الحاقات اخیر به مسجد تاریخی روستای قهرود کاشان غیر اصولی است

به گزارش وبلاگ هم نفس، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، الحاقات اخیر به مسجد تاریخی روستای قهرود کاشان غیر اصولی است.

الحاقات اخیر به مسجد تاریخی روستای قهرود کاشان غیر اصولی است

عباس متولی اضافه نمود: هرگونه الحاق به بناهای تاریخی غیر قانونی است و بناهایی که ثبت ملی شده اگر احتیاج به بازسازی داشته باشند، هرگونه عملیات ساختمانی باید با هماهنگی و نظارت کامل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

وی اظهار کرد: اثرها و تزئین های به جامانده از جمله کاشی های سردر ورودی به شبستان اصلی و داخل محراب مسجد تاریخی علی قهرود مربوط به 800 سال قبل و دوره ایلخانان است.

متولی گفت: بخش تاریخی مسجد علی قهرود شامل شبستان با 2 ورودی و سقف های شبستان به صورت طاق چشمه یا گنبدی است و بر جوانب آن صفه های فوقانی برای اسکان بانوان ساخته شد.

معاون حوزه میراث فرهنگی، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان نمود: یکی از ورودی های مسجد تاریخی علی قهرود برای بانوان در ضلع شمال شرقی و ورودی دیگر که اصلی است در ضلع غربی شبستان با کاشی های زرین فام تزئین شد.

وی اضافه نمود: در ضلع جنوب غربی این شبستان مسجدی دیگر با اسکلت فلزی ساخته اند که از طریق راهروی به شبستان قدیمی مرتبط است و نماهای خارجی این بنا آجری و با در 2 لنگه چوبی بزرگی به محوطه کفش کن و فضای جلوی ورودی اصلی شبستان ارتباط پیدا می نماید و نحوه اجرا به صورتی است که الحاقات آن بطور تعیین هست.

وی مسجد علی روستای قهرود را یکی از 2 مسجد تاریخی و مهم این روستا دانست و توضیح داد: این مسجد در بین مردم روستای قهرود بسیار مقدس است و مردم روستا آیین های دینی و مذهبی و نذر و احتیاجهای خود را در این مکان انجام می دهند.

متولی اضافه نمود: در ضلع شمال غربی این مسجد محوطه ای به نام چهل دختران واقع شده که مخصوص بانوان است و خانم ها نذر و احتیاجشان را در این محل بجا می آورند.

وی کاشی های ستاره ای 6 گوش در سردر و محراب، درب چوبی 2 لنگه در قسمت ورودی اصلی به شبستان قدیمی و مشبک های آجری در جلو صفه های فوقانی و درب چوبی گره چینی شده مشبک در جلو محوطه چهل دختران را از مهمترین عوامل تزئینی مسجد تاریخی علی روستان قهرود بیان نمود.

منبع: همگردی

به "الحاقات اخیر به مسجد تاریخی روستای قهرود کاشان غیر اصولی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الحاقات اخیر به مسجد تاریخی روستای قهرود کاشان غیر اصولی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید