کوشش برای ارتقای کیفیت زندگی ، ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در دروازه شمیران

به گزارش وبلاگ هم نفس، طرح شناخت و ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی در محله دروازه شمیران به عنوان محله آزمایشی اجرا می گردد.

کوشش برای ارتقای کیفیت زندگی ، ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در دروازه شمیران

به گزارش وبلاگ هم نفس، متأسفانه باوجود توسعه برج سازی و آپارتمان سازی در محله های قدیمی شهر، بعضی شهروندان با قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا نیستند و بیشتر اوقات بدون اطلاع از این موضوع، حقوق همسایه ها را تضییع می نمایند.

از آنجا که محله دروازه شمیران از محله های متراکم و قدیمی منطقه12 است و در چندسال اخیر، مقدار آپارتمان سازی در آن رشد زیادی داشته، مسئولان شهرداری درصدد اجرای طرحی در این بخش از مرکز برای آشنایی بیشتر ساکنان با قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی هستند.

آنطور که شهردار منطقه عنوان نموده، در این راستا پژوهشی باعنوان احتیاجسنجی طرح ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی در محله دروازه شمیران از سوی تسهیلگران صورت گرفته است.

به گفته امیر یزدی این پژوهش با هدف شناخت و ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی شهروندان در محله دروازه شمیران به عنوان محله آزمایشی در ابعاد سه گانه قوانین حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط زیست با تأکید بر مدیریت کاهش پسماند صورت گرفته است.

البته این طرح در زمره فعالیت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه قرار گرفته؛ چرا که به گفته یزدی، یادآوری و تأکید آموزه های دینی به احقاق حقوق همسایه ها، امری مهم است و طبق احادیث و روایات متعدد دینی، همسایه داری به جز آنکه تکلیف شرعی مسلمانان است، در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و اداره امور شهر، نقشی برجسته دارد. به همین علت، توجه به این موضوع در حوزه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه قرار گرفته است.

بر این اساس، روز یکشنبه نشست دبیرخانه منطقه ای شهر دوستدار کودک و آپارتمان نشینی با حضور سید امیرحسین ساداتی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه، نمایندگان اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران، تسهیلگران طرح آپارتمان نشینی، نمایندگان معاونت های فنی و عمران، حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست و شهرداری های نواحی5 و 6 منطقه برگزار گردید.

ساداتی در این نشست با بیان اینکه دروازه شمیران یکی از محله های قدیمی و مرکزی تهران است، گفت: 4کوچه در این محله انتخاب شده که دارای آپارتمان های شخصی سازی است. داشتن مدیر ساختمان، مقدار شناخت ساکنان از قوانین آپارتمان نشینی نظیر قوانین مربوط به مشاعات (راه پله، پارکینگ، حیات خلوت و...)، رعایت حریم خصوصی، چگونگی فرایند تعمیرات ساختمانی و... از مؤلفه های این طرح است که ضمن سنجش مقدار آگاهی ساکنان، آموزش های لازم در صورت احتیاج با استفاده از روش های چهره به چهره و شفاهی یا روش های تصویری مثل انتشار کلیپ و فیلم به آنها ارائه می گردد.

وی با اشاره به مؤلفه های سنجش در این طرح می گوید: تحقیقات در محورهای اجتماعی (با سنجش مقولاتی نظیر اختلاف های همسایگی، کمبود یا نبود روابط همسایگی، مزاحمت و...)، زیست محیطی (با سنجش مقولاتی نظیر ترافیک، شرایط روشنایی معابر، مناسب سازی معابر برای معلولان، نزدیکی بازار میوه وتره بار و...) و فرهنگی (با سنجش مقولاتی نظیر اعتماد متقابل، حس تعلق به محله، سواد و...) انجام شد.

به گفته ساداتی، اجرای برنامه هایی از جمله چهارشنبه بازی، ساعت چای همسایگی، یک روز با نوجوانان محله، جلسات هم اندیشی و برگزاری دوره های آموزشی در بوستان طبیعت (زابلی)، از دیگر رویدادهای این طرح هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "کوشش برای ارتقای کیفیت زندگی ، ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در دروازه شمیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای ارتقای کیفیت زندگی ، ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در دروازه شمیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید