فضای کتاب و کتابخوانی در اردکان رضایت بخش نیست

به گزارش وبلاگ هم نفس، حسین سبزواری با اشاره به اینکه فضای کتاب و کتابخوانی و سواد آموزشی در اردکان رضایت بخش نیست، گفت: راه اندازی کتابخانه سیار در این شهرستان لازم است.

فضای کتاب و کتابخوانی در اردکان رضایت بخش نیست

حسین سبزواری سرپرست فرمانداری اردکان در نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اردکان با مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: این طرح به منظور ترویج فرهنگ اجتماعی مطالعه در جامعه به ویژه نسل کودک و نوجوان و منطقه ها کم برخوردار اجرایی می گردد.

او با بیان اینکه هر چند از نهاد کتابخانه های عمومی استان انتظاراتی است، ولی باید تک به تک اعضای جامعه دست در دست هم بدهند تا فرهنگ مطالعه رواج پیدا کند، توضیح داد: اردکان دارای 25 هزار دانش آموز و هفت هزار دانشجوست که ظرفیت بسیار مناسبی در این حوزه هستند.

سبزواری گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دوره کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه می گردد وقتی این افراد تاثیرات لازم را نپذیرند در مدیریت جامعه دچار مشکل و حقوق شهروندی زیر سوال می رود.

او با اشاره به اینکه نشست های کتابخوان در سطح شهرستان رواج یابدتا فرهنگ مطالعه تقویت پیدا کند یادآور شد: در این خصوص نگاه کلیشه ای نداشته باشید، امروز در اردکان شاهد قومیت های مختلف هستیم که ضروری است که فرهنگ کتابخوانی افزایش یابد تا کمتر شاهد آسیب های اجتماعی باشیم.

سرپرست فرمانداری گفت: اردکان در روزگاران گذشته دارای ساختار فرهنگی مناسب بوده است حضور علما و مجتهدان زمینه الگوپذیری دیگر افراد مهیا می کرد و این است که افراد دغدغه مند باید حضور پررنگ تری در جامعه داشته باشند.

سبزواری با اشاره به اینکه آنچه مهم است و اغلب نادیده گرفته می گردد این است که به نفس کتابخوانی پرداخته گردد، تاکید نمود: کتابخانه ها باید فضا هایی را ایجاد نمایند که جوانان به محیط های امن و سالم مراجعه نمایند.

محمد محسن رفیعی مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: برای فرهنگ سازی صحیح همواره باید از سنین پایه آغاز کرد لذا در بحث نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در استان نیز ضروری است تا از همان دوران کودکی این فرهنگ با روش های مختلف به بچه ها انتقال داده گردد و در سطح بالاتر یعنی مدرسه نیز باید تا با برنامه ریزی مسوولان آموزشی و فرهنگی همچون افزودن زنگ مطالعه آزاد و... دانش آموزان با اهمیت مطالعه آشنا شوند.

او با بیان اینکه زندگی روزمره انسان بدون مطالعه و یادگیری بی مفهوم خواهد بود بنابراین هر فرد معمولی در زندگی خود روزانه باید حداقل یک ساعت مطالعه داشته باشد که این موضوع قطعا باید از سنین ابتدایی به بچه ها گوش زد گردد گفت: مدیران و معلمان مدارس در شکل گیری شخصیت بچه ها و نوجوانان تاثیر زیادی دارند توضیح داد: آن ها می توانند دانش آموزان را با محیط کتابخانه ها آشنا سازند و انس ایجاد نمایند.

رفیعی عنوان داشت: برگزاری یک کلاس آموزشی در کتابخانه، ارزش دادن به کتاب و مهم جلوه دادن امر کتابخوانی از سوی معلم می تواند در دانش آموزان ایجاد انگیزه کند.

او گفت: هیچ موفقیتی به جزء در سایه همت و کوشش همگانی میسر نخواهد شد.

اردکان دارای 14 باب کتابخانه و 200 هزار نسخه کتاب است.

وبلاگ هم نفس یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فضای کتاب و کتابخوانی در اردکان رضایت بخش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای کتاب و کتابخوانی در اردکان رضایت بخش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید