قیمت تن ماهی به مرز 100 هزار تومان رسید

به گزارش وبلاگ هم نفس، افزایش قیمت تن ماهی امروز و فردا در جلسه ستاد تنظیم بازار معین تکلیف می گردد؛ ممکن است دیر و زود داشته باشد، اما سوخت و سوز نه. فعلا، چون تولیدنماینده ها و نهاد دولتی تصمیم گذار نتوانسته اند توافق نمایند، بازار شایعه درباره افزایش قیمت تن ماهی داغ است.

قیمت تن ماهی به مرز 100 هزار تومان رسید

به گزارش وبلاگ هم نفس؛ قیمت کنسرو تن ماهی به دور از تمام این شایعه ها و خبر ها راه خودش را می رود و با جهش های کوتاه ماهیانه پیروز شده ظرف یک سال خودش را از میانه 31 هزار و 800 تومان تا حدود 85 هزار تومان بالا بکشد. هرچند برخی برند ها و فروشند ه ها به شکل چراغ خاموش، قیمت کنسرو تن ماهی با وزن 180 گرم را تا 90 هزار تومان افزایش داده اند.

شایعه افزایش قیمت تن ماهی

افزایش قیمت تن ماهی را براساس شایعه ها تا 150 درصد عنوان نموده اند؛ عددی عجیب که بدون تعارف ترسناک به نظر می رسد، اما نائب رئیس سندیکای کنسرو ایران در تبادل نظر با خبرگزاری فارس ضمن تایید برگزاری جلسات مربوط به افزایش قیمت تن ماهی در ستاد تنظیم بازار، عدد 150 درصد مطرح شده ار تکذیب نموده و گفته چنین موضوعی مطرح نیست.

افزایش قیمت تن ماهی به گفته محمد مختاریانی ناگزیر و محتوم به نظر می رسد. چون بحث قیمت مواداولیه و قیمت تمام شده در میان است و با افزایش هزینه فراوری، کارخانه ها ناچار می شوند قیمت تن ماهی را افزایش دهند وگرنه خودشان تعطیل خواهند شد، اما بحث و حدس ظرفین ظاهرا طولانی شده و این موضوع به شایعات درباره قیمت تن ماهی دامنه می زند.

افزایش 150 درصدی قیمت تن ماهی، تنها شایعه موجود نیست. اوایل خرداد سال جاری بود که مقامات صنفی و فعالان حوزه فراوری تن ماهی، درخواست خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند و از همان موقع تا الان این خبر دست به دست چرخیده. اگر اهل پیگیری باشید، با کمی جستجو به خبر از دبیر سندیکای صنایع کنسروی برخورد می کنید که اواخر خرداد منتشر شده و در آن از قول هیات مدیره و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نقل نموده اند تن ماهی و رب گوجه فرنگی ممکن است در صورت کسب مجوز های لازم بین 20 تا 150 درصد گران گردد. خودش است! شایعه از اینجا سرچشمه می گیرد.

قیمت تن ماهی به ادعای فراوریکنندگان متناسب با قدرت خرید مردم اعلام می گردد. 50 درصد ماجرا نظرش را داده و می ماند طرف دیگر که به عنوان نهاد ستاد تنظیم بازار که معمول برای اعلام نظر موافق خود بخش خصوصی را مجبور به ارائه اسناد و مدارک می نماید. مو را از ماست بیرون می کشد و به اصطلاح قدیمی ها چرتکه می اندازد و سخت گیری خواهد نمود.

افزایش قیمت تن ماهی به شکل رسمی، معطل کاغذبازی و فرمول سازی های فرایند اداری است. به نظر می رسد موضوعات مطرح شده در جلسات برای طرفین شفاف نیست و با کش آمدن موضوع شایعات و خبر های غیرسمی بستری مناسب برای انتشار فراهم شده است.

افزایش قیمت تن ماهی را می توان فارغ از روند بروکراسی اداری، به طور مستقیم خودتان در سطح بازار آنالیز کنید جایی که نشان داده اهل تعارف نیست و معمولا بی توجه به اوامر و فرمایشات راه خودش را می رود.

بیشتر بدانید | کنسرو ماهی تن معمولا در وزن 180 گرمی فروخته می گردد. در سطح بازار کنسرو ماهی تن با وزن 120 گرم و 150 گرم پیدا می کنید، اما فراوری کنسرو ماهی با وزن 240 گرم هم مرسوم است

قیمت کنسرو تن ماهی در بازار

قیمت تن ماهی 180 گرمی که فقط در روغن غوطه ور شده در بازار تا مرز 90 هزار تومان پیش رفته است. اگر از بخت واقبالی بلند بهره می برید، شاید بتوانید این نوع کنسرو تن ماهی را با تخفیف 71 هزار و 155 تومان و بدون تخفیف با 75 هزار تومان و حتی 65 هزار تومان پیدا کنید. این محصولات عموما فراوری قبل هستند و روی تن ماهی با تاریخ فراوری تازهتر عدد هایی مثل 75 تا 85 هزار تومان حک شده است.

شیلتون جزو برند های باسابقه است و قیمت کنسرو تن ماهی 180 گرمی فراوری تازه خود را 85 هزار تومان مشخص نموده است. در برخی فروشگاه ها این محصول را 90 و 95 هزار تومان می فروشند. کنسرو تن ماهی طبیعت بیشتر با قیمت 85 هزار تومان در دسترس واقع شده است. قیمت کنسرو ماهی تن طبیعت در وزن 120 گرم و 150 گرم، به ترتیب 48 هزار تومان و 58 هزار تومان است. تاریخ فراوری این محصولات قدیمی است و فعلا از قیمت تازه احتمالی آن ها خبری نداریم.

قیمت کنسرو ماهی در فروشگاه ها، سوپرمارکت ها و بقالی ها به طور کلی دچار تشویش و سردرگمی است؛ همانقدر که شانس خرید یک قوطی 180 گرمی کنسرو تن ماهی با قیمت 55 هزار تومان وجود دارد، شاید مجبور شوید در فروشگاهی دیگر برای این همان تن ماهی 85 هزار تومان پول بدهید. همه چیز به انصاف فروشنده وابسته است. برخی قوطی ها به وسیله خود فروشنده ها دست کاری شده اند و قیمت تازه را به زشت ترین حالت ممکن با ماژیک رویشان نوشته اند. به عنوان مثال فروشنده ای قیمت کنسرو تن ماهی مکنزی را از 64 هزار و 900 تومان به 75 تومان افزایش داده و با اصرار می گوید قیمت کنسرو تن ماهی شیلانه، گلکسی، لادن، پیک و تحفه، همگی باید یک میزان باشد، چون وزن قوطی آن ها 180 گرم است.

قیمت کنسرو تن ماهی چقدر گران شده؟

افزایش قیمت کنسرو ماهی تن در جلسه ستاد تنظیم بازار ممکن است الزاما به تغییر قیمت های فعلی منتهی نگردد. بین خودمان بماند، قیمت کنسرو ماهی تن (و باقی خوراکی ها از جمله لبنیات) بی احتیاج از کسب تکلیف و اجازه، هر ماه افزایش پیدا می نماید. برای درک این مسئله کافی است یکبار قیمت دو قوطی (یا سطل ماست) که در بازه های مختلف زمانی از خط فراوری خارج شده اند را آنالیز کنید.

افزایش قیمت کنسرو ماهی شاید به قیمت های فعلی وجاهت قانونی بدهد. نهایت ماجرا این است که باید خودمان را برای خرید کنسرو ماهی 180 گرمی با قیمت 85 تا 90 هزار تومان آماده کنیم. در سه ماه اول سال، قیمت کنسرو ماهی تن با وزن مشابه بین 50 تا 75 هزار تومان بود.

قیمت کنسرو ماهی تن 180 گرمی در سه ماه ابتدای سال گذشته 30 تا 34 هزار تومان بود. آمار های رسمی مرکز آمار می گویند پارسال در خرداد با حداقل 27 هزار و 875 تومان و حداکثر 36 هزار و 500 تومان می توانستیم کنسرو تن ماهی بخریم و میانه قیمت این محصول 31 هزار و 800 تومان بود. اگر همین عدد را مبنا قرار دهیم و قیمت 85 هزار تومانی تازه را عادلانه فرض کنیم، همین حالا کنسرو تن ماهی ظرف یک سال 167 درصد افزایش پیدا نموده است.

منبع: فرارو

به "قیمت تن ماهی به مرز 100 هزار تومان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت تن ماهی به مرز 100 هزار تومان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید