چشم انداز سحرآمیز از یک خوشه ستاره ای

به گزارش وبلاگ هم نفس، تصویر جدیدی که هابل از خوشه ستاره ای NGC 376 ارسال نموده است، بخشی از ابر ماژلانی کوچک را نشان می دهد؛ کهکشان کوتوله در کهکشان راه شیری که تنها 200 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و ابر ماژلانی بزرگ کمی نزدیکتر، که یک کهکشان کوتوله همسایه محصوب می گردد. نزدیکی آن باعث می گردد که تلسکوپ فضایی هابل بتواند تصاویر را با وضوح خوبی ارسال کند.

چشم انداز سحرآمیز از یک خوشه ستاره ای

یک تصویر تازه از تلسکوپ فضایی هابل، چشم انداز ای خیره کننده از یک خوشه ستاره ای باز در نزدیکی خود را به نشان می دهد که به آرامی در کهکشان کوتوله اطراف خود حل می گردد.

تصویر تازهی که هابل از خوشه ستاره ای NGC 376 ارسال نموده است، بخشی از ابر ماژلانی کوچک را نشان می دهد؛ کهکشان کوتوله در کهکشان راه شیری که تنها 200 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و ابر ماژلانی بزرگ کمی نزدیکتر، که یک کهکشان کوتوله همسایه محصوب می گردد. نزدیکی آن باعث می گردد که تلسکوپ فضایی هابل بتواند تصاویر را با وضوح خوبی ارسال کند.

تصویر خوشه نسبتا کوچکی از ستارگان در ابر ماژلانی کوچک که به وسیله هابل فرستاده شده است

عکس تازه هابل که ناسا و آژانس فضایی اروپا در دسامبر 2022 منتشر کردند، تنها بخش کوچکی از ابر ماژلانی کوچک را نشان می دهد: یک خوشه باز ستاره ای به نام NGC 376.

اگرچه ابر ماژلانی کوچک حاوی صد ها میلیون ستاره است، NGC 376 تنها حدود 3400 جرم خورشیدی دارد، بنابراین جرم آن به طور قابل توجهی از خود ابر ماژلانی کوچک کمتر است. خوشه ستاره ای NGC 376 که در صورت فلکی توکان واقع شده است، اولین بار در سال 1826 به وسیله ستاره شناس اسکاتلندی جیمز دانلوپ کشف شد.

تصویر هابل با استفاده از داده های دو تحقیق تهیه شده است. یکی با استفاده از دوربین پیشرفته هابل برای آنالیز (ACS) و دیگری با استفاده از ACS و دوربین میدان وسیع 3 هابل.

بر اساس مطالعه ای در سال 2011 در مجله اخترفیزیک، NGC 376 احتمالا حدود 90 درصد از جرم ستاره ای اولیه خود را از دست داده است و در حال حل شدن در ابر کوچک ماژلانی گسترده تر است.

زمان وقوع آن تعیین نیست، اما از دست دادن آهسته گاز ستاره زایی و کشش گرانشی به جای مانده ابر ماژلانی کوچک، این فرآیند را اجتناب ناپذیر می نماید.

منبع: همشهری