طرز تهیه کله پاچه

به گزارش وبلاگ هم نفس، اگر عاشق کله پاچه هستید و دلتان می خواهد یک بار برای همواره طرز تهیه کله پاچه و نکات آن برای درست کردن یک غذای بی عیب ونقص را یاد بگیرید، روی صفحه درستی کلیک نموده اید. کله پاچه یکی از غذاهای سنتی ایران است و هواداران خاص خودش را دارد.

طرز تهیه کله پاچه

اگر گیاه خوار نیستید و هر چند وقت یکبار می خواهید بی خیال کلسترول بالا شوید، یادگرفتن طرز تهیه کله پاچه به روش طباخی می تواند صبح آدینه متفاوتی را برایتان به ارمغان بیاورد. در ادامه این مقاله یاد می گیرید یک دست کله پاچه شامل چه مواردی ست و با طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی آشنا می شوید؛ پس خواندن ادامه مطالب را از دست ندهید.

طرز تهیه کله پاچه گوسفندی

کله پاچه یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی ست که معمولا برای وعده صبحانه سرو می گردد. شاید برخی افراد حتی قدرت نگاه کردن به کله پاچه را نداشته باشند ولی به نظر عده ای دیگر کله پاچه خوشمزه ترین غذای دنیاست!

اگر عاشق کله پاچه هستید، برای آشنایی با طرز تهیه کله پاچه باید بدانید که معمولا باید آن را از شب قبل درست کنید. برای آماده سازی مواد کله پاچه شما به 1 ساعت زمان احتیاج دارید و پختن و جاافتادن کله پاچه چیزی حدود 5 تا 6 ساعت طول می کشد.

مواد لازم پخت کله پاچه

قبل از آغاز طرز تهیه کله پاچه ابتدا باید مواد لازم برای پخت آن را تهیه کنید. با این حجم از موادی که در زیر آمده است، می توانید برای 4 نفر کله پاچه بار بگذارید.

  • 1 عدد کله گوسفند
  • 4 عدد پاچه گوسفند
  • 1 عدد پیاز درشت
  • 100 گرم نخود
  • 5 قاشق غذاخوری آب لیموترش
  • 2 عدد چوب دارچین
  • 2 حبه سیر
  • 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

مراحل پخت کله پاچه

بعد از این که مواد لازم برای تهیه کله پاچه را تهیه کردید، می توانید کله گوسفند و پاچه آن را به قصابی که از آن خرید می کنید، بدهید تا برایتان تمیز کند. بعد از تمیزشدن کله گوسفند، برای طرز تهیه کله پاچه باید مراحل زیر را موبه مو دنبال کنید.

  1. در اولین قدم از طرز تهیه کله پاچه باید نخودها را از شب قبل خیس کنید تا نفخش گرفته گردد و به زمان کمتری برای پخت احتیاج داشته باشد. پس از خیس کردن نخودها، هر چند ساعت یک بار آب آن ها را عوض کنید.
  2. کله و پاچه های تمیزشده را داخل قابلمه بگذارید و به اندازه ای در قابلمه آب بریزید که سطح آن چند بند انگشت بالاتر از کله و پاچه باشد. سپس قابلمه را روی گاز بگذارید تا آب جوش بیاید.
  3. بعد از به جوش آمدن آب، روی سطح آن با کف های قهوه ای پر می گردد؛ به همین علت بهتر است آب موجود در قابلمه را دور بریزید و دوباره پر کنید.
  4. مجددا قابلمه را برای به جوش آمدن آب، روی گاز بگذارید. پس از این که آب به نقطه جوش رسید، پیاز را پوست بکنید، قاچ کنید و به همراه دارچین، زردچوبه و نخود داخل قابلمه بریزید.
  5. در این مرحله از طرز تهیه کله پاچه، شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید و به مواد داخل قابلمه اجازه دهید به مدت 5 تا 6 ساعت بپزند. بعد از پختن کله پاچه می توانید به آن نمک اضافه کنید.
  6. بعد از پختن کله پاچه آن را در ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه لیموترش تازه و نان سنگک نوش جان کنید.

طرز تهیه کله پاچه در زودپز

سفره صبحانه ایرانی می تواند شامل گزینه های بسیاری باشد؛ از نان و پنیر گرفته تا خامه، مربا، عسل و حتی نیمرو و املت، می توانند هر روز میز صبحانه شما را تزئین نمایند. در میان همه این ها خاص ترین صبحانه ایرانی قطعا کله پاچه است که با طعم و بوی عجیبش هواداران پروپاقرص خود را دارد.

کله پاچه غذایی بسیار چرب است و معمولا به عنوان صبحانه سرو می گردد. شما با خوردن کله پاچه مطمئن باشید که تا شب احساس گرسنگی نمی کنید. دستورهای مختلفی برای طرز تهیه کله پاچه وجود دارد. برای این که زودتر به وصال کله پاچه محبوبتان برسید، در زیر طرز تهیه کله پاچه در زودپز را برایتان آماده نموده ایم.

مواد لازم برای تهیه کله پاچه

  • یک دست کله و پاچه
  • 6 حبه سیر
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

روش پخت کله پاچه

مرحله اول: در ابتدا ضروری است کله و پاچه را تمیز کنید. می توانید این کار را به قصابی بسپارید یا خودتان به عهده بگیرید. برای تمیزکردن کله گوسفند ابتدا باید آن را بشویید، در آب جوش بیندازید و موهای آن را با چاقو بکنید. موهای ریزتر را هم می توانید با گرفتن کله روی شعله گاز از بین ببرید.

مرحله دوم: در مرحله دوم از طرز تهیه کله پاچه، باید کله و پاچه تمیزشده را داخل زودپز بگذارید. سپس فلفل سیاه، پیاز خردشده، زردچوبه و سیر را به آن اضافه کنید. در نهایت داخل زودپز را با آب پر کنید. اندازه آب باید تا اندازه ای باشد که روی کله را بپوشاند.

مرحله سوم: در زودپز را ببندید و اجازه دهید کله پاچه 3 ساعت با حرارت ملایم بپزد. بعد از پختن کله پاچه، به آن نمک اضافه کنید.

مرحله چهارم: قبل از سروکردن، تمام استخوان های کله پاچه را جدا کنید و آن را در سینی بریزید.

طرز تهیه کله پاچه به روش طباخی

اگر عاشق کله پاچه هستید و هر چند وقت یک بار برای خوردن این غذای پرطرفدار گذرتان به طباخی می افتد، می توانید با یادگرفتن طرز تهیه کله پاچه به روش طباخی، طعم کله پاچه بیرون را به خانه بیاورید. طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی احتیاج به مهارت خاصی ندارد؛ فقط کافی ست مواد لازم برای پخت آن را تهیه و مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید.

مواد اولیه کله پاچه

  • 1 دست کله پاچه
  • 1 عدد پیاز میانه
  • 4 تا 5 حبه سیر
  • زردچوبه، نمک و فلفل به اندازه کافی
  • نصف پیمانه نخود
  • 1 قاشق غذاخوری روغن
  • یک تکه چوب دارچین

طرز تهیه کله پاچه

ابتدا کله پاچه را داخل آب جوش بیندازید و موهای زائد آن را تمیز کنید. سر را به دو قسمت تقسیم کنید، آن را بشویید و داخل قابلمه بگذارید. پیاز و سیر را پوست بکنید و آن ها را خرد کنید. نخودهایی را که از شب قبل خیس نموده اید به همراه پیاز، سیر و کمی روغن داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید. ادویه های لازم را هم به تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

در مرحله بعد از طرز تهیه کله پاچه، محتویات تابه را به قابلمه کله پاچه اضافه کنید. اندازه حرارت را کم کنید و به کله پاچه اجازه دهید تا به آرامی بپزد. بعد از حدود 4 تا 5 ساعت کله پاچه آماده می گردد.

در طرز تهیه کله پاچه به روش طباخی چیزی که طعم آن را متفاوت می نماید، سس آن است. برای تهیه سس کله پاچه که در طباخی ها سرو می گردد، فقط کافی ست روغن جمع آوری شده روی کله پاچه را با ملاقه جمع کنید. روغن را داخل تابه بریزید، روی حرارت بگذارید و سپس به آن پودر دارچین اضافه کنید. محتویات تابه را خوب هم بزنید و بگذارید به جوش بیاید. در هنگام سرو کله پاچه، این سس را به غذا اضافه کنید.

یک دست کله پاچه شامل چه مواردی است

اکنون که با طرز تهیه کله پاچه آشنا شده اید، بهتر است بدانید که یک دست کله پاچه شامل چه چیزی می گردد. کله پاچه از اجزای مختلفی مثل چشم، زبان، مغز، سیرابی و شیردان و بناگوش تشکیل شده است. هرکدام از این قسمت ها مزه ای مخصوص به خود دارند. واحد شمارش کله پاچه دست است و هر دست کله پاچه، یک کله و چهار پاچه دارد که در هنگام خرید باید به کیفیت و تازگی آن ها توجه کنید.

راه های گرفتن بوی کله پاچه

بعد از آشنایی با طرز تهیه کله پاچه، مسئله دیگری که در خصوص این غذای پرطرفدار باید بدانید این است که چگونه بوی آن را از بین ببرید. کله پاچه اگر به درستی نپزد، بوی بدی می دهد و دیگر نمی توانید در خانه بمانید!

برای از بین بردن بوی زهم کله پاچه می توانید در هنگام پخت، داخل آن پیاز و سیر بریزید و پس از پخت به آن کمی زعفران و دارچین اضافه کنید. برای از بین بردن بوی این غذا در فضای خانه می توانید چند چوب دارچین را داخل آب جوش بریزید. عطر دارچین بوی خوبی را در خانه پخش می نماید. اگر دستانتان بعد از خوردن کله پاچه بو گرفت، فقط کافی ست دستانتان را به عصاره لیمو آغشته کنید و چند ثانیه به هم بمالید تا بوی کله پاچه از بین برود.

رازهای خوشمزه شدن کله پاچه

  • در مراحل اولیه پخت کله پاچه به آن نمک اضافه نکنید. اضافه کردن نمک در مراحل اولیه باعث دیر پخته شدن آن می گردد.
  • برای آسان شدن هضم کله پاچه می توانید به آن تخم گشنیز، زردچوبه، هل، نعنا و به طورکلی ادویه جات گرم اضافه کنید.
  • در مراحل طرز تهیه کله پاچه اضافه کردن نخود به غذا باعث لعاب دارشدن و از بین رفتن بوی بد آن می گردد.
  • برای له نشدن مغز، آن را در یک ساعت آخر پخت به قابلمه اضافه کنید.
  • برای این که کله پاچه طعم بهتری داشته باشد و گوشت به راحتی از استخوان جدا گردد، اجازه دهید غذا با شعله کم بپزد.

اگر تا آخر این مقاله با ما همراه بودید، حالا نوبت شماست که برایمان بنویسید که از چه روشی برای طرز تهیه کله پاچه استفاده می کنید و چه موادی را برای خوشمزه شدن آن به کار می برید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه کله پاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کله پاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید