آلاینده ها و نقش آنها بر محیط زیست

به گزارش وبلاگ هم نفس، آلودگی هنگامی بوجود می آید که مواد تهدید کننده ی سلامت، به اندازه ای زیاد باشند که سبب به خطر افتادن زندگی مردم و حیات وحش شود یا به زیستگاه ها آسیب برساند. این آلودگی ها باعث برهم خوردن تعادل محیط زیست شده و به زیست بوم آسیب می رسانند. زیست بوم ها، مجموعه ای پیچیده و در عین حال منظمی از گیاهان

آلاینده ها و نقش آنها بر محیط زیست

آلاینده ها و نقش آنها بر محیط زیست

نویسنده: زیبا کریم زاده

آلودگی هنگامی بوجود می آید که مواد تهدید کننده ی سلامت، به میزان ای زیاد باشند که سبب به خطر افتادن زندگی مردم و حیات وحش گردد یا به زیستگاه ها آسیب برساند. این آلودگی ها باعث برهم خوردن تعادل محیط زیست شده و به زیست بوم آسیب می رسانند. زیست بوم ها، مجموعه ای پیچیده و در عین حال منظمی از گیاهان و جانوران هستند که به خوبی با هم هماهنگ و وابسته اند. کاهش یا افزایش بی رویه ی یک گیاه یا یک جانور، حتی نوع بسیار ریز و میکروسکوپی آن ها، می تواند باعث بهم خوردن این تعادل و مرگ تدریجی یک زیستگاه گردد. امروز آلاینده های زیادی شناخته شده اند که انسان ها، خواه ناخواه از آنها استفاده نموده و می کند و با وجود آگاهی از خطرات آنها، متأسفانه باز هم بر استفاده از آنها اصرار می ورزند. این آلاینده ها شامل موارد زیر می باشند:

- خودروها: دودی که از اگزوز خودروها خارج می گردد، حاوی سرب، منواکسید کربن و سایر آلاینده های می باشد که هریک به تنهایی می توانند اثرات مخربی بر هوا، خاک و آب داشته باشند.

- کشتی های نفت کش با حمل میلیون ها بشکه ی نفت، اقیانوس ها را طی می کنند که متأسفانه گاهی با وقوع حادثه ای، نفت ها به آب دریاها و اقیانوس ها نشت نموده و موجب صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست آنها می گردد.

- سموم دفع آفات گیاهی، بندپایان و جوندگان و حشرات که مورد استفاده ی کشاورزی می باشند شامل مواد شیمیایی اورگانوفسفات و کاربامات (سوپر اسید، دورسیان و سوین) می باشند که پس از جذب شدن در بدن، با غیر فعال نمودن آنزیم های کلین استراز، باعث تشنج های عصبی و فعالیت بیش از حد بعضی غدد می شوند که علائمی مثل سردرد، خستگی، گیجی و تاری دید را باعث می گردند. همچنین سم ددت که برای مبارزه با پشه ی آنوفل بکار می رود، با خاصیت ابقایی که دارد، در زنان باردار باعث زایمان زودرس و LBW (وزن کم هنگام تولد) می گردد و روی رشد و تکامل نوزادان اثر نامطلوب می گذارد.

- گازهای کلروفلورو کربن (CFC) که در ساخت وسایل خنک کننده ی خودروها و ساختمان ها به کار می فرایند، به همراه دود کارخانه های صنعتی که در بسیاری موارد بدون هیچ نظارت یا تصفیه ای وارد هوای اطراف می گردند، باعث آسیب رسانی های جدی به هوا می شوند. گازهای (CFC) با صدمه به لایه ی ازون باعث بروز سرطان پوست و نابینایی چشم می گردند. همچنین با افزایش دمای زمین، یخ های قطبین ذوب شده و سطح آبها بالا آمده است و خطر به زیر آب رفتن بعضی شهرها بیشتر شده است.

- کودهای شیمیایی: باعث رشد جلبک ها در آب رودخانه ها می شوند، جلبک ها اکسیژن آب را جذب نموده و سبب مرگ ماهی ها و سایر جانداران آبزی می شوند.

این مسائل و فجایع باعث نگرانی عمیق مردم و سران کشورهای جهان شده است، به طوری که در سال 1992 در ریودژانیرو، مرکز برزیل، گرد هم آمده و در خصوص مبارزه با آلودگی محیط زیست راهکارهای زیر را تدوین نموده اند:

1- پیشگیری از تخریب زیست گاه های جانوران وگیاهان نظیر قطع درختان و خشکاندن باتلاق ها.

2- بازیافت موادی مانند پلاستیک، کاغذ، قوطی و شیشه که باعث حفظ منابع زمین می گردد.

3- استفاده از روش های بیولوژیک برای مبارزه با آفات گیاهی، جوندگان و حشرات.

4- جایگزینی گازهای دوستدار اوزون به جای CFC ها در وسایل خنک کننده.

5- استفاده از کود غیر شیمیایی نظیر کود کمپوست درکشاورزی.

6- استفاده از سوخت های مناسب به جای بنزین در خودروها مانند سوخت های هیبرید، هیدروژن.

از آلودگی هوا چه خبر؟

1. روزانه 27 نفر در تهران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

2. 80% آلودگی شهر تهران، ناشی از کارخانجات صنعتی و وسایل نقلیه ی موتوری می باشد.

3. خودروهای غیر استاندارد، 20 برابر بیشتر از خودروهای استاندارد، مونواکسیدکربن تولید می کنند.

4. مدیر ستاد مرکزی معاینه ی فنی خودروهای تهران: آلایندگی 3 میلیون خودرو استاندارد روز در اروپا می باشد.

5. از خودروهای تولیدی در سه سال اخیر، فقط یک میلیون خودرو استاندارد می باشد.

6. دود خودروها از رشد ریه ی بچه ها جلوگیری می کند.

منابع: فصلنامه بهورز- سایت محیط زیست، سایت روزنامه ی همشهری و جام جم.

منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 55..

منبع: راسخون

به "آلاینده ها و نقش آنها بر محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلاینده ها و نقش آنها بر محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید