ایران کانون ترانزیت ترافیک اینترنت در منطقه

به گزارش وبلاگ هم نفس، یکی از خواسته های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعضای نو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، تبدیل شدن کشور به هاب منطقه در انتقال (ترانزیت) ترافیک اینترنت (دیتا) است.

ایران کانون ترانزیت ترافیک اینترنت در منطقه

روزنامه ایران، برای اینکه کشور ما در زمینه ترافیک اینترنت به هاب منطقه تبدیل گردد، چه اقدام هایی باید صورت بگیرد و اینکه چه موانعی بر سر راه عملیاتی شدن این خواسته وجود دارد؟ کارشناسان حوزه اینترنت به این سؤالات ایران پاسخ می دهند.

احتیاج به عزم جدی

داوود زارعیان معاون امور مشترکین شرکت مخابرات ایران اعتقاد دارد کشور قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه در زمینه ترافیک اینترنت را دارد، چرا که کشور ما جزو کشورهای بزرگ و قوی منطقه بوده و اندازه مصرف اینترنت در کشور ما رو به رشد است.

زارعیان با بیان اینکه سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها و موضوع ترافیک در حال افزایش است، به ایران گفت: از آنجایی که توسعه شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است بنابراین می توانیم به هاب منطقه در ترافیک اینترنت تبدیل شویم.

وی با اشاره به اینکه برای هاب منطقه شدن انتقال ترافیک اینترنت موانع جدی وجود دارد، اضافه نمود: نبود سرمایه گذاری کافی در سال های گذشته، وجود قوانین دست و پاگیر، آزاد نشدن پهنای باند و وجود انحصار اینترنت (که در دست خود شرکت ارتباطات زیرساخت است) از جمله موانع پیش روی عملی شدن این خواسته است.

این کارشناس ارتباطات وجود رقبا در منطقه را از دیگر موانع پیش رو مطرح نمود و گفت: کشورهای منطقه بخصوص ترکیه در زمینه ترافیک اینترنت سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اند. از سوی دیگر کشورهای امارات و قطر نیز در حال سرمایه گذاری سنگینی در این حوزه هستند، بنابراین با وجود داشتن پتانسیل باید این مانع با سرعت حل گردد تا بتوان به هاب منطقه ترافیک اینترنت تبدیل شد.

به اعتقاد این کارشناس نبود توجه دولت های قبل به شرکت ها و بویژه اپراتورهای بخش خصوصی و نبود فراوری محتوا از جمله موانع دیگر برای تبدیل شدن به هاب منطقه در ترافیک اینترنت است.

زارعیان با تأکید بر اینکه با وجود امکانات بسیار خوب و نقاط قوت در کشور امکان عملیاتی شدن این خواسته وجود دارد، گفت: برای تحقق خواسته وزیر ارتباطات باید شرکت ارتباطات زیرساخت چند اقدام اساسی انجام دهد که یکی از آنها سرمایه گذاری مناسب در این حوزه است. از سوی دیگر باید شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه کلان و معماری شبکه را به صورت علمی و کارشناسانه با نظر خواهی از کارشناسان و شرکت های بخش خصوصی تهیه کند.

وی اضافه نمود: مهمتر اینکه باید موضوع آزاد سازی واردات پهنای باند در کشور با جدیت دنبال گردد و برای توسعه استفاده از ظرفیت های داخلی در فراوری تجهیزات کوشش کند و امکان فراوری ترافیک داخلی با سرمایه گذاری در این زمینه را افزایش دهد.

به باور وی شرکت ارتباطات زیرساخت باید دست از خرده فروشی و کارهای تصدیگری برداشته و برای توسعه شبکه اصلی و زیرساخت و مادر کوشش کند و در این راستا همکاری با شرکت های خصوصی بویژه اپراتور ها را فراموش نکند و با استفاده از فناوری های روز در زیرساخت ها بتواند خواسته وزیر را محقق کند.

به اعتقاد این کارشناس با توجه به استعدادهایی که در کشور وجود دارد و فرایند رو به رشد فراوری محتوا در کشور، تحقق این خواسته دور از دسترس نیست و این امکان وجود دارد که کشور را به هاب منطقه ای تبدیل کنیم و اما به هر حال هیچ کاری با حرف محقق نمی گردد و باید سرمایه گذاری و عزم جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

موقعیت ژئوپلیتیکـی عالی

محمدرضا کریمی کارشناس اینترنت نیز معتقد است کشور ما موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برای ترانزیت ترافیک اینترنت دارد.

کریمی به ایران گفت: بخش جنوبی کشور با کابل های بین المللی بسیاری ارتباط داشته و به وسیله همسایه های شمالی نیز راستا مناسبی تا اروپا دارد و می تواند پل مناسبی بین کشورهای شرق آسیا برای گذر به اروپا و جایگزین مناسبی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس برای راستا کانال سوئز باشد.

وی با بیان اینکه برای هاب منطقه شدن باید استراتژی مشخصی وجود داشته باشد و عملیات نیز در راستای راهبردها مشخص گردد، اضافه نمود: متأسفانه در حال حاضر فاصله فاحشی در اهداف و عملنمودها وجود دارد و اصلی ترین مشکل ترانزیت بحث قیمت ها و تعرفه های بسیار بالا برای انتقال ترافیک اینترنت از راستا ایران است. به عنوان مثال هزینه انتقال از مرز ایران تا فرانکفورت با یک عدد تعرفه انتقالی به مراتب کمتر از عبور از کشور ماست و عملاً این قیمت های گزاف کشور ما را با وجود مزیت های فنی از چرخه رقابت حذف می نماید.

این کارشناس اینترنت در ادامه تأکید کرد: قیمت های بالای ترانزیت کشور ما باعث شده تا کشورها به فکر راستاهای جایگزین باشند و حتی پروژه هایی برای جایگزینی راستا ایران در دریای خزر و کشورهای شرق ایران شکل گرفته و عملاً فرصت زیادی برای تثبیت نقش ایران در ترانزیت منطقه باقی نمانده است.

به گفته کریمی نبود تعرفه مصوب و شفاف برای ترانزیت باعث شده تا کمیته ای برای قیمت گذاری تشکیل گردد و این کمیته مورد به مورد قیمت درخواست هر لینک ترانزیت را آنالیز و اعلام کند.

وی اضافه نمود: فلسفه تشکیل این کمیته در سال های پیش برای کاهش تعرفه ها برای ترانزیت، با توجه به گران بودن قیمت های انتقال مصوب یا گران شدن نرخ دلار و... بود تا ترانزیت از راستا ایران بدرستی شکل بگیرد ولی عملکرد این کمیته دقیقاً برعکس و در جهت گران کردن لینک های انتقال نسبت به تعرفه مصوب انتقال کشور تبدیل شده است.

به گفته این کارشناس اینترنت قیمت ها مالی و قابل رقابت نیست و با این مسائل عملاً نتوانستیم حجم قابل توجهی از انتقال اینترنت را به دست بیاوریم.

کریمی در ادامه با اشاره به اینکه پاسخ به اپراتورهای بین المللی درخواست نماینده ترانزیت باید حدبیشتر ظرف چند روز صورت گیرد، گفت: اپراتورهای بین المللی گاهی ماه ها در انتظار تشکیل کمیته و تصمیم گیری اعضا باقی می مانند که در بیشتر موارد به عدم تمایل ایران به پاسخگویی تعبیر می گردد و انصراف درخواست نمایندگان را در پی دارد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر کشورها معمولاً در بخش ترانزیت قراردادهای بلندمدت و 15 ساله ای را موسوم به IRU امضا نموده و ظرفیتی را خریداری می نمایند که ما در بخش دولتی و زیرساخت چنین قراردادهایی را نداریم و صرفاً قراردادهای کوتاه مدت یک تا سه ساله مورد تأیید است که در عرف بین المللی مرسوم نیست. بنابراین کشورها روی خوشی به قراردادهای کوتاه مدت و قیمت های شارژ ماهیانه انتقال دیتا نشان نمی دهند.

به عقیده کریمی پروژه هایی که با هدف ترانزیت دیتا در کشور تشکیل شده اند هم پیروز عمل ننموده اند. به عنوان مثال ایجاد کریدورهای داخلی که از سوی مشارکت راه آهن و توانیر شکل گرفته و یا پروژه فیبر نوری زیردریایی پیشگامان که مرزهای جنوبی را به 22 کابل بین المللی دریایی متصل نموده است نشان دهنده اشکال در این فرایند است.

این کارشناس ابراز امیدواری کرد که با تجدیدنظر جدی در راهبردها شاهد سهم حدبیشتری کشور و استفاده از ظرفیت های بالقوه کشورمان باشیم و خواسته وزیر عملیاتی گردد.

منبع: ایران آنلاین

به "ایران کانون ترانزیت ترافیک اینترنت در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران کانون ترانزیت ترافیک اینترنت در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید