ادویه پلویی چیست؟ برترین ادویه ها

به گزارش وبلاگ هم نفس، یکی از اصلی ترین موضوعاتی که پلوهای ایرانی را از دیگر غذاها و خوردنی ها متمایز می نماید، ترکیب خاص ادویه های آن است. مگر می گردد کسی عدس پلو یا لوبیاپلو بپزد و عطر خوش هل و دارچین و زعفران آن تا چند خانه آن طرف تر نپیچد؟ معمولا هر آشپزی برای خودش ادویه مخصوصی دارد که رد آن را در تک تک غذاهایی که می پزد، می گردد دنبال کرد. با این حال ترکیب ادویه ها کاری زمان بر است و داشتن ادویه های پلویی به صورت از قبل مخلوط نموده و آماده، کار ما را آسان تر می نماید. در این مطلب آنالیز می کنیم که ادویه پلویی چیست، چطور می توانیم آن را تهیه کنیم و در چه غذاهایی بیشتر کاربرد دارد.

ادویه پلویی چیست؟ برترین ادویه ها

ادویه پلویی چیست؟

تنوع فرهنگ های آشپزی، نتیجه استفاده از چاشنی های مختلف است. چیزی که غذاهای ایرانی را به طرز خوشمزه ای منحصربه فرد می نماید، ترکیب ادویه های معمولی است که هنرمندانه باهم ترکیب می شوند و عطر و طعمی خاص و استثنایی را به غذاها می افزایند.

قدمت و اهمیت استفاده از ادویه در غذاها تا آنجا بوده که در دستورهای آشپزی دوران قاجار، ادویه را دارو می نامیدند و مهارت خوالیگر (آشپز) را در افزودن داروهای مختلف به هر غذا، بر اساس طبع گرمی و سردی آن می دانستند.

امروزه هم ادویه های مختلف ایرانی مثل ادویه عدس پلو، ادویه لوبیاپلو و ادویه ماکارونی را می توان در بازارهای محلی هر شهر در سراسر ایران، در عطاری های گیاهی و سنتی یا به صورت بسته بندی شده در فروشگاه های بزرگ پیدا کرد. در واقع یکی از اولین چیزهایی که با شنیدن نام بازار سنتی هر شهر به فکر متبادر می گردد، بوی رازآلود ادویه های مختلف آن شهر است که در هوا پیچیده و رهگذران را به خرید دعوت می نماید.

با اینکه ادویه های از قبل آسیاب و بسته بندی شده کار ما را بسیار راحت تر نموده اند، با این حال به لحاظ عطر و بو و حتی طعم، جای ادویه های سنتی و تازه آسیاب شده را نمی گیرند.

خواص ادویه پلویی

ادویه پلویی همان معجون رازآلودی است که اضافه کردن آن به پلوهای مختلف، طعم آن را دوچندان می نماید و عطر و طعمی به یادماندنی به ظرف غذای شما می دهد. برای درست کردن ادویه پلویی در خانه، فقط کافی است ادویه های مختلف آن را باهم ترکیب و آسیاب کنید.

اصلی ترین ادویه هایی که در ترکیب ادویه پلویی استفاده می شوند، عبارتند از:

  • گل محمدی
  • دارچین
  • زیره سبز
  • تخم گشنیز
  • زنجبیل
  • زردچوبه
  • جوز هندی
  • هل
  • فلفل سیاه
  • دانه میخک

در ادامه، به طور مختصر به خاصیت هریک از این ادویه ها می پردازیم.

گل محمدی

گل محمدی امضای خاص غذاهای ایرانی است که به صورت عصاره یا گلاب و بعلاوه خشک نموده و پودر شده کاربرد دارد. این گیاه، سرشار از انواع ویتامین های آ، ای، سی و انواع آنتی اکسیدان است. بعلاوه در ترکیب آن مواد معدنی مختلفی چون منیزیم و پتاسیم وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

دارچین

دارچین رایحه و شیرینی قوی فوق العاده ای را به بسیاری از غذاهای ایرانی می بخشد. این ماده مغذی قوی، منبع غنی از آهن، کلسیم، منیزیم و سرشار از آنتی اکسیدان است. بعلاوه مطالعات نشان می دهد که دارچین یکی از برترین داروها برای کنترل و مبارزه با دیابت و فشار خون است. این مطالعات نشان داده اند این ادویه که در واقع پوست درخت دارچین است، می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. دارچین طبیعتی گرم دارد و می تواند با افزایش متابولیسم، به کاهش وزن یاری کند.

زیره سبز

زیره سبز را می توان به صورت کامل یا آسیاب شده، در انواع غذاها، نان ها و شیرینی ها استفاده کرد. این دانه های سبزرنگ حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی لازم است که شامل آهن، روی، کلسیم و فیبر است. علاوه بر این، زیره منبع غنی از آنتی اکسیدان های تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن، از جمله لیمونن و کارون است و به کاهش وزن و سلامت قلب هم یاری می نماید.

تخم گشنیز

تخم گشنیز دارای خاصیت ضد آرتروز و ضدالتهابی است. بعلاوه سیستم گوارش و مکانیسم کبد را تقویت می نماید و می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند. تحقیقات تازه، بر نقش نقش تخم گشنیز در کاهش سطح کلسترول خون هم اشاره نموده اند.

زنجبیل

قسمت ریشه گیاه زنجبیل که طعمی شیرین و قوی دارد، در انواع غذاها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل حاوی جینجرول است؛ ماده ای که خواص دارویی قوی دارد، به کاهش تهوع و به ویژه تهوع صبحگاهی یاری می نماید، در تسکین علائم آرتروز موثر است، به کاهش قند خون و عوامل خطرزای بیماری های قلبی یاری می نماید و فواید بسیار دیگری دارد.

زردچوبه

زردچوبه پرمصرف ترین ادویه در میان تمام ادویه ها در آشپزی ایرانی است. در واقع، ایرانیان هزاران سال است که زردچوبه را هم به علت خواص ضد باکتریایی و هم ضدعفونی آن مصرف می نمایند. بعلاوه زردچوبه توانایی قوی در خنثی کردن بوی نامطلوب گوشت و تخم مرغ در غذاها دارد.

جوز هندی

جوز هندی منبع غنی آنتی اکسیدان است که از پیری زودرس و بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی و بیماری کبد جلوگیری می نماید. بعلاوه جوز هندی در سلامت دندان ها، بهبود خلق وخو و داشتن خواب بهتر هم موثر است.

هل

هل سابقه طولانی در استفاده برای تسکین معده دارد. این دانه مفید، اسیدیته غذا را از بین می برد و غذاهای چرب را قابل هضم تر می نماید. هل حاوی ماده شیمیایی گیاهی به نام سینئول با خواص ضدعفونی نماینده است، بعلاوه دارای رایحه ای متمایز و مطبوع است که عطری فوق العاده را به غذاها می بخشد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از محبوب ترین ادویه ها در سراسر دنیا است. این دانه های سیاه رنگ گرچه به صورت پودر شده به فروش می رسند، با این حال کافی است یک بار آن را به صورت تازه آسیاب کنید تا برای همواره هوادار عطر و طعم فوق العاده اش شوید.

میخک

میخک یک ادویه معطر است که از گل های خشک شده درخت میخک تهیه می گردد. این ادویه، منبع عالی بتاکاروتن است که به میخک رنگ قهوه ای می دهد و با دارا بودن ویتامین آ، در حفظ سلامت چشم موثر است. بعلاوه به بهبود عملکرد کبد یاری می نماید.

طرز تهیه ادویه پلویی

حالا که با خواص بی شمار هریک از این ادویه ها آشنا شده اید، وقت آن رسیده که دست به کار شوید و این ترکیب را برای انواع غذاهای پلویی خود مثل عدس پلو، لوبیاپلو یا رشته پلو تدارک ببینید.

برای این کار، گلبرگ های گل محمدی را به همراه چند چوب دارچین، 2 قاشق غذاخوری زیره سبز، 2 قاشق غذاخوری تخم گشنیز، قدری زنجبیل خشک، 1 قاشق غذاخوری زردچوبه، نصف قاشق چای خوری جوز هندی رنده شده، 4 تا 5 دانه هل سبز، 1 قاشق غذاخوری دانه فلفل سیاه و 2 تا 3 دانه میخک در دستگاه آسیاب خانگی بریزید و تا زمان پودر شدن همه ادویه ها، مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را الک کنید تا یکدست گردد، سپس آن را در یک ظرف سربسته بریزید.

سوالات متداول در طرز تهیه ادویه پلویی

در این مطلب با ادویه پلویی و ترکیب و خواص آن آشنا شدیم. پیش از این هم در کتاب کاله طرز تهیه ادویه پلویی را آنالیز نموده بودیم. اضافه کردن این ادویه خوش عطر و بو به انواع غذاهای شما مثل قیمه پلو، طعم فوق العاده ای به آن می بخشد. در ادامه، به بعضی از سوالات رایج و متداول شما در مورد این ادویه پاسخ می دهیم.

ادویه پلویی چیست؟

ادویه پلویی ترکیبی از ادویه های مختلف است که از قبل باهم مخلوط شده اند و قبل از دم کردن برنج، به انواع غذاهای پلویی اضافه می شوند.

طرز تهیه ادویه پلویی در منزل چیست؟

برای تهیه ادویه پلویی در منزل، ادویه های موردنظر مانند دارچین، گل محمدی، هل، زیره سبز، فلفل سیاه، زنجبیل، جوز هندی و میخک را به مقدار مناسب در آسیاب خانگی بریزید و پودر کنید. سپس ترکیب به دست آمده را از الک بگذارید و در ظرف دربسته از آن نگهداری کنید.

فرق ادویه پلویی تبریزی و ادویه پلویی جنوبی چیست؟

ترکیب ادویه پلویی هر شهر، به اقلیم آن شهر و ذائقه غذایی مردمانش بستگی دارد. جنوبی ها در ترکیب ادویه پلویی خود، از ادویه کاری هم استفاده نموده و بعلاوه با افزودن فلفل قرمز، طعم آن را تندوتیزتر می نمایند.

کاربرد ادویه پلویی در چه غذاهایی بیشتر است؟

از ادویه پلویی می توانید در انواع غذاهای پلویی مثل رشته پلو، عدس پلو، لوبیاپلو و حتی میگوپلو بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "ادویه پلویی چیست؟ برترین ادویه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادویه پلویی چیست؟ برترین ادویه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید