شعر و شاعرانگی از هند تا اردبیل

به گزارش وبلاگ هم نفس، وحید ضیائی، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، از انتشار دو کتاب نو در حوزه های شعر و ترجمه شعر اطلاع داد و اظهار کرد: کتاب قطعات ساحل مجموعه دوم اشعار شاعر و فیلمساز هندی آشوک ساهنی است که این بار به شعرهای منظوم او از زبان اردو و انگلیسی می پردازد و باز آفرینی منظومی در قالب های رباعی و دوبیتی کلاسیک از آنها ارائه شده است.

شعر و شاعرانگی از هند تا اردبیل

این شاعر، نویسنده و مترجم اردبیلی توضیح داد: کتاب اول آشوک ساهنی با اسم ساحل بهار سال جاری طی مراسمی در اردبیل با حضور مجازی این شاعر هندی و علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی هند و ایران از جمله وابسته فرهنگی ایران در هند (علیرضا قزوه) رونمایی شد و در مراسمی دیگر، از سوی آفرینندگان به کاردار فرهنگی سفارت هندوستان در ایران تقدیم شد که بازتاب خوبی بین شاعران و نویسندگان فارسی زبان هند و ایران داشت.

به گفته ضیائی، کتاب دوم آشوک ساهنی که بیشتر حاوی مفاهیم فلسفی درباره زندگی، مرگ، چیستی جهان و ... است، به صورت دوزبانه، به همت انتشارات نگین سبلان در ایران و همزمان به وسیله یکی از بنگاه های کتاب در دهلی نو روانه بازار نشر خواهد شد.

وی درباره کتاب دوم هم گفت: تا جایی نزدیک قلبت مجموعه شعر نخست فاطمه شاهنده از شاعران خوب سپید سرای مجموعه ادبیات خلاق است که با نگاهی تازه به جهانی زنان و به خصوص زندگی اجتماعی و عاطفی ایشان، زبانی تازه و ساده دارد.

ضیائی اضافه نمود: بر این مجموعه شعر سپید که زیر چاپ رفته و به زودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود، مقدمه کوتاهی در معرفی شاعر و شعر او آورده ام و امیدوارم مخاطبین شعر امروز از خواندن آن لذت ببرند.

وی ادامه داد: این کتاب، بیستمین مجموعه از کتب هنرجویان و نویسندگان مجموعه ادبیات خلاق است که به وسیله نشر نگین سبلان منتشر می گردد و طراحی روی جلد هر دو کتاب از مصطفی صبور هنرمند گرافیست اردبیلی ست .

ضیائی درباره مجموعه تحت مدیریت خود اذعان کرد: ادبیات خلاق شیوه نوی آموزشی اصول نویسندگی و شعرسرایی است که آثاری از نویسندگان، شاعران و مترجمان آن هم در شاخه های مختلف ادبیات منتشر شده است.

وی اضافه نمود: طی 10 سال گذشته، بیش از 20 هزار نسخه کتاب از این مجموعه به بازار نشر آمده و بعضی از این آثار با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبرو شده است.

بنا به این گزارش، وحید ضیائی در 6 خرداد 1359 در شهر اردبیل به جهان آمد. پدرش یحیی ضیائی از گویندگان و هنرمندان قدیمی رادیو و مادرش مهین جباری آموزگار و هر دو نخستین معلمان او بودند. میراث ذوق ادبی او از نیاکان پدری به عبدالحسین میرزا ضیاءالدوله نوه عباس میرزا -رجل صوفی و شاعر مسلک قجری- رسیده و از نیای مادری مرهون چکامه های آیینی و پژوهش های علمی نیّرالاطبای افراسیابی -از نخستین پزشکان اردبیلی- است. ضیائی تا کنون 27 اثر در حوزه های شعر، پژوهش، نقد ادبی، طنز و ترجمه منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شعر و شاعرانگی از هند تا اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر و شاعرانگی از هند تا اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید