ساخت نانولوله هایی به طول یک ذره غبار

به گزارش وبلاگ هم نفس، ایسنا نوشت: دانشمندان نانولوله هایی ساخته اند که دو میلیون بار کوچکتر از یک مورچه است و این لوله های میکروسکوپی می توانند منجر به درمان مستقیم سرطان و التهاب مفاصل شوند و حتی باتری های بهتری ایجاد کند.

ساخت نانولوله هایی به طول یک ذره غبار

پژوهشگران دانشکده مهندسی جانز هاپکینز وایتینگ با استفاده از رشته های دی ان ای، لوله های میکروسکوپی بدون نشتی ساخته اند که قطر هر یک از این لوله های دی ان ای یا نانولوله ها فقط در حدود 7 در 10 به توان منفی 9 متر است و طولی تقریباً شبیه به یک ذره غبار دارد.

این نانولوله ها با این کوچکی، پتانسیل بالایی دارند، زیرا می توانند در آینده برای مطالعه بیماری های پیچیده و رساندن داروها به سلول های بدن انسان مورد استفاده قرار گیرند.

دانشمندان با ترکیب نانولوله های مختلف با هم می توانند شبکه های بزرگی از لوله های دی ان ای ایجاد نمایند و آن ها را به ساختارهای زیستی میکروسکوپی مختلف (ساختارهای موجود در موجودات زنده) برای انجام وظایف مختلف از جمله انتقال مولکول های زیستی مرتبط نمایند. چنین شبکه ای از نانولوله ها می تواند به عنوان لوله کشی کوچکی برای کاربردهای مختلف عمل کند.

بیشتر بخوانید: کشف شگفت انگیز در دوردست: بارش الماس از آسمان!

پروفسور ربکا شولمن دانشیار دانشگاه جانز هاپکینز و یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه در شرح بیشتر پتانسیل این نانولوله ها می گوید: لوله کشی کوچک تر ممکن است به ما در تجزیه و تحلیل مولکول های فردی یاری کند که در نهایت می تواند به جای استفاده از مواد متخلخل با طراحی مجراهایی که یون ها از آن عبور می نمایند، در ساخت داروها یا آنزیم های بهتر، جداسازی سموم یا حتی ساخت باتری های بهتر یاری کند.

وی معتقد است که اگرچه هنوز بیش از 10 سال با این فناوری ها فاصله داریم، اما اساس آنها در مواردی مانند لوله کشی نانو و توانایی مقدار گیری و کنترل دقیق لوله هایی است که لوله کشی از آنها ساخته شده است.

محدودیت ها و آینده نانولوله ها

پروفسور شولمن پیشنهاد می نماید که تعدادی از گروه ها در حال حاضر در پی نانولوله هایی برای استفاده در دارورسانی هستند. آنها می توانند برای راهنمایی جریان مولکول ها یا یون ها بین سلول ها در بافت های مهندسی شده استفاده شوند. چنین نوع کاربردی می تواند برای رشد بافت ها در آزمایشگاه مانند برچسب های قلبی مهم باشد.

اگرچه کاربردهای نانولوله ها امیدوارنماینده به نظر می رسند، اما هنوز به آزمایشگاه محدود می شوند. بنابراین قبل از آوردن نانولوله ها به دنیای واقعی، تحقیقات بیشتر، مطالعات حیوانی و آزمایشات بالینی احتیاج است.

هنگامی که از پروفسور شولمن در خصوص محدودیت های این مطالعه پرسیده شد، گفت: یک نکته مهم این است که ما فقط نشت را برای یک نوع مولکول با یک رنگ فلورسنت آزمایش کردیم. ما باید این روش را برای مولکول های دیگر نیز تکرار کنیم تا درباره انواع مولکول هایی که می توان با آنها کار کرد، بیشتر بدانیم. ما بعلاوه انتظار داریم که اگر بخواهیم چیزی کوچکتر مانند یون ها را حمل کنیم، باید پوششی برای لوله ها بسازیم که در حال حاضر در حال کار روی آن نیز هستیم.

پژوهشگران اکنون در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه های لوله کشی بزرگ با اتصال نانولوله ها به عنوان لوله و استفاده از نانوحفره ها به عنوان اتصالات آنها هستند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "ساخت نانولوله هایی به طول یک ذره غبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نانولوله هایی به طول یک ذره غبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید