دانشمندان معتقدند حیات بیگانه شاید در قمر مشتری وجود داشته باشد

به گزارش وبلاگ هم نفس، دانشمندان به یافته های تازه ای دست یافته اند که نشان می دهد اکسیژن می تواند در تماس با آب های زیرسطحی قمر اروپا مشتری قرار بگیرد و عامل ایجاد حیات بیگانه باشد.

دانشمندان معتقدند حیات بیگانه شاید در قمر مشتری وجود داشته باشد

دو چیز وجود دارد که باید درباره سیاره مشتری بدانید. نخست اینکه اگر گرگینه بودید، شرایط دشواری برای زندگی در آن داشتید زیرا این سیاره (هم اکنون) 79 قمر دارد! دوم اینکه احتمالا روی یکی از آن ها حیات بیگانه وجود دارد. به این علت احتمالا، که اگر بر اساس شواهد این طور نباشد، عجیب خواهد بود.

دانشمندان مدت ها تصور می کردند که اروپا، قمر یخی کوچکی که به میزان یک چهارم زمین است، می تواند دارای حیات باشد زیرا همه چیزهایی که برای حفظ زیست شناسی به آن احتیاج است، یعنی اکسیژن، آب و مواد مغذی را دارد. اما همواره یک مشکل وجود داشت: اکسیژن و آب در قمر اروپا به وسیله یک صفحه ضخیم یخی از هم جدا می گردد و تا کنون هیچ کسی نتوانسته است راهی را متصور گردد که اکسیژن بتواند در منطقه ها آبی این قمر، عامل ایجاد حیات باشد.

به تازگی اما تیمی از دانشمندان به سرپرستی مارک هسه (Mark Hesse) از دانشگاه آستین شبیه سازی هایی را انجام داده اند. این پژوهش ها روشی نظری را نشان می دهد که به وسیله آن اکسیژن می تواند واقعا به پوسته یخی اروپا نفوذ کند و به آب زیرین برسد.

این تیم در مقاله تحقیقاتی خود آورده است: ما پیشنهاد می کنیم که اکسیدان ها می توانند به وسیله زهکشی ایجاد شده به وسیله آب نمک های نزدیک به سطح، که همزمان با سطوح ناهموار تشکیل شده اند، از درون پوسته یخی بگذرند. تخمین می زنیم که در سنگ پوشه متخلخل اروپا 3.7 در 10 به توان 14 تا 5.6 در 10 به توان 18 مول اکسیژن به دام افتاده داشته باشد. شبیه سازی های مهاجرت مذاب هم زمان اکسیژن و رفتار فاز یوتکتیک نشان می دهد که آب نمک ها پیش از انجماد مجدد، تخلیه می شوند و تقریبا 85 درصد از اکسیدان های سطحی را در مقیاس های زمانی 20 هزار سال به اقیانوس زیرسطحی می رسانند.

در اصل، این تیم ادعا می نماید که آب نمک می تواند گهگاه موج هایی از اکسیژن را از میان پهنه یخی عبور دهد و بنابراین به بخش قابل توجهی از اکسیژن سطح اروپا امکان دهد تا به اقیانوس زیرسطحی برسند. حدس های زیادی می توان زد اما اگر حق با دانشمندان باشد، اروپا برای وجود حیات بیگانه گزینه بسیار خوبی است.

با توجه به اینکه میزان اروپا، یک چهارم سیاره ماست، گمان می رود که اقیانوس های آن حداقل دو برابر بزرگ تر و چندین برابر عمیق تر باشند. در واقع، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که آن ها ممکن است حتی تا هسته سیاره توسعه پیدا نمایند.

از نظر علمی، این یک مزیت بزرگ محسوب می گردد. زیرا بدین ترتیب باید اندازه زیادی مولکول زیادی در زیر سطح سیاره وجود داشته باشد تا به عنوان مواد مغذی بالقوه عمل نمایند و واکنش های شیمیایی بی شماری که می توانند در فضای میان هسته این قمر و اقیانوس های آن روی دهند، می توانند یک بستر عالی برای شکل گیری سوپ حیات اولیه باشند.

باید توجه داشت که این اقیانوس ها دارای پوسته ای محافظ هستند که طبق تحقیقات تازه می تواند تشعشعات مضر را از خود دور نگه دارد و در عین حال امکان می دهد که اکسیژن از درون آن بگذرد. بدین ترتیب به نظر می رسد که تقریبا به طور قطعی باید نشانه هایی از حیات را در این قمر پیدا کنیم.

اما متاسفانه بازتولید آنچه در شبیه سازی ها می بینیم، در دنیای واقعی بسیار سخت تر است. برای اینکه واقعا یک بار و برای همواره تعیین گردد که آیا اروپا میزبان حیات است یا نه، پیش از اینکه بتوانیم امیدوار باشیم که حتی باستانی ترین نشانه ها را شناسایی کنیم، باید حداقل یک بار زیر سطح آن حفاری کنیم و اگر هنوز زندگی در این قمر وجود داشته باشد، احتمالا برای مشاهده یک نمونه زنده باید بسیار عمیق تر برویم.

هم اکنون ناسا میخواهد در سال 2024 و طی مأموریت اروپا کلیپر یک فضاپیما به این قمر بفرستد تا نقاطی را برای مأموریت حفاری احتمالی در آینده جست وجو کند. در همین حال این سازمان به کوشش خود برای انجام مأموریت های سرنشین دار به ماه و مریخ ادامه می دهد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از حیات احتمالی در قمر اروپا سیاره مشتری

Credit: Cosmoknowledge

منبع: The Next Web

منبع: دیجیکالا مگ

به "دانشمندان معتقدند حیات بیگانه شاید در قمر مشتری وجود داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان معتقدند حیات بیگانه شاید در قمر مشتری وجود داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید