آشنایی با انواع شیشه هوشمند

به گزارش وبلاگ هم نفس، خبرنگاران (ایران)؛ شیشه هوشمند یا اسمارت گلس از انواع شیشه های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می باشد که در کنار کاربردهای متنوعی دارد، دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام از ویژگی های و کاربردهای خاص خود برخوردار هستند.

آشنایی با انواع شیشه هوشمند

شیشه هوشمند چیست؟

شیشه های هوشمند گر چه در دسته گران ترین شیشه های موجود در بازار شناخته می شوند اما ویژگی های آن باعث شده است افراد زیادی به استفاده از آن تمایل پیدا نمایند. شیشه هوشمند در حقیقت نوعی شیشه است که رفتار آن بسته به شرایط مختلف تغییر می نماید.

این تغییرات می تواند شامل تغییر رنگ یا شفافیت شیشه باشد. بعضی از شیشه ای هوشمند به شکل فعال و با خواست کاربر تغییر حالت می دهند و بعضی دیگر نیز به شکل اتوماتیک بر حسب تغییر شرایط و تاثیر عوامل محیطی مثل دما، شدت نور و... ظاهر متفاوتی پیدا می نمایند.

انواع شیشه هوشمند

آشنایی با انواع شیشه هوشمند

شیشه هوشمند موجود در بازار امروزه تنوع مختلفی پیدا نموده اند. انواع شیشه هوشمند بر اساس ویژگی ها و نوع عملکرد آنها دسته بندی می شوند. معمولا دسته بندی شیشه هوشمند بر اساس نوع و شکل واکنش آن به تغییر شرایط است. از این لحاظ باید شیشه های هوشمند را به دودسته فعال و غیر فعال تقسیم بندی کنیم. البته نوعی دیگر از از لحاظ عملکرد نیز وجود دارد که در پایان آن را معرفی خواهیم کرد.

شیشه های هوشمند فعال

نام این دسته از شیشه ها را به این علت فعال گذاشته اند که با توجه به شرایط خود خواسته از سوی کاربر تغییر حالت پیدا می نمایند. شیشه های هوشمند فعال معمولا بر اساس محرک های الکتریکی تغییر شرایط پیدا می نمایند. مزیت این نوع شیشه ها قابل کنترل بودن آنها به وسیله کاربر است. دسته شیشه های هوشمند از نوع فعال خود شامل سه نوع شیشه است. این شیشه ها که هر کدام را در ادام معرفی خواهیم کرد عبارتند از:

شیشه هوشمند الکتروکرومیک

شیشه هوشمند LC

شیشه هوشمند SPD

شیشه هوشمند الکتروکرومیک

یکی از انواع شیشه هوشمند الکتروکرومیک ها هستند. این شیشه نیز بر اساس شدت جریان الکتریکی شدت انتقال نور و مقدار ماتی شیشه را تغییر می دهد. عامل تغییر رنگ یا مات شدن در این شیشه ها لایه ای از اکسید نیکل یا تنگستن است.

در حقیت جریان برق است که باعث تغییر خصوصیات شیمیایی مواد شده و گرما را جذب یا منعکس می نماید. قابل توج اینکه این شیشه ها سه حالت مات، نیمه مات و شفاف دارند. با استفاده از این ویژگی الکتروکرومیک ها می توان در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی کرد.

شیشه هوشمند الکتروکرومیک

شیشه هوشمند LC

این نوع از انواع شیشه های هوشمند خود شامل دو نوع LC و PDLC است. این شیشه ها با قرار دادن یک لایه نازک کریستال مایع وسط دو هادی الکتریکی شفاف فراوری می شوند. این شیشه ها نیز در حالت عادی شفاف هستند و پس از عبور انرژی الکتریکی تغییر شکل می دهند. اما تفاوت شیشه هوشمند LC با نوع PDLC تنها در سرعت تغییر حالت آنهاست. شیشه PDLC معمولا سرعت بیشتر از نوع دیگر یعنی LC دارد.

شیشه هوشمند SPD

یکی از مدل های شیشه هوشمند شیشه SPD است. در این شیشه ها ذرات میکروسکوپی با استفاده از فناوری نانو در داخل شیشه استفاده شده است. این شیشه نیز با برقراری جریان الکتریسیته به حالت مات در می آید و تا زمانی که جریان برقرار باشد حالت مات خود را حفظ می نماید. این ویژگی هم برای شیشه های SPD و هم شیشه های LC صدق می نماید.

شیشه های هوشمند غیرفعال

شیشه های هوشمند منفعل یا غیرفعال تفاوت مهمی با نوع فعال دارند. این شیشه ها بدون دخالت مستقیم کاربر تغییر شکل (حالت) پیدا می نمایند. محرک های تاثیرگذار بر شیشه های منفعل هوشمند معمولا شامل گرما و شدت نور هستند. نقطه ضعف بزرگ این شیشه ها عدم امکان کنترل بر روی تغییر حالت شیشه است.

شیشه های ترموکرومیک

در معرفی انواع اسمارت گلس ها نوبت به ترموکرومیک ها می رسد. همانطور که احتمالا حدس زده اید، شیشه هوشمند ترموکرومیک شفافیت خود را بر اساس شدت گرمای جذب شده تغییر می دهند. معمولا از این شیشه ها در مکان هایی استفاده می گردد که شدت تابش نور خورشید زیاد است. به این ترتیب با مات شدن شیشه گرمای کمتری به داخل خانه نفوذ پیدا می نماید. دو حالت شفاف و کدر از شرایط های این شیشه است. با افزایش دما شیشه به سمت مات شدن پیش می رود.

شیشه هوشمند ترموکرومیک

شیشه های فتوکرومیک

عملکرد این نوع شیشه نیز همانند ترموکرومیک ها بسته به عوامل خارجی است. با این تفاوت که در اینجا نه گرما بلکه شدت نور عبوری از شیشه بر مات یا شفاف بودن آن تاثیرگذار است. اما جالب است بدانید که نور مرئی باعث این تغییر حالت نیست و این اشعه ماورا بنفش UV است که باعث مات شدن شیشه می گردد. عملکرد تقریبی این نوع شیشه ها مثل عینک های فتوکروم است.

آشنایی با سایر انواع شیشه هوشمند

شیشه های هوشمند را می توان بر اساس عملکرد نیز تقسیم بندی کرد. آنچه تا به امروز گفته شد در خصوص شیشه های مات شونده بود. اما نوع از شیشه های هوشمند نیز وجود دارند که قابلیت خود تمیزشوندگی دارند. این نوع شیشه ها پوششی بسیار نازک از دی اکسید تیتانیوم دارند که در شرایط خاص مثل تابش نور خورشید یا شوک الکتریکی می توانند گرد و خاک و آلودگی ها را از شیشه جدا نمایند.

خرید شیشه های هوشمند از لیا صنعت ایرانیان

در این گزارش کوشش شد تا انواع این شیشه های هوشمند، کاربردها و ویژگی های هر یک را به شما عزیزان معرفی نموده و شکل عملکرد آنها را آنالیز کنیم. شیشه های هوشمند امروزه می توانند نقشی تاثیرگذار در کاهش مصرف انرژی ایفا نمایند. توجه داشته باشید که کیفیت ساخت شیشه هوشمند بسیار مهم است و بر عملکرد آن تاثیر مستقیم می گذارد. از این رو بهتر است در صورت تمایل برای خرید این نوع شیشه حتما از برند های معتبر و شناخته شده مثل لیا صنعت ایرانیان (www.liaindustrial.com) شیشه مورد نظر خود را خریداری نمایید.

شرکت لیا صنعت ایرانیان با فراوری انواع محصولاتی همانند آینه کاری، آینه دکوراتیو، شیشه سکوریت، شیشه لمینت، انواع نرده شیشه ای و همینطور پارتیشن شیشه ای و ... و بعلاوه ارائه خدماتی مانند چاپ بر روی شیشه، تراش انواع شیشه و آینه، سندبلاست و طراحی و ... با قیمت مناسب و بعلاوه کیفیتی عالی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آشنایی با انواع شیشه هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع شیشه هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید