زشت ترین گیاه دنیا را بشناسید

به گزارش وبلاگ هم نفس، این گیاه پیچ خورده و درهم برهم با برگ هایی پژمرده یکی از زشت ترین گیاهان دنیا نام گرفته است. در حالی که همه تایید می کنند این گیاه اصلا زیبا نیست، به طور مشخصی یکی از شناخته شده ترین قلمروهای گیاهی است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا شما را با ویلوچیا میرابیلیس آشنا کنیم.

زشت ترین گیاه دنیا را بشناسید

ویلوچیا میرابیلیس فقط در بیابانهای گرم و خشک نامیبیاو آنگولارشد میکند. زمانی که این گیاه در سال 1859 از طریق یک پزشک و گیاهشناس اتریشی به نام فریدریش ویلوچیا کشف شد، فریدریش چنان غرق این گیاه شد که کاری جز زانو زدن و زل زدن به آن نتوانست انجام دهد که مبادا با لمس آن متوجه شود که تنها چیزی در خیالات اوست .

ویلوچیا میرابیلیس گیاه غیرمعمولی است زیرا کل گیاه از دو برگ به همراه یک قاعدهای که شامل ساقه و ریشه است، تشکیل شده است. یک جفت برگهمانی است که زمان رشد دانه خارج میشود. برگها مانند ناخن به رشد خود ادامه میدهند ولی هرگز بذرافشانی نمیکنند. برگها به اصطلاح روی زمین لم میدهند و در حین رشد کردن، انتهای آن تقسیم شده، کم کم از هم جدا شده و تبدیل به رویان میشود و برای همین ظاهرا این طور به نظر میرسد که برگهای متعددی وجود دارد. عمر بسیاری از این گیاهان بیش از هزار سال است .

ویلوچیا میرابیلیس یکی از شناخته شده ترین گیاهان است که مانند یک توده ی درهم رفته و پیچیده است.

ویلوچیا میرابیلیس گیاه بسیار تنهایی است. این گیاه تنها گونه ی به جای مانده از خانواده ی خود است. خانواده ی ویلوچیا حدود 140 میلیون سال پیش زمان دایناسورها در زمین حضور داشتد. با گذشت زمان تمامی گونه های آن ناپدید شدند و فقط خود ویلوچیا باقی ماند .

ویلوچیا میرابیلیس به آهستگی رشد می کند و ارتفاع آن ممکن است 1.5 متر بالاتر از سطح زمین باشد، هرچند بیشتر گونه های آن زیر یک متر طول دارند. میزان رشد برگ های آن به طور میانه 8 الی 15 سانتی متر در سال است .

بافت برگ های یک گیاه هزار ساله می تواند بیش از 150 متر طول داشته باشد، اگرچه برگ های بالای 4 الی 6 متر به ندرت زنده می مانند و معمولا پژمرده شده و می میرند. برخی از بزرگ ترین گونه ها می توانند بیش از 4 متر طول داشته باشند .

ضخامت برگ های ویلوچیا میرابیلیس بسیار زیاد بوده و در حدود 1.4 سانتی متر است که باعث خنک و مرطوب شدن خاکی که زیر گیاه قرار گرفته است می شود و این برای بقای گیاه در شرایط کویری بسیار لازم است. در این بیابان میزان بارش بسیار نامنظم است و علت بقای این گیاه این است که رطوبت ناشی از مه را جذب می کند، علت شکل گیری مه نیز این است که در طول شب جریان هوای سرد شمال با هوای گرم صحرای نامیب برخورد کرده و مه ایجاد می شود. عملکرد مناسب برگ های برای ذخیره ی رطوبت بسیار جالب است، این برگ ها در طول شب که مه جریان دارد روزنه های هوایی خود را باز کرده و رطوبت را جذب می کنند و پس از اینکه مه برطرف شد آن را می بندد. چون این گیاه بشدت به مه وابسته است کمتر از 100 کیلومتر از ساحل فاصله دارد .

گیاه ویلوچیا میرابیلیس منبع غذایی مناسب و ضروری حیواناتی از قبیل آهوی آفریقایی، گورخر، آهوى جهنده (marsupialis Antidorcas بومی آفریقاى جنوبی) و کرگدن سیاه است و در زمان خشکسالی وجود آن برای این جانوران حیاتی است. این گیاه همچنین سایبانی برای مارها و مارمولک ها محسوب می شود .

ویلوچیا میرابیلیس تا به حال چندان در معرض خطر و تهدید خاصی نبوده است، اگرچه اخیرا عفونت های قارچی شناخته شده اند که می تواند تولید مثل گیاه را تحت تاثیر قرار دهد. هم اکنون گیاه ویلوچیا میرابیلیس از طریق قانون حمایت شده و در پارک های محافظتی ملی در نامیبیا و آنگولا نگهداری می شود. طی سال های اخیر این گیاه یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود .

یک گیاه جوان ویلوچیا میرابیلیس در باغ گیاهان Liberec جمهوری چک
برخی از گونه ها شبیه این است که پشت ماشین زباله تلنبار شده باشند.
بزرگ ترین ویلوچیای شناخته شده با نام مستعار The Big Welwitschia با طول 1.4 متر و قطر 4 متر شناخته شده است.
گل های گیاه ماده ی ویلوچیا میرابیلیس
گل های گیاه ماده ی ویلوچیا میرابیلیس
منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "زشت ترین گیاه دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زشت ترین گیاه دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید