درختان خون اژدها؛ شگفتی طبیعت!

به گزارش وبلاگ هم نفس، درختان اژدها که در اقلیم های سخت بیابانی می رویند ریشه عمیقی در افسانه های سراسر دنیا دارند. فرهنگ های هند، عربستان و یونان باور دارند که این درخت، با تاج چتری شکل و برگ های خاردارش، خون اژدها می ریزد.

درختان خون اژدها؛ شگفتی طبیعت!

به گزارش راهنماتو، از عهد باستان مردم در پی شیره این درخت بودند زیرا تصور می کردند که خاصیت درمانی و جادویی دارد.

در افسانه های هندو، الهه های برهما و شیوا به ترتیب در شکل اژدها و فیل با هم مبارزه می کردند. اژدها فیل را گاز می گیرد و خون او را می نوشد. اما فیل در حال سقوط روی زمین اژدها را له می نماید و خون آن ها با هم مخلوط و شیره قرمز درخت را تشکیل می دهد.

در فرهنگ عربی درخت اژدها زمانی جوانه می زند که برادران دارسا و سام ها یکدیگر را می کشند. در افسانه های یونانی، افسانه درخت خون اژدها از افسانه هراکل و لادون به وجود می آید. لادون یک اژدهای 100سر بود که در باغ هسپرایدز از سیب های طلایی مراقبت می کرد. یازدهمین کار هراکل این بود که سیب های طلایی را بدزدد و لادون را بکشد.

خون اژدها روی زمین ریخت و درختانی از آن روییدند که وقتی روی آن ها برش ایجاد می شد خون لادون از آن به زمین می ریخت.

حتما برای این نوع افسانه ها بود که بسیاری از مردم باور داشتند که درختان خون اژدها شیره جادویی دارند که می تواند همه چیز را درمان کند. این شیره برای فراوری ویلن، آثار هنری، دکوراسیون خانه، سفال، رنگ های آرایشی، پزشکی و دست نوشته های درخشان استفاده می شد.

مردمان از برگ های دراز این درخت به عنوان طناب استفاده می کردند. بعضی منابع می گویند که مصریان و گوآنچ های جزایر قناری از درختان خون اژدها در فرایند مومیایی کردن استفاده می کردند.

تا به امروز مخازن مصنوعی بزرگ، مگالیت ها، معابد، غارهای حاوی نقاشی های صخره ای و کارهای شیشه ای کشف شده که با خون اژدها آمیخته شده است.

شیره قرمز درخت

در حدود 120 گونه درخت اژدها تا به امروز پیدا شده اند. معروف ترین گونه درختان اژدها دراکائه نا سینابار یا درخت خون اژدهاست که شبیه به یک چتر ضخیم است. این درختان در ارتفاعات جزیره سقطرا در یمن و همین طور در جزایر قناری، جزایر کیپ ورده، مادیرا، استرالیا، بخش هایی از آسیا و آفریقای شمالی پیدا می گردد.

درخت نسبتا کند روش می نماید و معمولا یک دهه طول می کشد تا بالغ گردد و به ندرت از 10متر بلندتر می گردد.

اما غول پیکرترین درخت اژدهایی که تا به امروز ثبت شده، درخت هیولای اروتاوا در تنروفی بود که 20متر رشد نموده بود. متاسفانه طوفان این درخت زیبا را در قرن نوزدهم نابود کرد. معنایش این نیست که این درخت مقاوم نیست، به خصوص اینکه با اقلیم های به شدت سرد و گرم سازگاری بالایی دارند.

وقتی درخت قطع می گردد شیره خون مانند درخت کریستالی شده و به پیازهای سفتی روی تنه و شاخه های آن تبدیل می گردد. باستانیان این پیازهای کریستالی را قطع می کردند و آن ها را آسیاب نموده یا با آب مخلوط می کردند.

شیره درخت خون اژدها

الگوی رشد گونه شامل دو شاخه می گردد که از آن ها دو شاخه اضافی دیگری می روید. این روش آنقدر ادامه پیدا می نماید تا یک تاج کامل ایجاد می نماید و هر ده سال یکبار پاجوش ها و گل ها می رویند.

وقتی درخت بالغ می گردد، برگ ها از جوان ترین شاخه ها پدیدار می شوند. دانشمندان می توانند از روی حلقه های درختان سن بعضی از آن ها تشخیص دهند، اما تا به امروز نتوانسته اند سن درختان اژدها را تشخیص دهند. اگرچه این درخت حلقه ندارد، دانشمندان باور دارند که می توانند سن آن را با شمردن شاخه ها تشخیص دهند. هر دو شاخه را می توان معادل 10سال در نظر گرفت که نشان می دهد یک درخت اژدها می تواند 1000ساله گردد.

نقش درخت اژدها در زیست بوم بسیار مهم است. این درختان پناهگاه و سایه برای حیات وحش و محیط های خشک و بیابانی ایجاد می نمایند. این درخت به علت شکل چتری شکل خود رطوبت اطراف خود را جمع و در تنه شان ذخیره می نمایند. سپس رطوبت را در خاک رها می نمایند و به گونه های دیگر منفعت می رسانند. این درخت باعث می گردد که سایر گونه ها در کنارش برویند.

تهدیدها

تغییرات اقلیمی، مثل بارش های افراطی و سیل، باعث شده که چندین درخت در سوکوترا از بین بروند. با اینکه کوشش هایی برای کاشت مجدد درختان اجرا شده، فرایند به بلوغ رسیدن درخت آنقدر کند است که نمی تواند کمبود آن را جبران کند.

منبع: فرارو

به "درختان خون اژدها؛ شگفتی طبیعت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختان خون اژدها؛ شگفتی طبیعت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید