آمار بالای خودروهای دارای معاینه فنی که در تست آلایندگی مردود شدند

به گزارش وبلاگ هم نفس، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره نتایج تست آلایندگی خودروهای سبک و سنگین کنار جاده ای توضیحاتی داد.

آمار بالای خودروهای دارای معاینه فنی که در تست آلایندگی مردود شدند

به گزارش وبلاگ هم نفس، شادی مالکی در مورد آخرین شرایط آنالیز کنترل کنار جاده ای آلایندگی خودروهای سبک و سنگین گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران، منابع متحرک در فراوری آلاینده های گازی سهم 83 درصدی دارند و به همین دلیل برنامه مشترکی با پلیس راهور در راستای راه اندازی واحدهای کنترل کنار جاده ای به منظور پایش شرایط آلایندگی خودروها انجام شد که این طرح به مدت 20 روز در شریان های اصلی شهر تهران اجرا شد. البته اجرای این طرح دو تفاوت عمده نسبت به موارد قبلی داشت، چرا که این طرح قبل از آغاز فصل سرما و تشدید آلودگی هوا اجرا شد و بعلاوه برای اولین بار در این طرح خودروهای سبک هم به موارد کنترل آلایندگی اضافه شدند. یعنی جامعه هدف ما خودروهای دودزای سبک و سنگین بود.

32 درصد خودروهای سنگین معاینه فنی نداشتند

مالکی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر خودروهای دودزا، وسایل حمل و نقل عمومی و بعلاوه خودروهای غیر مشمول مورد پایش شرایط آلایندگی قرار گرفتند، گفت: ما در نظر داشتیم به صورت میدانی نسبت به ارزیابی اطلاعات آلایندگی خودروها اقدام کنیم و در نظر داشتیم مواردی همانند اینکه چند درصد خودروهای دارای معاینه فنی مردود می شوند را آنالیز کنیم.

وی اضافه کرد: بعلاوه در این تست کنار جاده ای سعی کردیم به این سوال که چند درصد خودروهایی که به صورت تصادفی انتخاب می شوند، معاینه فنی خود را از مراکز تهران دریافت کردند؟ و یا چند درصد خودروهای فرسوده ای که پیروز به دریافت معاینه فنی شدند در چه بازه زمانی توانسته اند، همچنان از تست های آلایندگی پیروز خارج شوند و معاینه فنی خود را حفظ نمایند، پاسخ دهیم.

مالکی با تاکید بر اینکه انتخاب خودروها به صورت تصادفی بوده و آنها به وسیله گشت کنار جاده ای با همکاری پلیس متوقف شده و با استفاده از تجهیزات موجود آلایندگی آنها میزان گیری شد، گفت: این طرح در یک بازه زمانی 20 روزه اجرا شد و ارزیابی داده ها نشان داد که در حوزه خودروهای سنگین از تعداد خودروهایی که مورد پایش قرار گرفته اند 32 درصد آنها فاقد معاینه فنی بودند و تقریبا همه این خودروهای سنگین که در این طرح مورد پایش قرار گرفتند معاینه فنی خود را از مراکز خارج از تهران اخذ نموده بودند.

وی اضافه کرد: نتایج آزمون آلایندگی خودروهای سنگین نشان داد که 81 درصد آنها شرایط معین شده حدود مجاز آلایندگی را دارا هستند اما 19 درصد آنها در آزمون آلایندگی مردود شدند و 13 درصد خودروهای سنگینی که معاینه فنی داشتند در آزمون آلایندگی مردود شدند.

خودروهای سبک آلوده در جاده های کشور

مالکی در مورد نتایج حاصله از تست کنار جاده ای خودروهای سبک گفت: 35 درصد از خودروهای سبک فاقد معاینه فنی بودند و تنها هشت درصد این خودروها از مراکز معاینه فنی تهران گواهی اخذ نموده بودند. یعنی 92 درصد خودروهایی که در این تست مورد آزمون قرار گرفتند از مراکز معاینه فنی خارج از تهران معاینه فنی دریافت نموده بودند که آنالیز این خودروها نشان داد که 52 درصد از کل خودروها در تست آلایندگی مردود و 55 درصد از خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی بودند از تست آلایندگی مردود شدند.

وی در پاسخ به این سوال که این اطلاعات و داده ها با چه هدفی جمع آوری می گردد؟ گفت: در نظر داریم که این اطلاعات و نتایج حاصله از ارزیابی معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین را در اختیار کارگروه استانی و بعد از آن به مراجع ذیصلاح ارسال کنیم؛ اما ضروری است که این تست حداقل برای دو الی سه مرتبه دیگر تکرار گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آمار بالای خودروهای دارای معاینه فنی که در تست آلایندگی مردود شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار بالای خودروهای دارای معاینه فنی که در تست آلایندگی مردود شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید