پایش بلادرنگ سطح دوپامین و سروتونین در مغز دریچه جدیدی را به درمان بیماری ها گشود

به گزارش وبلاگ هم نفس، دانشمندان پیروز به توسعه روش جدیدی جهت پایش بلادرنگ سطح دوپامین و سروتونین مغز شدند. این دو ماده شیمیایی به عنوان هورمون های ضد افسردگی یا هورمون ایجاد کننده شادی شناخته می شوند. درک چگونگی عملکرد این دو عنصر هورمون می تواند در درمان بعضی بیماری های ذهنی نقش مهمی داشته باشد

پایش بلادرنگ سطح دوپامین و سروتونین در مغز دریچه جدیدی را به درمان بیماری ها گشود

به گزارش وبلاگ هم نفس به نقل از دیجیاتو،دانشمندان با یاری سیستم شبیه سازی مغز موسوم به DBS، پیروز شدند راهکارهایی برای پایش سطح این دو ماده شیمیایی در مغز پیدا نمایند. نتایج این آنالیز ها می تواند در جهت درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

دوپامین و سروتونین جزو اصلی ترین مواد شیمیایی مغز هستند که در طیف وسیعی از اختلالات عصبی از جمله پارکینسون و افسردگی نیز نقش مهمی دارند. بیمارانی که از بیماری پارکینسون رنج می برند، عموما دچار کاهش فراوری دوپامین در مغز می شوند که درنهایت منجر به از دست دادن کنترل حرکتی بدن می گردد.

دانشمندان در کوشش هستند که نقش این دو ماده شیمیایی را به صورت گسترده تری در کلیه اندام های بدن انسان نیز مورد آنالیز قرار دهند.

محققان روی پنج بیمار شامل دو بیمار پارکینسونی و سه بیمار با اختلالات حرکتی اعم از لرزش دست ها و پاها، آزمایش هایی را انجام دادند. در سیستم DBS، جراح مغز و اعصاب، از الکترودهای مغزی برای پایش میزان دوپامین و سروتونین استفاده می نماید.

محققان از بیماران درخواست کردند که در حالت بیداری، بعضی تمرینات را انجام بدهند. از هر بیمار خواسته شد که حدود 200 تا 300 بار تمرینات محوله را به انجام برساند. در بعضی موارد هم از آنها می خواستند تا با اعتماد به نفس کار خود را ادامه دهند.

وقتی بیماران در حال تمرین بودند، به وسیله الکترودها، سطح دوپامین و سروتونین مغزی در زمان واقعی پایش می شد. این نخستین باری است که دانشمندان توانسته اند، نوسانات این دو ماده شیمیایی مغزی را به صورت بلادرنگ اسکن نمایند. اسکن دوپامین و راهکارهای افزایش سطح آن می تواند در درمان بسیاری از بیماری های ذهنی و حتی بیماری های حرکتی نقش موثری داشته باشد.

افرادی بسیاری در سراسر دنیا از ترکیبات دارویی برای تنظیم میزان دوپامین و سروتونین یاری می گیرند. دانشمندان به کوشش خود در جهت توسعه روش هایی برای پایش و تنظیم سطح این دو ماده شیمیایی در مغز کوشش می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "پایش بلادرنگ سطح دوپامین و سروتونین در مغز دریچه جدیدی را به درمان بیماری ها گشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش بلادرنگ سطح دوپامین و سروتونین در مغز دریچه جدیدی را به درمان بیماری ها گشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید