علت افزایش طوفان های گردوخاک از نظر رئیس سازمان هواشناسی

به گزارش وبلاگ هم نفس، رییس سازمان هواشناسی گفت: یکی از مخاطرات جدی تغییر اقلیم می تواند طوفان گردوخاک باشد که در اثر تغییر اقلیم به وجود می آید و در صورت وزش باد شدید به طوفان های بسیار حدی خسارت آفرین تبدیل می گردد.

علت افزایش طوفان های گردوخاک از نظر رئیس سازمان هواشناسی

به گزارش وبلاگ هم نفس،سحر تاجبخش درباره چرایی طوفان های شن که در چند روز اخیر شرق کشور را دربرگرفته و در سال های اخیر نیز افزایش یافته است، اظهار کرد: افزایش رخداد پدیده های حدی مثل گرما، سرمای زیاد، گردوخاک و بارندگی های شدید یکی از پیامدهای ناگوار تغییر اقلیم است.

وی شرح داد: به علت تغییر اقلیم پدیده های حدی مثل بارش های سیل آسا، دماهای ناهنجار بسیار گرم که به موج گرمایی معروف هستند یا دمای ناهنجار بسیار سرد در بعضی نقاط دیگر بیشتر شده است. یکی از این مخاطرات جدی تغییر اقلیم هم می تواند طوفان گردوخاک باشد که در اثر تغییر اقلیم شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه پارامترهای جوی مثل باد هم مشکل را چند برابر می نماید، گفت: مثلا در صورت وزش باد شدید طوفان های حدی بسیار خسارت آفرین می گردد.

معاون وزیر راه در مورد اینکه طوفان های گردوخاک در افزایش دمای هوا چه تاثیری دارد، گفت: اساسا عامل کاهش دما در مقیاس بلند مدت ذرات گردوخاک هم هستند. با این حال گردوخاک یکی از عواملی است که مقدار تابش را کم می نماید اما از این نظر که می تواند هسته معیان هم باشد، در مناطقی که رطوبت هست می تواند حتی بارش را افزایش دهد. به طور کلی در مورد افزایش گرمای هوا عوامل مهمی کنار هم قرار می گرد تا دما زیاد یا بارش کم گردد.

به گزارش ایرنا فعالیت های انسانی عامل اصلی گرم شدن سریع زمین است، انسان چیزی به نام صنعت و کشاورزی را اختراع نموده است و در نتیجه آن گازهای گلخانه ای را با حجم بسیار زیاد وارد اتمسفر زمین می نماید.مطالعه محققان دانشگاه هاوایی آمریکا نشان می دهد که اگر انتشار گازهای گلخانه ای به مقدار فعلی ادامه یابد، موج های گرمایی شدید 74 درصد جمعیت کره زمین را تا انتها عصر حاضر تهدید می نماید و حتی در صورت کاهش انتشار این گازها، به هر حال نیمی از جمعیت دنیا تا سال 2100 در معرض دمای کشنده قرار می گیرند.

منبع: همشهری آنلاین

به "علت افزایش طوفان های گردوخاک از نظر رئیس سازمان هواشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت افزایش طوفان های گردوخاک از نظر رئیس سازمان هواشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید