عامری: امثال آذرتاش آذرنوش در ایران انگشت شمارند

به گزارش وبلاگ هم نفس ، رضا عامری، مترجم زبان عرب و منتقد ادبی ضمن ابراز تاسف از درگذشت زنده یاد آذرتاش آذرنوش، با اشاره به نقش برجسته او در حوزه ادبیات عرب، گفت: آذرنوش در عرصه ادبیات عرب کلاسیک انسان بزرگی بود. در ایران افراد انگشت شماری هستند که در حوزه ادبیات کلاسیک عربی کار نموده باشند و اذرتاش آذرنوش یکی از آن ها بود.

عامری: امثال آذرتاش آذرنوش در ایران انگشت شمارند

این مترجم زبان عرب ادامه داد: او یکی از معدود افرادی بود که به جایگاهی رفیع پژوهشی در زمینه ادبیات عرب دست یافت و از این منظر، می توان او را همتراز عبدالمحمد آیتی دانست.

عامری افزود: آذرنوش انسان آکادمیکی بود؛ به این معنا که کمتر به طرف ادبیات معاصر عرب رفت؛ اما کارهای زیادی در حوزه عرفان، تصوف و تحلیل عرفان و بازشناسی تصوف انجام داد و در این حوزه آثار ارزشمندی خلق کرد.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت های آذرنوش در حوزه کلاسیک، سنت و عرفان، گفت: یکی از مهم ترین کارهای او، کاری ست که در بحث مقامه نویسی انجام داد که متاسفانه دیده هم نشد؛ اما کار بسیار ارزشمندی است و طی آن، بخشی از مقامات همدانی را به فارسی ترجمه کرد.

آذرتاش آذرنوش، مؤلف، مدرس و محقق در زبان و ادبیات عرب، روز پنجشنبه، 15 مهرماه درگذشت. او متولد 1316 بود و فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران شروع کرد و سپس در فرانسه تا دریافت درجه دکتری ادامه داد.

آذرنوش سال ها در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس عربی اشتغال داشت و به تألیف و ترجمه پرداخت. آثار او همگی پیرامون سهم چشمگیر ایرانیان در زبان و ادب عربی به ویژه در قرون نخست پس از اسلام است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "عامری: امثال آذرتاش آذرنوش در ایران انگشت شمارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامری: امثال آذرتاش آذرنوش در ایران انگشت شمارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید