آن چه باید درباره رنگ مو بدانید ، موی شما چه رنگی است؟

به گزارش وبلاگ هم نفس، امروزه رنگ کردن مو خیلی فراگیر شده است و شاید بیش از 70 درصد زنان و درصد کمتری از مردان موهای خود را رنگ می نمایند.

آن چه باید درباره رنگ مو بدانید ، موی شما چه رنگی است؟

نخستین رنگ موی سالم تجاری، در سال 1909، با استفاده از پارافنیلن دی آمین (بلورهای سفید رنگی که به عنوان شتاب گر در تهیه رنگ مو به کار می روند)، به وسیله یک شیمیدان فرانسوی به نام یوجین شولر ساخته شد. فرآیند رنگ کردن مو چیست؟ رنگ شدن، نتیجه مجموعه ای از واکنش های شیمیایی، بین مولکول های مو و رنگ دانه ها ست.

اصلی ترین ماده مو، کراتین است. همان پروتئینی که در پوست و ناخن شما هم وجود دارد. رنگ طبیعی مو به اندازه و نسبت میزان دو پروتئین دیگر، یعنی eumelanin و Phaeomelanin بستگی دارد. اولی عاملی است که موجب رنگ موی مشکی یا قهوه ای می گردد و عامل رنگ بلوند روشن و موی قرمز رنگ است. وقتی هر دو نوع ملانین بالا وجود نداشته باشند، مو سفید یا خاکستری می گردد.

رنگ موهای طبیعی

در طول هزاران سال، بشر موهای خود را با استفاده از گیاهان و مواد معدنی رنگ می نموده است. برخی از این عوامل طبیعی شامل دانه های رنگی هستند. مثل حنا و پوست گردو و برخی دیگر، حاوی عامل طبیعی رنگ بر هستند یا موجب واکنش هایی می شوند که رنگ مو را تغییر می دهند، مثل سرکه. معمولا دانه های رنگی طبیعی، با پوشاندن تارهای مو با رنگ، آن را رنگ می نمایند.

البته شما به سختی می توانید با استفاده از رنگ نماینده های طبیعی به نتیجه دلخواه خود دست یابید. علاوه بر این که برخی از افراد نسبت به این مواد حساسیت دارند.

رنگ موهای موقت

رنگ موهای موقت یا نیمه موقت یا رنگ های اسیدی را روی لایه بیرونی تارهای مو می نشانند یا شامل مولکول های رنگی کوچکی هستند که با استفاده از میزان کمی پراکسید و یا حتی بدون آن، می توانند درون تارهای مو نفوذ نمایند. در برخی از موارد هم، مجموعه ای از چند مولکول رنگ نماینده وارد مو می شوند تا ترکیب بزرگ تری را درون تار مو شکل دهند. این محصولات، آمونیاک ندارند و این بدان معناست که تار مو، در طول مدت فرایند باز نمی گردد و رنگ طبیعی مو باقی می ماند و وقتی رنگ تازه شسته گردد، مو رنگ طبیعی خودش را نشان می دهد.

نحوه عمل روشن نماینده ها

برای روشن کردن مو، از رنگ برها استفاده می گردد. این مواد، با ملانین مو واکنش نشان می دهند و رنگ مو را در یک واکنش شیمیایی برگشت ناپذیر، از بین می برند. درواقع رنگ برها، ملانین را اکسیده می نمایند. ملانین هم چنان موجود است، اما مولکول اکسیده شده، بدون رنگ است. البته موی بیرنگ شده، ته رنگ زرد ماتی دارد. رنگ زرد، رنگ طبیعی کراتین- یعنی همان پروتئین ساختار مو- است. به علاوه، از آن جایی که رنگ برها بیشتر تمایل دارند با دانه های eumelanin (که گفتیم در موهای سیاه و قهوه ای موجود است) واکنش انجام دهند تا با Phaeomelanin (که در موهای بور موجود است) بعد از روشن کردن، کمی رنگ طلایی یا قرمز رنگ باقی می ماند.

رنگ موی دایم

قبل از این که رنگ موی دایم روی مو بنشیند، باید لایه خارجی تار مو- کوتیکل آن- باز گردد. وقتی لایه خارجی باز می گردد، رنگ مو، با پروتئین درونی مو (کورتکس) واکنش انجام می دهد. بیشتر رنگ موهای دایم در یک فرایند دو مرحله ای (که معمولا همزمان اتفاق می افتند)، مو را رنگ می نمایند. در مرحله اول، رنگ اصلی مو را از بین می برند، سپس رنگ تازه را روی مو می نشانند. اساس روشن کردن مو نیز همین فرایند است.

آیا رنگ کردن مو مضر است؟ (آن چه باید بدانید)

آیا تا به حال درباره مواد شیمیایی که برای رنگ کردن موهایتان استفاده می کنید، فکر نموده اید؟ آیا نگرانی ندارید که خطری برای موهایتان داشته باشد؟

پس به نکات زیر دقت کنید:

استفاده از رنگ مو می تواند موجب ورم پوست گردد. علایم آن از خارش ملایم تا حتی از دست دادن مو متغیر است. به اعتقاد برخی از موشناس ها (تریکولوژیست ها)، تقریبا همه مشکلاتی که از رنگ کردن مو پیش می آیند، حاصل بد استفاده کردن از آن هاست. اگر در پوست سرتان خراش یا زخمی وجود دارد، صبر کنید تا التیام یابد. در غیر این صورت، ممکن است مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، از راه خراش ها به سیستم گردش خون شما راه پیدا نمایند.

رنگ مو را روی پوست سر نمالید.

اگر پوست سرتان حساس است، حدودا هر شش هفته یک بار موهایتان را رنگ کنید.

موقع رنگ کردن مو، حتما دستکش دست کنید و مطمئن باشید که همه زیورآلات خود را از دست بیرون آورده اید، چرا که ممکن است این زیورآلات دستکش را پاره نمایند.

به زمان مورد احتیاج برای استفاده از رنگ مو دقت کنید و ماده شیمیایی را بیش از مدت زمان لازم روی موی خود نگذارید.

اگر مویتان را در خانه رنگ می کنید، همواره بسته محصول را نگه دارید. این بسته معمولا حاوی اطلاعات ارزشمندی برای شماست و نکات اضطراری لازم در آن نوشته شده تا هر وقت به مسئله ای برخوردید به آن مراجعه کنید. هم چنین با این کار نام محصول و شماره آن را برای خرید دفعه آینده حفظ نموده اید.

سعی نکنید موهای سفید یا خاکستری خود را از ریشه بکنید. چون دوباره در همان جای قبلی درمی آید، اما به شکلی بدتر! کندن، پیاز مو را کج می نماید و باعث می گردد مو به صورتی زبر و مثل یک سیم زمخت، رشد کند و بیشتر جلب توجه کند!

منبع: همشهری آنلاین

به "آن چه باید درباره رنگ مو بدانید ، موی شما چه رنگی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن چه باید درباره رنگ مو بدانید ، موی شما چه رنگی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید