلی این طرح یک آزمون استاندارد هوش برای کل کشور است که می تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده ها برای شناخت توانایی های و مشخص صندلی هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورداستفاده قرار گیرد. زمینه هایی که گستره آن می تواند از هدایت، مشاوره و هدایت های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی این طرح می تواند کاربرد های گسترده ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد.

عسگری گفت: یکی از عمده ترین مزایای این طرح مطالعاتی - تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه های مختلف علوم شناختی، روان شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاهها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک های تخصصی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون ملی سنجش هوش استاندارد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید