علائم کم کاری تیروئید

به گزارش وبلاگ هم نفس، حسین دلشاد قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که کم کاری تیروئید علائم متعددی دارد که از فردی به فرد دیگر فرق دارد، گفت: بسیاری از علائم کم کاری تیروئید اغلب تحت شرایط دیگری هم بروز می نمایند و بسیاری از بیماران مبتلا از وجود بیماری خود آگاه نیستند.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید

حسین دلشاد قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که کم کاری تیروئید علائم متعددی دارد که از فردی به فرد دیگر فرق دارد، گفت: بسیاری از علائم کم کاری تیروئید اغلب تحت شرایط دیگری هم بروز می نمایند و بسیاری از بیماران مبتلا از وجود بیماری خود آگاه نیستند.

وی درباره شایع ترین علائم کم کاری تیروئید گفت: خستگی و ضعف، افزایش وزن، صورت پف آلود، عدم تحمل به سرما و کاهش تعریق، دردهای مفصلی و عضلانی، یبوست، پوست و موهای خشک و شنماینده، افسردگی و خونریزی ماهـیانه شدید یا نامنظم در خانم ها شایعترین علائم کم کاری تیروئید است.

دلشاد خاطر نشان کرد: این بیماری در افراد بالاتر از 60 سال شایع تر است و بعضی از عوامل مانند سابقه گواتر یا عمل جراحی تیروئید، سابقه فامیلی، خانم های حامله یا خانم هایی که در 6 ماه گذشته زایمان داشته اند می توانند شانس ابتلا به بیماری تیروئید را در افراد افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث کم کاری تیروئید می شوند، گفت: عدم تشکیل یا تشکیل ناقص غده تیروئید از دوران جنینی، کمبود ید شدید، بیماری خود ایمنی تیروئید، برداشتن تمام یا قسمتی از تیروئید با عمل جراحی، ید رادیواکتیو و مصرف بعضی از داروها از جمله آمیودارون که برای نامنظمی ضربان قلب به کار می رود یا لیتیوم که برای بیماران روانی تجویز می گردد، می تواند باعث کم کاری تیروئید گردد.

قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: کم کاری تیروئید معمولأ با هورمون تیروکسین صناعی (قرص تیروئید) درمان می گردد و میزان داروی مورد احتیاج بستگی به سن و وزن بیمار و شدت کم کاری تیروئید دارد.

دلشاد اضافه نمود: با مصرف منظم داروی تجویز شده کم کاری تیروئید را می توان به طور کامل کنترل کرد. بسیاری از بیماران مبتلا به کم کاری تیـروئیـد ضروری است که برای تمام طول عمر خود از قرص تیـروئیـد استفاده نموده و حتما به وسیله پزشک معالج نسبت به قطع یا ادامه درمان تصمیم گرفته گردد.

منبع:برنا

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون

به "علائم کم کاری تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کم کاری تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید