سعید محمد: تنها 30 درصد قانون منطقه ها آزاد در کشور اجرا می گردد

به گزارش وبلاگ هم نفس، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی گفت: درحال حاضر فقط 30 درصد قانون منطقه ها آزاد در کشور اجرا می گردد و فعالان مالی در این خصوص دغدغه دارند.

سعید محمد: تنها 30 درصد قانون منطقه ها آزاد در کشور اجرا می گردد

به گزارش وبلاگ هم نفس از زاهدان ، سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه اقتصادی در نشست با نخبگان، معتمدان و اعضای شورای اداری شهرستان چابهار که در محل سالن اجلاس سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار گردید گفت: فعالیت های گسترده ای انجام دادیم و قطعا اگر تامین اقتصادی به موقع انجام گردد بسیاری از طرح ها سریع به بهره برداری می رسد، بحث فرودگاه چابهار به سرعت پیگیری شد و به زودی مسائل پیش روی این طرح رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ارتباطات بین المللی منطقه آزاد چابهار باید تقویت گردد گفت: همزمان با تکمیل حوزه های ترانزیت، راه های پسکرانه، اصلاح پایانه های مرزی و شناسایی مزیت ها شاهد پیشرفت و توسعه مورد نظر در چابهار خواهیم بود.

او بیان داشت: منطقه ها آزاد در جهان محبوبیت خاصی دارند و در توسعه تجارت، صادرات، فراوری، انتقال فناوری و اشتغال آفرینی نقش بی بدیلی را در جهان بازی می نمایند و کشور های بزرگی را می بینیم که به وسیله همین منطقه ها آزاد توانستند ارزش اضافه نموده بسیار بالایی را ایجاد نمایند.

سعید محمد گفت: کشوری مثل چین 75 درصد تجارتش به وسیله منطقه آزاد در حال انجام است، کشور هایی را داریم که شاید به مقدار یک پنجم منطقه آزاد چابهار مساحت دارند، اما توانستند که ظرفیت هایی را به وسیله تجارت بین المللی در منطقه ها آزادشان ایجاد نمایند و شرایط بسیار خوبی برای مردمشان فراهم نمایند، اما ما در ایران به شاخصه هایی که مد نظرمان بوده هنوز نرسیدیم و کل منطقه ها آزاد ما که شامل هشت منطقه آزاد فعال است و درمجموع، 2 درصد از صادرات کشور در این منطقه ها انجام می گردد که باید گفت عدد بسیار پایینی است.

وی توضیح داد: آسیب شناسی کردیم و نگرانی هایی است که باید همه این مسائل را رفع و راهبرد های معین و الزاما طرح تحولی را در منطقه ها آزاد طراحی کنیم.

دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد کشور با بیان اینکه آشنایی خوبی از منطقه آزاد چابهار دارم گفت: از لحاظ صادراتی، دیپلماسی اقتصادی با کشور های همسایه، مرز های زمینی و هوایی، شیلات و صیادی، صنایع تبدیلی در کار های کشاورزی و شیلات و فولاد نشان می دهد که ظرفیت های چابهار بسیار بالا است، البته مسائلی است که باید رفع گردد تا به پیشرفت برسیم.

محمد اضافه نمود: آن چیزی که به عنوان شاخص هدف گذاری شده است، سقف یک و نیم میلیارد دلاری که صادرات به کشور های همسایه شرقی است باید به سقف پنج میلیارد دلار برسد و این یعنی این که باید فراوری را بیشتر کنیم، مشکل ترانزیت حل گردد، مشکل راه آهن رفع گردد و باید ببینیم در کجا ها مزیت رقابتی داریم و می گردد توسعه صادرات کنیم و یک کار همزمان و چند وجهی رقم بخورد تا شاهد آن توسعه مدنظر در چابهار باشیم.

وی در مورد موانع داخلی گفت: مسائل داخلی کمی نداریم، بحث ماده 65 (چگونگی اداره منطقه ها آزاد) که نوع حکمرانی در منطقه ها آزاد را بیان می نماید امروزه دچار چالش جدی است و تنها 30 درصد این قانون در حال انجام است و فعالان اقتصادی به شدت نگران این موضوع هستند، سال جاری بحث اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده صادر شد که این نه تنها خلاف قانون است بلکه خلاف شرع هم است.

او توضیح داد: درخواست ما این است که باید از همه ظرفیت ها استفاده گردد، بخشی از اقدامات در حوزه منطقه آزاد است که ما انجام می دهیم و بخش دیگری هم در اختیار سه قوه است و به حکمرانی احتیاج دارد و آن مسائل راهم ما پیگیری می کنیم و در این راستا به یاری افرادی که در مجلس شورای اسلامی هستند هم احتیاج داریم و هیچ فاصله ای بین ما و استاندار سیستان و بلوچستان نیست و حقیقتا خودمان را یک مجموعه می دانیم و در راستای حل مسائل مردم به یاری هم می آییم.

سعید محمد اعلام کرد: دغدغه ای به نام مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که برای آن برنامه ریزی هایی نموده ایم و قطعا جلساتی را با نخبگان و فعالان اقتصادی خواهیم داشت و در راستای یک تحول اساسی حرکت خواهیم کرد، زیرساخت های منطقه چابهار باید آنالیز و حل گردد.

وی اضافه نمود: در کشور هایی مثل امارات 2 و نیم میلیارد دلار هزینه زیر ساخت شده است و بعد از آن جهش رخ داد. بعد از چند دهه ما هنوز در منطقه آزاد کیش با مشکل برق روبرو هستیم و فعال اقتصادی هم نمی تواند اعتماد نموده و سرمایه گذاری کند.

مشاور رییس جمهوری افزود: با سرمایه گذاران صحبت کردیم و درخصوص حل مشکل آب چابهار با برنامه ریزی هایی که اجرا شده است حداکثر تا شهریورماه سال آینده مشکل آب آشامیدنی چابهار حل خواهد شد.

وی بعلاوه گفت: هنرستان پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار راه اندازی خواهد شد و تمامی نیرو های مورد احتیاج مجتمع پتروشیمی در این هنرستان آموزش می بینند.

دکتر محمد در رابطه با موضوع حاشیه نشینان چابهار اعلام کرد: از شرایط حاشیه نشینان بازید کردم و می گویم که با برنامه ریزی و طرح هایی که ایجاد شده است، زمین هایی که به منطقه آزاد تعلق دارد و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته است باید منتقل گردد و اگر این انتقال، اتفاق بیفتد و اجازه فعالیت در این زمین ها به منطقه آزاد داده گردد، بدون اینکه یک ریال از جایی دریافت کنیم طی مدت سه سال موضوع حاشیه نشینی را رفع می کنیم و برنامه معین و خوبی را در این راستا تنظیم نموده ایم. به هر صورتی که شده و در توانمان باشد سعی می کنیم مسائل مهم را از بین ببریم.

ع

وبلاگ هم نفس سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سعید محمد: تنها 30 درصد قانون منطقه ها آزاد در کشور اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعید محمد: تنها 30 درصد قانون منطقه ها آزاد در کشور اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید