دره تندیس های قشم، ساخته شده به دست معمار طبیعت

به گزارش وبلاگ هم نفس، قشم، زمانی که نام این جزیره­ زیبا به گوشمان می­خورد چیزی جز انواع جاذبه­ های تماشایی در ذهنمان نمی­ آید. نخستین ژئو پارک خاورمیانه که 25 منطقه­ی گردشگری بی نظیر را در خود جای داده است. از جمله زیباترین سایت­های این ژئو پارک می ­توان به دره تندیس های قشم اشاره نمود. مکانی خارق­ العاده با سنگ ­تراشی­ هایی به دست طبیعت که چشم هر بیننده­ ای را مجذوب خود می ­کند. این چنین چشم انداز ­هایی در جزیره­ قشم کم نیست و هر لحظه می­ تواند ما را مات و مبهوت عجایب خود کند.

دره تندیس های قشم، ساخته شده به دست معمار طبیعت

امروز در وبلاگ هم نفس ما را همراهی کنید تا مروری بر دره تندیس های قشم داشته باشیم و این سایت زیبای گردشگری را به شما معرفی کنیم. در این مقاله از مجله گردشگری وبلاگ هم نفس ، تاریخچه­ ای دره تندیس های قشم، روش دسترسی به دره و جاذبه­ های اطراف آن را مطالعه می­ کنیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه از گذشته­ دره تندیس های قشم می­دانیم

بررسی­ های اجرا شده بر روی دره تندیس های قشم، ما را به بیش از دو میلیون سال قبل برمی­ گرداند. دوره­ی زمین­ شناسی به نام سنوزوئیک که تصویری از گونه ­های جانوری تاریخی را در ذهنمان تداعی می نماید. علت اصلی شکل ­گیری دره تندیس های قشم، فرآیندی است که بارندگی و جریان آب بر خاک و ماسه ­های منطقه ایجاد نموده و سبب فرسایش آن­ها شده است. کمی عجیب به نظر می­رسد اما سال­ها پیش جزیره ­ی قشم و دره تندیس های قشم زیر دریا مدفون بودند. موجودات آبزی بسیاری در اینجا این طرف و آن طرف می­ رفتند و زیستگاه عظیمی برای خود داشتند.

آنچه باعث شده این منطقه دره تندیس های قشم نام بگیرد، چیزی نیست جز هنرنمایی که طبیعت در اینجا و مقابل چشمانمان نموده است. مجسمه ­های سنگی زیبا که گویی پشت پرده­ ساخت هر یک از آن­ها هنرمندی چیره ­دست بوده است. اگر فقط کمی افسار قوه ­ی تخیلتان در دستتان باشد، می ­توانید هر یک از تندیس ها را در هیبت حیوانی زیبا ببینید. حیواناتی که به هنرمندانه­ ترین شکل به مجسمه تبدیل شده­ اند. یکی دیگر از دلایلی که سبب به وجود آمدن دره­ تندیس های قشم شده، وزش باد است. بادی که توانسته لایه­ های مختلف زمین که هر کدام جنس خاصی داشته ­اند را فرسوده کند.

دره تندیس های قشم کجاست؟

دره تندیس های قشم در بخش غربی جزیره واقع شده است. درست در نقطه­ مقابل خود در شرق جزیره­ قشم که دره­ ستارگان نام دارد. دره تندیس های قشم جایی میان سه روستای طبل، ملکی و سلخ خود را آماده­ ماجراجویی ­های ما نموده است. شما می ­توانید به هر روشی که دوست دارید و مسیر سفرتان می­ طلبد، خود را به دره تندیس های قشم برسانید. چراکه دره تندیس ها در فاصله­ 25 کیلومتری (27 دقیقه) از فرودگاه بین­ المللی قشم، 78 کیلومتری (70 دقیقه) اسکله ­ی شهید ذاکری و 37 کیلومتری (35 دقیقه) بندر لافت نهاده شده است. برای یک سفر بدون ماشین اسکله ­ی شهید ذاکری و انتقال ماشین به جزیره، بندر لافت گزینه­ مناسب است.

اگر مبدا سفرتان تهران است، یک سفر 2 ساعته با هواپیما شما را به جزیره ­ی قشم می­ رساند. از آنجا می ­توانید با اجاره­ خودرو و یا تاکسی در یک محدوده ­ی زمانی نیم ساعته به دره تندیس های قشم برسید. اگر سفری با ماشین شخصی را شروع نموده ­اید، دو راه پیش رویتان است. نخست خود را به وسیله جاده ­ی قم - کاشان به بندرعباس برسانید و خودروی خود را در آنجا پارک کنید. که در این صورت شناورهای اسکله ­ی حقانی شما را به قشم می­برند. اگر قصد دارید ماشینتان را نیز ببرید باید به سمت بندر پل حرکت کنید تا خودرو را به بندر لافت و از آنجا به قشم منتقل نمایند. راه دوم حرکت مستقیم به سمت بندر پل است. برای رفتن به بندر پل باید از جاده­ های اصفهان، شیراز و جهرم بگذرید.

در صورتی که مسیر اول و حرکت به سمت بندرعباس را انتخاب کردید، مسیری حدودا 14 ساعته و 1200 کیلومتری پیش رویتان است. اگر قصد دارید ماشین شخصی خود را در بندرعباس پارک کنید، باید بین ساعات 6 صبح الی 11 شب اسکله­ شهید حقانی باشید. اتوبوس ­های دریایی بین 50 الی 60 دقیقه شما را به قشم می­رسانند. چنانچه می­خواهید خودوری خود را منتقل کنید، مسیری حدودا یک ساعته از بندرعباس به بندر پل دارید. در آنجا لندینگ کرافت ­ها یا شناورهای حمل خودرو شما را به بندر لافت می­برند. از بندر لافت تا دره تندیس های قشم حدودا سی دقیقه فاصله است.

در دره تندیس های قشم چی کار کنیم؟

عمده تفریحی که در دره تندیس های قشم با آن روبه ­رو هستید، چیزی نیست جز یک ماجراجویی در طبیعتی خاص که در ذهنتان نقش خواهد بست. پیاده­ روی در روز و شب هر کدام حال و هوای خاص خود را دارد. اگر در پی هیجان بیش­تری هستید، پیشنهاد می­ کنیم پیاده­ روی در شب را به همراه یک راهنما امتحان کنید. چشم انداز ها زیبای دره تندیس های قشم یک لوکیشن عالی برای عکاسی هستند. کمی ذوق عکاسی و خلاقیت کافی است تا عکس­ هایی ماندگار را برای خودتان ثبت کنید. در فصولی که گردشگران زیادی به منطقه سفر می­ نمایند هم می ­توانید به فروشندگان محلی و افرادی که صنایع دستی درست می­نمایند سر بزنید. در گوشه­ای از برنامه ­هایتان بنویسید که کمپ شبانه فراموش نشود که آسمان دره تندیس های قشم هدیه ­ای کم نظیر برایتان دارد.

پیش از سفر به دره تندیس های قشم بدانیم

همان­طور که می دانید که شهرها و جزیره ­های جنوبی کشور در فصل گرما آنچنان هوادار ندارند. پیشنهاد می­ کنیم پاییز و زمستان را که میانه دما بین 18 الی 19 درجه سانتی­گراد است برای سفر به دره تندیس های قشم انتخاب کنید. این هوا به شما اجازه می­ دهد نهایت لذت را از پیاده­ روی خود ببرید. البته توجه داشته باشید که حجم زیادی مسافر برای این بازه ­ی زمانی طلایی خود را آماده نموده­ اند و تنها نیستید. حتما هنگام سفر به دره تندیس های قشم در شش ماه دوم سال شرایط بارندگی را رصد کنید. بعضی بخش ­های دره بعد از بارش باران به باتلاق تبدیل شده و خطر جانی دارند.

اگر قصد یک ماجراجویی ماندگار را در دره تندیس های قشم دارید، حتما کوله­ خودتان را با وسایل کاربردی پر کنید. شما و همسفرانتان به هدلایت، کفش مناسب پیاده­ روی، خوراکی مناسب و آب معدنی، کلاه ضد آفتاب و عینک آفتابی احتیاج دارید. حتما پیش از شروع پیاده ­روی به خود و دوستانتان کرم ضد آفتاب بزنید. دره تندیس های قشم از جمله سایت­ های مهم ژئو پارک قشم است، پس باید در حفظ آن کوشا باشیم و نهایت کوشش خود را برای بکر نگه داشتن آن بکنیم.

جاذبه­ های اطراف دره تندیس های قشم

اگر نظر ما را می­خواهید هنگام سفر به جزیره­ دوست ­داشتنی قشم به هیچ عنوان خود را محدود نکنید. رها باشید از جاذبه ­های گردشگری منطقه نهایت لذت را ببرید. در زیر چندین جاذبه ­ی گردشگری را معرفی می­ کنیم که فاصله ­ی زیادی با دره تندیس های قشم ندارند. شما می­ توانید بعد از یک پیاده ­روی بر روی رسوبات دره تندیس ها خود را به تماشای چندین منطقه­ گردشگری مجذوب کننده دیگر دعوت کنید.

  • سد گوران

در 12 کیلومتری (15 دقیقه) دره تندیس های قشم برگی از تاریخ این جزیره جا خوش نموده است. سد گوران که تاریخی از هخامنشیان تا به امروز دارد. جالب است بدانید سد گوران در سال 1379 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. سد گوران در روستای گوران واقع شده است. می ­توانید علاوه بر بازدید از این سد تاریخی که نماینگر تاریخ لنج­سازی کشور است، چرخی هم در روستا بزنید.

  • جنگل حرا

امکان ندارد به دره تندیس های قشم سفر کنید خود را به بازدید از جنگل حرا دعوت نکنید. جنگلی به وسعت بیش از 80 هزار هکتار که در فاصله ­ی 8 کیلومتری (14 دقیقه) از دره تندیس ها نهاده شده است. قطعا این جنگل که جزو میراث طبیعی ایران است، احتیاج چندانی به تعریف ما ندارد. از طرفی تنها راه درک زیبایی و راز خلقت آن بازدید از آن است. جنگل حرا که در شمال غرب جزیره­ قشم واقع شده، زیستگاه پرندگان گرمسیری بسیاری است. نکته­ جالب توجه این جنگل درختان آن است که تا نیمه در آب فرو رفته­ اند.

  • بام قشم

یک منطقه ­ی دیدنی دیگر که در فاصله­ 10 کیلومتری (15 دقیقه) دره تندیس های قشم نهاده شده است. بام جزیره­ قشم هم از سایت­ های ژئو پارک جزیره محسوب می­شود. زمانی که قدم بر بام قشم می­ گذارید چشم انداز های بس تکرار نشدنی مقابل چشمانتان قرار می­ گیرد. دره تندیس ها، سواحل شمالی خلیج فارس و جنگل حرا تنها بخشی از این زیبایی هستند. آسمان نیز گویی دریایی نامتناهی است. جنس خاک ارتفاعات بام قشم، آهکی و نرم است. لمس کردن آن تجربه ­ای شبیه به لمس کردن آرد مابین انگشتان است. توجه داشته باشید که سایه­ای بالای بام قشم وجود ندارد. در نتیجه حوالی طلوع و غروب زمان مناسبی برای لذت بردن از این چشم انداز است.

  • غار نمکدان قشم

39 کیلومتر آن طرف­ تر از دره تندیس های قشم در جنوب غربی جزیره­ی قشم طولانی ­ترین غار نمکی دنیا جا خوش نموده است. غار نمکدان یا غار سه مرد برهنه با 6000 متر طول در فهرست میراث طبیعی ایران نهاده شده است. این غار که در فاصله­ یک ساعته از دره تندیس های قشم واقع شده یکی از عجیب ­ترین منطقه ها قشم است. شما می توانید برای سفر به این منطقه از اوایل پاییز تا اواسط فروردین ماه اقدام کنید. غار نمکدان قشم دارای سه دالان بوده که بازدید از دالان اول برای عموم گردشگران کار راحتی است. بازدید از دالان­ های بعدی به وسایل غار نوردی و راهنما احتیاج دارد.

هنگام سفر به دره تندیس ها کجا اقامت کنیم؟

امکان ندارد به جزیره قشم سفر کنید و یک اقامتگاه بوم­گردی برای خود در نظر نگیرید. بخش عمده­ ای از مجذوب کنندهیت سفر به منطقه ها جنوبی کشور اقامت در چنین اقامتگاه­ هایی است. بوم­گردی­ های جنوب کشور پل ارتباطی میان فرهنگ جای جای ایران با اهالی منطقه هستند. علاوه بر این با اجاره ­ی چنین اقامت­ هایی می­ توانیم به راحتی توریسم منطقه یاری کنیم و آورده ­ای مفید برای اهالی بومی داشته باشیم. در این بخش همراه ما باشید تا چند مورد از اقامتگاه ­های بوم­گردی قشم که هنگام بازدید از دره تندیس های قشم می ­توانید در فهرست تان قرار بدهید را معرفی کنیم.

  • اقامتگاه بوم­گردی نخل خدا

اقامتگاهی آرام و دور از هیاهوی شهر که در فاصله ­ی 40 دقیقه ­ای مرکز قشم نهاده شده است. شما می­توانید مستقیما از فرودگاه در مدت 20 دقیقه خود را به اقامتگاه نخل خدا برسانید. این بوم­گردی آرام که نرسیده به روستای طبل است، 13 واحد اقامتی دارد. شش اتاق 2 تخته، یک اتاق 10 تخته، چهار اتاق 4 تخته، دو اتاق 2 تخته در بوم­گردی نخل خدا آماده­ی ارائه­ خدمات هستند.

  • اقامتگاه بوم­گردی فردیس

از جمله اقامتگاه ­های بوم­گردی که نظر مثبت مسافران را به خود لب نموده، اقامتگاه بوم­گردی فردیس است. این اقامتگاه دوست­داشتنی در 28 کیلومتری در تندیس های قشم نهاده شده است. نکته­ مجذوب کننده این بوم­گردی فاصله­ 100 متری دریا از شماست. هر زمان که هوای تماشای دریا به سرتان زد، کافی است چند قدمی بیرون از اتاق بردارید. سقف سوییت ­های این اقامتگاه از نوع سنتی (کپر) بوده تا هر چه بیشتر با زندگی بومیان منطقه انس بگیرید.

  • اقامتگاه بوم­گردی کلودنگ

اگر در پی اقامتگاه بوم­گردی هستید که هر گوشه ­ی آن با صنایع دستی جنوب کشور مزین شده باشد، پس کلودنگ انتخاب مناسبی است. این بوم­گردی زیبا در فاصله­ 16 کیلومتر (20 دقیقه­) از دره تندیس های قشم دارد. این اقامتگاه در مجموع 8 واحد اقامتی دارد که به صورت 5 اتاق 6 متری و 3 اتاق 16 متری تقسیم شده ­اند. بعلاوه اقامتگاه کلدنگ در حدود 13 دقیقه تا فرودگاه بین ­المللی قشم فاصله دارد.

درآخر

ژئو پارک به صورت کلی میراث زمین شناختی است که باید تحت نظر مدیریتی دقیق برای حفظ و ادامه­ بقا قرار بگیرد. متاسفانه چند سال پیش جزیره­ قشم به علت سومدیریت از فهرست منطقه ها تحت نظر یونسکو خارج شد. با پیگری­ های لازم مجددا کارت سبز یونسکو در اختیار ژئو پارک قشم نهاده شد. این به آن معناست که هر کدام از محافظان این طبیعت هستیم و باید از مکان ­های نظیر دره تندیس های قشم به خوبی مراقبت کنیم. پس سفر بعدی خود را آگاهانه ­تر شروع می­کنیم.

منبع: الی گشت

به "دره تندیس های قشم، ساخته شده به دست معمار طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره تندیس های قشم، ساخته شده به دست معمار طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید