واکنش چین به مواضع اخیر آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران

به گزارش وبلاگ هم نفس، ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه چین، درباره تفاوت در نوع رویکرد و رفتار آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران و مسائل هسته ای مرتبط با برخی دیگر کشورها از جمله ارسال اورانیم غنی شده 90 درصد از طریق آمریکا و انگلیس به استرالیا، تاکید کرد که رفتار آمریکا و انگلیس در قبال موضوع هسته ای ایران، مصداق استانداردهای دوگانه از سوی آن هاست.

واکنش چین به مواضع اخیر آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران

وزارت امور خارجه چین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، با اشاره به انتقال اورانیوم 90 درصد غنی شده با امکان کاربرد تسلیحاتی به استرالیا از طریق آمریکا و انگلیس، این رفتار را مصداق رفتار دوگانه دانست.

وانگ ونبین گفت: در مورد موضوع هسته ای ایران، آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشورها حتی ذره ای از مواضع خود کوتاه نمی آیند و به شدت ایران را از دستیابی به اورانیوم غنی شده با درصد بالا منع می کنند، با این حال این دو کشور قصد دارند به بهانه همکاری در ساخت زیردریایی هسته ای، چندین تن اورانیوم با قابلیت استفاده تسلطحاتی با درجه غنای بالای 90 درصد را به استرالیا منتقل کنند. این تضاد بار دیگر دوگانگی رفتار آن ها را در مورد مسئله منع توسعه سلاح های هسته ای آشکار کرد.

وی اضافه کرد: ما از ایالات متحده، انگلیس و استرالیا می خواهیم که به تعهدات بین المللی خود در مورد منع توسعه سلاح های هسته ای با جدیت عمل کرده و استانداردهای دوگانه و رفتارهای سیاسی کارانه را متوقف کنند. ما خواستار تلاش های مشترک همه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پیشبرد یک فرآیند گفتگوی بین دولتی باز، فراگیر، شفاف و پایدار برای دفاع قاطعانه از سیستم بین المللی منع توسعه سلاح های هسته ای، حمایت از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین بین المللی و پیشبرد صلح و امنیت در جهان هستیم.

وانگ ونبین گفت: ما امیدواریم که آژانس بین المللی انرژی اتمی اساسنامه این آژانس و مأموریت آن از سوی کشورهای عضو را دنبال کند، وظایف خود را در زمینه منع توسعه سلاح های هسته ای را انجام دهد و به پیشبرد روند گفتگوی بین دولتی کمک کند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "واکنش چین به مواضع اخیر آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش چین به مواضع اخیر آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید