چگونه از یائسگی زودتر در زنان جلوگیری کنیم

به گزارش وبلاگ هم نفس، یائسگی در اواخر دهه 40 یا اوایل دهه 50 زندگی، برای اغلب خانم ها شروع می گردد و پیش از این سن اگر اتفاق بیفتد به عنوان یائسگی زودرس خطاب می گردد که می توان به نوعی از بروز آن جلوگیری کرد. از آنجایی که یائسگی زودرس با علائمی چون بی نظم شدن قاعدگی، عرق کردن زیاد و احساس گرگرفتگی شدید همراه است؛ در صورت بروز چنین علائمی، مراجعه به دکتر برای تشخیص یائسگی به ویژه دکتر زنان و زایمان و دکتر یائسگی لازم است تا در خصوص درمان مشورت های لازم را به فرد ارائه دهد.

چگونه از یائسگی زودتر در زنان جلوگیری کنیم

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی، عارضه ای است که اغلب خانم ها دوست ندارند به آن فکر نمایند، اما این امر در نهایت اتفاق می افتد. برای بیشتر خانم ها سن یائسگی حدود 51 سالگی تعریف شده است. اما برای 1 درصد از خانمها این تغییر خیلی زودتر و قبل از 40 سالگی رخ می دهد. در اصطلاح به آن یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان گفته میگردد و با گرگرفتگی، تعریق شبانه، مسائل خواب، مسائل جنسی، خشکی واژن، درد در طول رابطه جنسی، اختلالات کف لگن (تکرر ادرار و بی اختیاری آن)، از دست دادن توده استخوانی و نوسانات خلقی همراه است. تجربه این تغییرات در سن پایین اثرات منفی روحی و جسمی را به همراه دارد. در صورت بروز چنین علائمی بهترین کار رفتن به دکتر برای تشخیص یائسگی و مشورت درباره جلوگیری از آن است.

برای جلوگیری از یائسگی زودرس چه کارهایی باید انجام داد؟

در حالی که سن یائسگی (از جمله یائسگی زودرس) عمدتاً توسط ژنهای شما مشخص می گردد، مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا این عارضه را به تأخیر انداخته یا حداقل به کاهش علائم یاری کنید.

پیش از آنالیز این موارد باید گفت که برای تأیید علائم، مراجعه به دکتر یائسگی ابن سینا یا هر متخصص و دکتر برای تشخیص یائسگی لازم است. در جلسات معاینه، توضیح حالی گرفته شده که عوامل تحریک نماینده یائسگی زودرس در آنها آنالیز می گردد. این توضیح حال شامل آنالیز سابقه خانوادگی، اختلالات کروموزومی مانند سندرم ترنر (هنگامی که یک زن تنها با یک کروموزوم X متولد می گردد)، آنالیز وزن و سابقه مصرف الکل و سیگار است.

شیمی درمانی و مصرف داروهای صرع و مواردی از این دست نیز باعث بروز یائسگی زودتر از موعد مقرر می گردد و دکتر برای تشخیص یائسگی تک تک این موارد را از فرد می پرسد.

راه های جلوگیری از یائسگی زودرس:

بعضی راه های غیر دارویی و همچنین دارویی وجود دارد که به فرد یاری می نماید تا از بروز این عارضه زودرس جلوگیری کند. البته همه این موارد باید زیر نظر دکتر یائسگی انجام گردد، مهمترین آنها عبارتند از:

ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای تاخیر در بروز یائسگی انجام دهید زیرا فعالیت به تنظیم هورمون ها و حفظ سطح طبیعی چربی بدن بسیار یاری خواهد نمود. البته نه هر ورزشی، زیرا بین ورزش های شدید، سنگین، طولانی و یائسگی زودرس ارتباط وجود دارد.

سیگار را ترک کنید

ثابت شده است که مصرف مدام دخانیات از جمله سیگار خود عامل شکل گیری و بروز یائسگی زودرس است. به این دلیل که مواد شیمیایی موجود در سیگار مانند نیکوتین، سیانید و مونوکسید کربن می توانند به تضعیف و نارسایی تخمدان منجر شوند. زنانی که سیگار می کشند یک یا چهار سال یائسگی را زودتر از افراد غیر سیگاری تجربه می نمایند.

از سموم محیطی دور شوید

ممکن است آرایش، شستشوی بدن با مواد غیر استاندارد، استفاده زیاد از بطری پلاستیکی آب و گرم کردن غذا با مایکروویو باعث تغییرات جدی هورمونی گردد. تحقیقات اولیه دانشمندان نشان می دهد که یائسگی زودرس ممکن است توسط مواد شیمیایی موجود در محیط موسوم به اخلالگر غدد درون ریز تشدید گردد. این مواد در توانایی بدن در تنظیم هورمونها اختلال ایجاد می نمایند و اغلب در پلاستیک مواد آرایشی، کالاهای خانگی و حتی ظروف غذا یافت می شوند.

در خصوص نوشیدنی های خود تجدید نظر کنید

الکل به احتمال زیاد یائسگی را به خودی خود تحریک نمی نماید، اما نوشیدن بیش از حد ممکن است در صورت داشتن سایر عوامل خطر زا، باعث تحریک آن گردد. مصرف الکل سنگین و مصرف کافئین سنگین همه با کاهش باروری همراه بوده است.

وزن سالم خود را حفظ کنید

استروژن در بافت های چربی ذخیره می گردد، بنابراین اضافه وزن دلیل اصلی استروژن بیش از حد در خانم ها است و استروژن بیش از حد می تواند منجر به نارسایی تخمدان گردد. به همین ترتیب، کمبود وزن می تواند بدن را فریب دهد که فرد گرسنه است. بنابراین هرچه بیشتر به هر دو نقطه انتهای طیف وزن نزدیک باشید، احتمال بروز یائسگی زودرس بیشتر است. خوشبختانه وزن شما یکی از عوامل خطرزا است که شما بیشترین کنترل را بر آن دارید و نگه داشتن وزن در حد طبیعی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای مدیریت هورمونهای خود انجام دهید. ورزش، خوردن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و مدیریت سطح استرس برای حفظ وزن مناسب و جلوگیری از یائسگی زودرس بسیار مهم هستند.

هورمون درمانی

اگر هیچ کدام از موارد فوق باعث کاهش علائم و جلوگیری از یائسگی زودرس نشد و در جلساتی که با دکتر برای تشخیص یائسگی داشته اید، علائم شما تایید شد، ممکن است که دکتر یائسگی شما با توجه به شرایط جسمی و توانایی بدن، استفاده از هورمون درمانی را توصیه کند. در واقع هورمون درمانی اخرین راهی است که می توانید به یاری آن از یائسگی زودرس جلوگیری کنید. البته این مورد حتماً باید در دوز مناسب و تحت نظر پزشک متخصص این امر انجام گردد.

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که ذکر شد و از آنجایی که یائسگی زودرس باعث ایجاد بیماری هایی چون پوکی استخوان، بیماری های قلبی و احتمال ابتلا به سرطان سینه می گردد، بهتر است برای جلوگیری از بروز آن به شکل زودرس برای درمان اقدام کرد و در خصوص شیوه درمان نیز با دکتر یائسگی حتماً مشورت گردد.

منبع: مجله سفر

به "چگونه از یائسگی زودتر در زنان جلوگیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از یائسگی زودتر در زنان جلوگیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید