40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی برای پژوهش های کاربردی هزینه می شود

به گزارش وبلاگ هم نفس، وزیر علوم گفت: علاوه بر بودجه ای که مجلس برای این صندوق در نظر گرفته است؛ 40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی نیز در این صندوق واریز خواهد شد تا برای پژوهش های کاربردی هزینه شود.

40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی برای پژوهش های کاربردی هزینه می شود

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ هم نفس، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با اشاره به اینکه تنها وظیفه وزارت علوم، آموزش، تحقیقات و فناوری نیست: گفت فرهنگ نقش مهمی در برنامه های وزارت علوم دارد. از جمله اینکه باید فرهنگ آموزش و پژوهش را در جامعه نهادینه کنیم و به همین علت می بایست در تدوین اساسنامه صندوق عتف، برای حمایت از موضوع آموزش و فرهنگ سازی علم در جامعه، جایگاه قانونی ایجاد کنیم.

وزیر علوم تأکید کرد: همان گونه که اخیراً وزارت علوم برای ایجاد اشتغال از طریق اعضای هیئت علمی در شرکت های دانش بنیان و همچنین نمایه سازی نشریات علمی در سطح بین الملل، پایه های تشویقی در نظر گرفته؛ بهتر است اعطای پایه های تشویقی، به انجام فعالیت های مرتبط به ترویج علم در جامعه نیز تسری یابد.

زلفی گل با بیان اینکه حل مسائل کشور با انجام فعالیت های پژوهشی برای ما اهمیت دارد، اضافه نمود: آشنا ساختن عموم مردم جامعه با افق های تازه علمی و بیان ساده دستاوردها و پیشرفت های علمی در سطح مخاطبان عام نیز برای ما اهمیت دارد و به همین علت باید با ایجاد انگیزه های قوی از انجام این گونه فعالیت ها از طریق اعضای هیئت علمی حمایت کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه آموزش نقش بسیار پر رنگی در برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد، گفت: این آموزش منحصر به تربیت نیروی انسانی متخصص در دانشگاه ها ندارد. بلکه آموزش عمومی نیز به نوعی با فعالیت های وزارت علوم مرتبط است و به همین علت باید شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری برنامه هایی را برای ترویج و توسعه علم در جامعه و به خصوص آموزش های مهارت محور اختصاص دهد.

زلفی گل با اشاره به ابلاغ قانون تأسیس صندوق از طریق رئیس جمهور گفت: با تأسیس این صندوق شورای عالی عتف، بازوی اجرایی قوی پیدا می کند و با بودجه مناسبی که در لایحه بودجه سال آینده برای این صندوق پیش بینی شده، امیدوارم شورای عالی عتف نقش و جایگاه واقعی خود را در ساماندهی و هدایت برنامه های پژوهش و فناوری کشور ایفا نماید.

وزیر علوم گفت: علاوه بر بودجه ای که مجلس برای این صندوق در نظر گرفته است؛ 40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی نیز در این صندوق واریز خواهد شد تا برای پژوهش های کاربردی هزینه شود.

وی با اشاره به تأسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم برای تقویت و افزایش ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور گفت: با هماهنگی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است، حمایت از پژوهش های فناوری تا سطح آمادگی فناوری 6 و بعد از آن بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قبل از آن بر عهده وزارت علوم خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره تازه و به ویژه با برنامه های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تعداد قابل توجهی از نخبگان و دانشمندان کشور بتوانند مورد حمایت قرار گیرند و ایده ها و اندیشه های خود را به فناوری یا محصول تبدیل کنند.

زلفی گل از دبیرکل شورای عالی عتف درخواست کرد: آمار مقایسه ای در خصوص میزان آثار علمی ایران که در نمایه های معتبر بین المللی مانند اسکوپوس و آی. اس. آی منتشر شده و بودجه و اعتبارات صرف شده در ایران و سایر کشورها تهیه و در جلسه آینده این شورا ارائه شود.

وزیر علوم، گفت: در مقایسه دستاوردهای حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در کشور به نسبت بودجه و اعتباری که به آن تخصیص داده می شود، بخش دانشگاهی کشور سرافراز است و دستاوردها غرورآفرین دارد. البته لازم است برای رسیدن به مرجعیت علمی در دنیا، بودجه های حوزه تحقیقات و فناوری کشور افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی برای پژوهش های کاربردی هزینه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی برای پژوهش های کاربردی هزینه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید